Autoracing  KL-varaosat

Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt

  • 10 Vastauksia
  • 6641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« : 04.09.2017, 10:31:11 »
Terve,

Kulkineena 2002 V70 2.0T, jossa jälkiasennettuna uudemman mallin irrotettava koukku (Brink) jonkun edellisen omistajan toimesta. Sähköt on kytketty Volvon omalla johtosarjalla (13-pin).

Noh, eipä ole koskaan minun aikana nuo kärrin valot pelanneet kuten pitää, vilkuttelee väärään suuntaan ja muutenkin vilkkuu valot kun joulukuusessa. Aloin siis hieman tutkimaan asiaan ja asentaja oli näköjään aikanaan unohtanut kumisuojuksen vaunupistokkeen etupuolelta, joten koko pistoke oli täynnä hiekkaa ja paskaa ja kontaktipinnat ja ruuvit olivat ruostuneet yhdeksi möykyksi.

Hain sitten Biltemasta uuden 13-pinnisen pistokkeen, merkitsin piuhat (kun ovat perkele Volvon johtosarjassa kaikki valkoisia), katkoin ja siirsin uuteen pistokkeeseen ja asensin paikoilleen. Vika vaan ei poistunut.

Onko jollakulla taitoja selostaa selkokielellä, että miten tuo 13-pinninen johtosarja oikein kuuluu kytkeä? Takaluukussa olevassa pistokkeessa (johtosarjan puoli) on nuo johtojen paikat numeroitu, mutta piuhat on kytketty tuohon pistokkeeseen niin etteivät numerot täsmää (tuossa päässä piuhoihin on merkitty numerot, eivät siis täsmää johtojen numeroinnin kanssa). Kaksi johtosarjan piuhaa on lisäksi irti, vaikka toki olin ymmärtävinäni että näin kuuluu ollakin?

Löytyykö jostain jotain kytkentäkaaviota itse tuohon johtosarjaan, että voisi tarkistaa onko se nyt oikein kytketty? Vai olisiko vain helpointa hankkia jostain 7-pinninen johtosarja ja vaihtaa siihen?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5583
  • Volvo V70
« Viimeksi muokattu: 04.09.2017, 13:26:34 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #2 : 05.09.2017, 13:56:23 »
Terve,

Kulkineena 2002 V70 2.0T, jossa jälkiasennettuna uudemman mallin irrotettava koukku (Brink) jonkun edellisen omistajan toimesta. Sähköt on kytketty Volvon omalla johtosarjalla (13-pin).

Noh, eipä ole koskaan minun aikana nuo kärrin valot pelanneet kuten pitää, vilkuttelee väärään suuntaan ja muutenkin vilkkuu valot kun joulukuusessa. Aloin siis hieman tutkimaan asiaan ja asentaja oli näköjään aikanaan unohtanut kumisuojuksen vaunupistokkeen etupuolelta, joten koko pistoke oli täynnä hiekkaa ja paskaa ja kontaktipinnat ja ruuvit olivat ruostuneet yhdeksi möykyksi.

Hain sitten Biltemasta uuden 13-pinnisen pistokkeen, merkitsin piuhat (kun ovat perkele Volvon johtosarjassa kaikki valkoisia), katkoin ja siirsin uuteen pistokkeeseen ja asensin paikoilleen. Vika vaan ei poistunut.

Onko jollakulla taitoja selostaa selkokielellä, että miten tuo 13-pinninen johtosarja oikein kuuluu kytkeä? Takaluukussa olevassa pistokkeessa (johtosarjan puoli) on nuo johtojen paikat numeroitu, mutta piuhat on kytketty tuohon pistokkeeseen niin etteivät numerot täsmää (tuossa päässä piuhoihin on merkitty numerot, eivät siis täsmää johtojen numeroinnin kanssa). Kaksi johtosarjan piuhaa on lisäksi irti, vaikka toki olin ymmärtävinäni että näin kuuluu ollakin?

Löytyykö jostain jotain kytkentäkaaviota itse tuohon johtosarjaan, että voisi tarkistaa onko se nyt oikein kytketty? Vai olisiko vain helpointa hankkia jostain 7-pinninen johtosarja ja vaihtaa siihen?

Jos siellä on 13-napainen ja sen johtosarja, ei siinä ole tarvetta jättää mitään piuhoja irti. - no tietysti jos ei tarvii latauksia, ne voi jättää pois, mutta sekin on helpompi tehdä poistamalla sulakkeet.
7-napaisessa on aikanaan ollut mahdollista käyttää 2.nastaa vaihtoehtoisesti sumuvaloon, lataukseen tai peruutusvaloon, jolloin se on yleensä jätetty kytkennässä irti, ettei vaunua perään kytkettäessä tule poltettua auton sähköjä.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #3 : 05.09.2017, 18:32:42 »
Vai niin. Eli vähän haiskahtaisi, että jostain syystä nuo johtosarjan piuhat on miten sattuu tuossa pistokkeessa. Olisiko jollakulla tuommonen alkupään pattikylkinen 13-pinnisellä pistokkeella ja voisi tarkistaa miten nuo johtosarjan pistokkeen (se mikä takaluukussa) ja piuhojen numerointi vastaa toisiaan? Eli onko vaan että numero numeroon vai onko siinä joku muu logiikka?

Ei oikein kyllä silti ymmärrys riitä, että miksi joku olisi ne piuhat siellä sotkenut? Mutta toisaalta ei riitä ymmärrys siihenkään, että joku on jättänyt asentamatta kumisuojan siihen ulkopuolen pistokkeeseen sitä asentaessaan.  :idiot2:

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #4 : 06.09.2017, 08:22:59 »
Tuolla on jotain suuntaa.
https://www.scribd.com/doc/223505230/112141920-Volvo-Wiring-Diagram-2000-S70-V70-2000-2004-C70
"Towning hook wiring C70 coupe"

Auton pistokkeen numerointi ei yleensä vastaa perävaunupistokkeen numerointia. mm. maat tulee yleensä suoraan runkoon, eikä pistokkeeseen.

Edit:
Otetaan komento takaisin. Tuo aiemmin laittamani kuva ei täsmää...
13-napaisen asennusohjeessa puhutaan nastanumeroista 1-12. (ohjeeseen sotkettu 7-napaisen valintahommaa, joka ei kuulu 13-napaiseen). 

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-144741-1/2002/all/all/default/V70%20(00-08)%202002

1. on lataus, 5. sumuvalo ja 12. peruutusvalo
Lisäksi tuossa 2002 mallissa auton sumuvalon sammutus on tehty releellä, joten ei ole sitä "linkkiä", joka on tuossa C70 kuvassa.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 08:49:08 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #5 : 20.07.2018, 09:59:22 »
Vaihdoin autoon Volvon alkuperäisen 13-pinnisen sähkösarjan 7-pinnisen tilalle. Olipa helppo homma kun oli lähes plug&play. Lisäksi piti asentaa 2 relettä takakontin rasiaan joista toinen sumuvaloa varten ja toinen jatkuvalle virralle. Niin ja 2 lisäsulaketta.

Toimiikin hyvin traikun kanssa jossa 13pinninen töpseli. Peräkärryn 7-pinninen pitää liittää adapterilla, mutta tuossa liittämässäni peräkärryssä tuntuikin olevan juuri sopivasti tulleen mystinen oikosulku johonkin kärryn puolelle.

Peräkärryn kun liittää autoon niin auton TCM, Can-väylä ja vaihdelaatikko sekoavat täysin. Mittaritauluun syttyy keltainen moottorikuva ja abs-valo vilkkuu. Vaihdelaatikko ei mittaritaulussa vaihdu P-asennosta muuksi ja automaattikepin vieressä olevat valot ilmaisemaan valittua valintaa ei syty. Vaihteetkin ryskyvät vaihtaessa. Lisäksi auto sammuilee itsekseen hetken käytyään. Vikakoodeja tulee mittava lista jotka viittaavat can-ongelmiin, TCM:n ongelmiin ja vaihdelaatikkoon.

Enpä olis uskonut että peräkärryn sähkövika onnistuu sekoittaa auton näin mittavasti. Hetken kesti että osasin yhdistää ongelman kytkettyyn peräkärryyn kun oltiin sen kassa löhdössä pitkälle reissulle. Toiseen C5:een yhdistin kärryn ja siinä oireilee vaan vilkkua käyttäessä kuuluu pling pling-ääni mitä ei muilla tapahdu. Eli melko varmasti peräkärryn sähkövika.

Täytyy avata peräkärryn pistoke ja katsoa oisko niin helppo ongelma että siellä on joku oikosulku vai joutuuko tutkimaan enemmänkin. Ajattelin vaan jakaa teille tällaisen kokemuksen kun en ole moiseen ennen törmänny.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #6 : 20.07.2018, 10:01:10 »
Niin ja tietenkin kun peräkärryn sähkökytkennän irroittaa niin auto toimii jälleen moitteetta.


Sent from my iPad using Tapatalk

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6541
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #7 : 24.07.2018, 00:04:07 »
Tolleen mullakin vaihteisto toimii kun tcm yhteys katkeilee huonolla akulla. Kai tuo kärry vaan spämmää väylää ylitäyteen startissa tms.

Tuo ratkaisu kiinnostaa kyllä muakin, jatkuvan virran kautta vois ladata autoa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #8 : 19.04.2020, 18:01:10 »
Täällä myös ihmetellään mitkä olisivat oikeat kytkennät tämmöiseen 13 pinniseen rasiaan, jossa tuo mikrokytkin alhaalla oikealla...  :idiot2:


Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #9 : 19.04.2020, 18:49:37 »
Täällä myös ihmetellään mitkä olisivat oikeat kytkennät tämmöiseen 13 pinniseen rasiaan, jossa tuo mikrokytkin alhaalla oikealla...  :idiot2:

Olisko tästä mahdollisesti apua, en tiedä onko eroa jos on D6.

https://accessories.volvocars.com/InstallationInstruction/Document/VCC-451061-1/fi-fi/V60

Edit: Plug-in Hybrid  https://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-501463/2017
« Viimeksi muokattu: 19.04.2020, 20:23:26 kirjoittanut gubbe »

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Orkkis johtosarja ja peräkärryn sähköt
« Vastaus #10 : 20.04.2020, 08:10:11 »
Täällä myös ihmetellään mitkä olisivat oikeat kytkennät tämmöiseen 13 pinniseen rasiaan, jossa tuo mikrokytkin alhaalla oikealla...  :idiot2:


Ihan normikytkentä, 12 piuhaa kiinni edellisen vastauksen linkin mukaan.
Mikrokytkin on volvossa turha, kun takasumuvalo sammutetaan ohjelmalla.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

 

Kulkukoira  Proturbo