Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus

  • 27 Vastauksia
  • 7106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #15 : 07.02.2021, 08:05:15 »
Kulutuksia on melkolailla turha vertailla eri ihmisten/talouksien välillä jos ei voi olla varma että elintavat ovat melkein identtisiä. Itsellä on siitä erityinen tilanne että lapset ovat meillä joka toinen viikko joten pääsen mittaamaan kahden täysin erilaisen talouden ajokulutusta.

Noina lapsiviikkoina autoilu sisältää paljon lyhyttä ajoa. Aamulla kun pakkanen on kovimmillaan, heitetään lasta päiväkotiin parin kilometrin päähän. Aamusta riippuen VOCista katsoen kulutus tuolla matkalla on ollut 15-23 litraa/100km. Reitti on pientaloaluetta. Tuohon vaikuttaa paljon kauanko ehtii pitää webaa päällä ja paljonko auto seisoo tyhjäkäynnillä kun lapselta unohtui lapanen tai on jotain muuta säätöä päiväkodilla. Iltapäivällä lapset haetaan kotiin. Sen lisäksi itse joudun käymään konttorilla 2-3 kertaa viikossa jolloin ajan ensimmäiset pätkät taajamassa liikennevaloista toiseen, sitten motaria/maantietä 20 min ja loppupää taas kaupunkiajoa valoista toiseen. Näinä viikkoina keskikulutus on lähellä kymmentä. Lapsiviikkoina myös yllättävät lisä kaupassakäynnit ovat yleisiä.

Sitten on ne viikot kun lapset eivät ole meillä, ja ainoat ajot ovat nuo minun työmatkani ja kulutus on seitsemän pintaan.

Kesällä kaikista luvuista voi pudottaa litran pois.

Eli, sama asuinsijainti, sama auto, sama työmatka... Jos lapset asuisivat meillä koko ajan olisi kulutus pysyvästi ysin-kympin pinnassa, jos lapset eivät asuisi meillä lainkaan olisi kulutus kuuden-seiskan pinnassa. Puhutaan siis +50% korotuksesta lapsiarjen ajoilla. Ja yleisesti ottaen minulla kulutus näyttää 8-9 litran välille pitkällä ajanjaksolla koska nuo viikot ovat 50/50 vuorotellen. Kulutuslukemia vertaillessa pitäisi ainakin laittaa mukaan mittarista keskinopeus joka antaa vähän edes osviittaa millaisissa ympyröissä tulee ajeltua.

Ja nämä siis pienemmällä autolla kuin topicin otsikossa, eli V60 ja D4, joten en otsikon autolla pidä mitenkään mahdottomana yli 10l kulutusta jos ajot vain ovat sellaisia että ne sinne asettuu.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2021, 12:09:56 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Supoman

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #16 : 07.02.2021, 18:58:53 »
Täällä xc60 awd d5 2016 ja kovat kulutukset, kovalla pakkasella vei 13.3ltr ja
Ja nyt 6-8 pakkasella semmosta 11ltr. Pätkä ajoa taajama/keskusta koko enimmäkseen. Webastolämmityksia tulee noin 3kpl/vrk ja ajoa 15km/vrk, se taitaa olla tuon lasketun kovan kulutuksen syy. Matkaajossa meni 7ltr/100km
 4aikusta ja teini , auton tietsikka sanoo keskikulutus 8.7 :) mut siinä ei webasto näy...

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #17 : 07.02.2021, 21:25:17 »
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?
XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa Supoman

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #18 : 08.02.2021, 23:48:10 »
Mittasitko kulutuksen vai uskoitko sitä mukavaa näyttävää auton tietsikkaa?

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #19 : 09.02.2021, 01:13:33 »
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?

TM mittasi uudemmalle, vm. 2014 D4 AWD:lle tällaiset kulutukset (alin rivi):



(http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/545/Dokumentit/Myynti/Opel/201405%20TM%20MAASTOFARMARIVERTAILU%20TOUKOKUU%202014.pdf)

Tuo uudempi, vuodesta 2010 valmistettu tuplaturboversio moottorista tietenkin kuluttaa speksienkin mukaan vähemmän kuin vuosimallien 2005-2009 185-hevosvoimainen D5, mutta suhteelliset erot lienevät vastaavalla tasolla kuin EU-kulutuksen erot:

kaupunki/maantie/yhdistetty (CO2 g/km)
D5244T4 (2008-2009): 10.5/7.0/8.3 (219)
D5244T10 (2010-2011): 10.0/6.1/7.5 (199)
D5244T15 (2012-2015): 8.7/5.7/6.8 (179)
D5244T20 (2016): 6.9/5.2/5.8 (153)
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #20 : 09.02.2021, 08:22:07 »
Tänään pääsin testaamaan kulutusta n. 30km matkalla moottoritiellä, lämpimällä moottorilla ja ilman Webaston kulutusta, siis lähes ihanteellisissa olosuhteissa:
Kiihdytin auton 85km/t nopeuteen, laitoin vakkarin päälle ja ajoin Lahdenväylää Kehä-III:selta Järvenpää Pohjoinen -liittymään saakka, keskikulutus 6,6l/100km (lämpötilä -5, nastarenkaat)
Kuulostaako normaalilta?

Jos tuo oli tietokoneen lukema niin siinä on jonkin verran "toleranssia" mutta omaan silmääni näyttää ihan normaalilta, en huolestuisi. Ei näin vanhoilla isolohkoisilla dieseleillä pääse mihinkään 4-5:lla alkaviin lukemiin kuin labraoloissa palmun alla.

Osoittaa vaan juuri pointtini tuolta aiempaa että nämä isot Volvon dieselit nostavat äkkiä kulutuksen lähes tuplaksi kun ajo siirtyy maantieltä kaupungin pikkunurkkiin. Itse asun alueella jossa on 30km/h aluerajoitus ja ympärillä laajemmalla alueella 40km/h. Näillä lumikinoskeleillä ei oikeasti voi ajaa edes noin lujaa, kun pikkulapsia ilmestyy kinosten takaa, joten monesti se ajonopeus on 15-30 luokkaa. Kulutus tässä kaupassa ja päiväkodilla käydessä pyörii jopa 15-23 hujakoilla, sitten putoaa kympin tienoille kun pääsee tuonne 50km/h alueille ja maantiellä alkaa kutosella. Omat lukemani VOC sovelluksesta, en jaksa laskea "oikeita kulutuksia", minulle riittää suuntaa antavat vertailuluvut mitä äppi antaa. Etenkin kun VOC:ista voi katsoa jokaisen yksittäisen ajon kulutuksen erikseen niin saa vertailtua ihan yksittäisten reissujen eroja, ei ainoastaan pidempää keskiarvoa.  :)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 08:26:17 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1502
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #21 : 09.02.2021, 12:28:08 »
Jo pelkkä rengastus voi vaikuttaa yli litran/100km. Ja tämä on todettu vakiokokoisilla kesärenkailla.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #22 : 09.02.2021, 14:34:29 »
Jo pelkkä rengastus voi vaikuttaa yli litran/100km. Ja tämä on todettu vakiokokoisilla kesärenkailla.

Jep. Minä huomasin sen litran kulutusnousun kesällä kun vaihdatin reunoiltaan kuviottomiksi kuluneet ja muutenkin paskat LingLong kesärenkaat 205/17 uusiin Dayton 225/17 renkaisiin.
Minulla talvikelillä ajotietokoneen mukaan kuluu seka-ajossa ~7litraa/100km ja oikeasti laskettuna menee ~8litraa/100km. Tässä Volvossa käsittääkseni on vain se yksi turbo ja moottori on optimoitu joitakin vuosia sitten tehokkaammaksi. Lapin reissulla olen päässyt vähän alle 6 litran kulutuksiin talvinopeusrajoitusten puitteissa ajaen.  Ja tämähän on V70 2010 malli valmistettu 2009.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 14:53:25 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #23 : 09.02.2021, 16:36:03 »
Jep. Minä huomasin sen litran kulutusnousun kesällä kun vaihdatin reunoiltaan kuviottomiksi kuluneet ja muutenkin paskat LingLong kesärenkaat 205/17 uusiin Dayton 225/17 renkaisiin.
Minulla talvikelillä ajotietokoneen mukaan kuluu seka-ajossa ~7litraa/100km ja oikeasti laskettuna menee ~8litraa/100km. Tässä Volvossa käsittääkseni on vain se yksi turbo ja moottori on optimoitu joitakin vuosia sitten tehokkaammaksi. Lapin reissulla olen päässyt vähän alle 6 litran kulutuksiin talvinopeusrajoitusten puitteissa ajaen.  Ja tämähän on V70 2010 malli valmistettu 2009.

MY2010 oli jo tuplaturbo, jos siis kyse on alunperin 205-hevosvoimaisesta moottorista D5244T10. Vuosimallien 2008-2009 185-hevosvoimainen D5 oli yhdellä turbolla. 2012 tuli 10 hevosvoimaa lisää tehoa, 2016 vielä 5 hevosvoimaa lisää ja start/stop-automatiikka.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #24 : 10.02.2021, 11:10:29 »
Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta, kyllä tässä varmaan sitten ihan normikulutuksilla ollaan. Kaupunkiolosuhteissa voidaan siis karkeasti puhua, että kulutus tuplaantuu maantiehen verrattuna.

Ja kyllähän tuo hiukkassuodatin varmaan ilmoittaisi olemassaolostaan, mikäli se olisi tukossa, eli jonkinlainen keltainen valo syttyisi kojetauluun. Onneksi niitäkin voi nykyisin pesettää.

Minkähän hintainen olisi pieni virilastu tuomaan kohtuulliset 10% lisätehoa tämän mun MY08:iin? Tehojen nostaminen 185-hv>205hv voisi olla vastaava myönteinen vaikutus kulutukseen myös yhdellä turbolla (?)
XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #25 : 10.02.2021, 14:01:52 »
Minkähän hintainen olisi pieni virilastu tuomaan kohtuulliset 10% lisätehoa tämän mun MY08:iin? Tehojen nostaminen 185-hv>205hv voisi olla vastaava myönteinen vaikutus kulutukseen myös yhdellä turbolla (?)

Vdashilla tarjolla ST1 (150 kW / 420 Nm) sekä ST2 (160 kW / 480 Nm) kumpikin samaan hintaan 199€. Jos et omista itse DiCE:ä, foorumilaisista ainakin käyttäjä Ahtopaine voinee auttaa asiassa. Hän asensi minulle ST2-optimoinnin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #26 : 10.02.2021, 14:35:16 »
Vdashilla tarjolla ST1 (150 kW / 420 Nm) sekä ST2 (160 kW / 480 Nm) kumpikin samaan hintaan 199€. Jos et omista itse DiCE:ä, foorumilaisista ainakin käyttäjä Ahtopaine voinee auttaa asiassa. Hän asensi minulle ST2-optimoinnin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Kiitti NNH, tuo ST1 voisi olla juuri sopiva pieni (10,8%) piriste tälle vanhukselle, ja se siis käytännössä päivittäisi tehot moottorin seuraavan mallisukupolven tasolle.

Vaikuttiko päivitys muuten positiivisesti kulutukseen?

XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #27 : 10.02.2021, 15:27:13 »
Kiitti NNH, tuo ST1 voisi olla juuri sopiva pieni (10,8%) piriste tälle vanhukselle, ja se siis käytännössä päivittäisi tehot moottorin seuraavan mallisukupolven tasolle.

Vaikuttiko päivitys muuten positiivisesti kulutukseen?

Itse laittaisin tuon ST2:n, jos päivittelemään lähtisin. 2010-2011 oli vakiona sen 151 kW, 2012-2015 158 kW ja 2016 162 kW. Automaattivaihteistohan on noissa kaikissa sama, ollut jo edellisen mallisarjan vuosimallista 2006 lähtien (dieseleissä). D5T5.com:in porukan mukaan vaihteisto on speksattu 480 Nm väännölle, ja vaihteisto lienee voimalinjan heikoin lenkki.

Kulutus vaikuttaisi tippuneen hieman päivityksen jälkeen.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

 

Carcom Oy  Elekma