Kulkukoira  Proturbo

D5252T (TDI) Syöttöpumppu

  • 3 Vastauksia
  • 1854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
D5252T (TDI) Syöttöpumppu
« : 06.03.2020, 08:28:59 »
Jostain syystä kolmantena vuotena peräkkäin tähän aikaan vuodesta alkaa syöttöpumppu vuotaa urakalla. Autona siis MSA15.7 V70 TDI AT vm.1997, kilometrejä mittarissa vajaa 400tkm, uskottavuus niihin heikko.

  • 3/2018 vaihdettiin se turvallisempi, itsetehtävä tiivisteen vaihto, eli ylemmän kannen tiiviste
  • 2/2019 eräs seppä vaihtoi sen alemman kannen tiivisteen ja vuoto loppui
  • Nyt alkoi vuotaa massiivisesti jostain hihnapyörän seudulta. Tosin koko pumppu on aika kostea, joten tarkkaa vuotopaikkaa en ole pystynyt määrittelemään.

Alkaa olla kärsivällisyys lopussa, joten tiivisteiden vaihtoa täytynee suunnitella koko pumppuun. Rauman seudulla ei halukkaita tekijöitä ole ja esim. TammerDiesel on suhteellisen arvokas tuossa työssä, koska tekevät ns. peruskunnostuksen tässä tapauksessa.

En kaipaa pelotteluja, mutta:

Onko kukaan purkanut itse tarkasti tehden pumppua ja vaihtanut siihen tiivisteitä? Tiivistesarja maksaa alle 20€, joten siitä ei tämä jää kiinni. Toisaalta purkupumput eivät ole mahdottoman hintaisia, jos operaatio menee pieleen niin vaihtoehtoinen malli on helppo.


Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D5252T (TDI) Syöttöpumppu
« Vastaus #1 : 07.03.2020, 00:31:03 »
Olisko pumpun stefa rikki, tai akseli kulunut niin ettei pidä. Sen takia noi yleensä virallisesti peruskunnostetaan, ettei tartte paikkailla sieltä täältä.

Sitä onko järkeä kun maksaa miljoonan, jos käytetyt pumput on kuivia ja halpoja kokeilisin sellasella mielummin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: D5252T (TDI) Syöttöpumppu
« Vastaus #2 : 09.03.2020, 08:01:31 »
Mietin ihan samaa, että stefan suuntaan täytyy katseet luoda. Mutta siis nyt ajattelin kokeilla vaihtaa koko tiivistesarjan, myös nestepään seutu on "huurussa" ollut jo jonkin aikaa.

Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: D5252T (TDI) Syöttöpumppu
« Vastaus #3 : 23.03.2020, 16:26:41 »
Tilannepäivitys:

Isot kiitokset: Karla Huittinen, Rekioja&Haverinen
Tuolla ei käsi vapissut ottaa pumppua pöydälle. Hintaa en julkisesti tuo esille, mutta suuruusluokka oikein sopiva vanhaan Volvoon.

Kansien tiivisteet eivät tällä kertaa vuotaneet, onhan niitä nyt vaihdettu parin vuoden sisään. Myös akselin stefa oli kuiva! Huom. Boschin tiivistesarjassa ei enää tule sitä stefaa!

Mutta vaihdettua tuli:

  • Nestepään ja pumpun tiiviste, hikoili kohtuudella
  • Huoltoluukkujen tms. (pumpun alla) tiivisteet, ne vuotivat paljon
  • Sammutinsolenoidin tiiviste, sekin tosi märkä

Kansi on kuulemma vetävässä asennossa, joten toivottavasti myöhemmin viikolla pääsee kokeilemaan ;)
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

 

RallyBaron  Samppasport