Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma

  • 8 Vastauksia
  • 5523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Otsikonmukainen auto. Vakionopeudensäädin tekee semmosta että, painaa viiksestä sen päälle niin se kyllä pitää asetetun nopeuden noin suurinpiirtein mutta selkeästi pumppaa kaasua. Varsinkin 120km/h nopeudessa huomaa selkeästi. Pari kolme kertaa kun ottaa pois päältä ja laittaa uudestaan päälle niin sitten se pitää nopeuden ja kaasun tasaisena.

Ei tuo muuten niin hirveän häiritsevä asia ole mutta väkisinkin tuosta ominaisuudesta seuraa se että jonain päivänä se hajoaa.  :-\

Hyviä ideiota mitä pitäis lähteä tutkimaan? Tuon systeemin rakenteesta ei ole sitten niin mitään hajua.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #1 : 18.10.2011, 17:45:16 »
Otsikonmukainen auto. Vakionopeudensäädin tekee semmosta että, painaa viiksestä sen päälle niin se kyllä pitää asetetun nopeuden noin suurinpiirtein mutta selkeästi pumppaa kaasua. Varsinkin 120km/h nopeudessa huomaa selkeästi. Pari kolme kertaa kun ottaa pois päältä ja laittaa uudestaan päälle niin sitten se pitää nopeuden ja kaasun tasaisena.

Ei tuo muuten niin hirveän häiritsevä asia ole mutta väkisinkin tuosta ominaisuudesta seuraa se että jonain päivänä se hajoaa.  :-\

Hyviä ideiota mitä pitäis lähteä tutkimaan? Tuon systeemin rakenteesta ei ole sitten niin mitään hajua.  ::)

Onko tuo cruise noin suurinpiirtein samanlainen kuin vanhemmat 90 -luvun alun vehkeet? Jos on niin, iskaritolpassa on alipainepumppu, jota ohjaa kuskin jalkotilassa oleileva ohjausboksi. Noiden sähkökontakteissa jotain häikkää, alipaineletkuissa vuotoa tai kellossa/vaijerissa jotain mälsää.

Tuossa on Tonin sivuilta cruisetietoa: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/940_D24TIC/Cruise/cruise_control.htm

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #2 : 18.10.2011, 19:31:57 »
Onko tuo cruise noin suurinpiirtein samanlainen kuin vanhemmat 90 -luvun alun vehkeet? Jos on niin, iskaritolpassa on alipainepumppu, jota ohjaa kuskin jalkotilassa oleileva ohjausboksi. Noiden sähkökontakteissa jotain häikkää, alipaineletkuissa vuotoa tai kellossa/vaijerissa jotain mälsää.

Tuossa on Tonin sivuilta cruisetietoa: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/940_D24TIC/Cruise/cruise_control.htm

Tuo vois kyllä vaikuttaa alipaineongelmalta kun asettuu hetken päästä. Täytyy tutkailla tarkemmin ja lukea ajan kanssa tuo Tonin juttu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #3 : 18.10.2011, 20:46:50 »
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #4 : 19.10.2011, 07:16:11 »
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...

Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #5 : 19.10.2011, 13:57:52 »
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...

Kaasu kyllä tuntuu hyvin herkältä, sekä polkimesta että rullasta kääntelemällä.

Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.

Alipaineletkut menee syyniin. Tuo on toiminut useamman vuoden ilman ongelmia, tämä pumppaava ilmiö on tullut mielestäni tämän vuoden aikana eikä edes esiinny joka kerralla kun vakkaria käyttää.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #6 : 19.10.2011, 22:36:39 »
Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #7 : 19.10.2011, 22:53:32 »
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.
Tossa 2000vm v70:pissä ei nyi. Noh se onki sähkösellä kaasuläpällä.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #8 : 21.10.2011, 10:01:14 »
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.

Oma 945 ei nyi. 245 teki just teräviä kaasutuksia yms, mutta korjaantui juurikin alipainevuodon korjauksella, sen jälkeen menty tyylikkäästi tasaisesti.

Tosin alkaa enemmänkin olla ominaisuus jo tän verran ajetuissa cruiseissa nuo vuodot.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy