Kulutuksia on melkolailla turha vertailla eri ihmisten/talouksien välillä jos ei voi olla varma että elintavat ovat melkein identtisiä. Itsellä on siitä erityinen tilanne että lapset ovat meillä joka toinen viikko joten pääsen mittaamaan kahden täysin erilaisen talouden ajokulutusta.
Noina lapsiviikkoina autoilu sisältää paljon lyhyttä ajoa. Aamulla kun pakkanen on kovimmillaan, heitetään lasta päiväkotiin parin kilometrin päähän. Aamusta riippuen VOCista katsoen kulutus tuolla matkalla on ollut 15-23 litraa/100km. Reitti on pientaloaluetta. Tuohon vaikuttaa paljon kauanko ehtii pitää webaa päällä ja paljonko auto seisoo tyhjäkäynnillä kun lapselta unohtui lapanen tai on jotain muuta säätöä päiväkodilla. Iltapäivällä lapset haetaan kotiin. Sen lisäksi itse joudun käymään konttorilla 2-3 kertaa viikossa jolloin ajan ensimmäiset pätkät taajamassa liikennevaloista toiseen, sitten motaria/maantietä 20 min ja loppupää taas kaupunkiajoa valoista toiseen. Näinä viikkoina keskikulutus on lähellä kymmentä. Lapsiviikkoina myös yllättävät lisä kaupassakäynnit ovat yleisiä.
Sitten on ne viikot kun lapset eivät ole meillä, ja ainoat ajot ovat nuo minun työmatkani ja kulutus on seitsemän pintaan.
Kesällä kaikista luvuista voi pudottaa litran pois.
Eli, sama asuinsijainti, sama auto, sama työmatka... Jos lapset asuisivat meillä koko ajan olisi kulutus pysyvästi ysin-kympin pinnassa, jos lapset eivät asuisi meillä lainkaan olisi kulutus kuuden-seiskan pinnassa. Puhutaan siis +50% korotuksesta lapsiarjen ajoilla. Ja yleisesti ottaen minulla kulutus näyttää 8-9 litran välille pitkällä ajanjaksolla koska nuo viikot ovat 50/50 vuorotellen. Kulutuslukemia vertaillessa pitäisi ainakin laittaa mukaan mittarista keskinopeus joka antaa vähän edes osviittaa millaisissa ympyröissä tulee ajeltua.
Ja nämä siis pienemmällä autolla kuin topicin otsikossa, eli V60 ja D4, joten en otsikon autolla pidä mitenkään mahdottomana yli 10l kulutusta jos ajot vain ovat sellaisia että ne sinne asettuu.