Ps. Huolto ja korjausbudgettiin syytä varata selvästi enemmän kuin Toyotan kanssa. Ovat aika kaukana toisistaan
Vähän otsikon vierestä, mutta:
Onko Toyotan huollossa merkittävä ero henkilö- ja hyötyajoneuvojen hinnoittelussa? Ostin 2006 uuden Hi-Luxin (D4D SR AWD) ja ajoin sillä viitisen vuotta ja 240 tuhatta. Luopumiseen oli kaksi syytä: Huolto-/ylläpitokulut ja surkea ajoasento. Huoltoväli oli muistaakseni vuosi / 30 tuhatta, eikä tainnut ensihuollon jälkeen yhtään mennä alle 1000,- laskun. 4-veto tietenkin maksoi osansa, mutta luulisi muun homman olevan nk peruskauraa ja asentajat samalla veloituksella? Rengaskulut ottivat osansa. Alkuperäisrenkaat kestivät hyvin, venäläiset Hakkapeliitat kohtuudella talvella. Erehdyin ostamaan kesärenkaiksi HakkaGreenit, surkean veltot ajettavat ja pinta sakkorajalla alle 10000 ajolla.
Luotettava se oli, yhden ainoa kerran pakkaskelillä alkukiihdytyksessä pärähti pahan kuuloisesti ja moottorin vikavalo syttyi. Pysäkille, virrat pois- uudelleen käyntiin, ja kaikki OK. Takaisinkutsuja oli kaksi, ensimmäinen viivästytti luovutusta (pa-imuputki tankissa liian lyhyt) ja toisessa öljyputki turbon lähellä aiheutti teoreettisen palovaaran. Kulutus kohtuullinen, moottori eräänlainen insinööritaidon näyte, miten vältellä vääntöä ahdetussa dieselissä.
Samaan aikaan käytössä jo olleen S70 ainoa vika oli laturi 6kympin kohdalla, muuten mentiin huolto-ohjeman mukaan 240 nurkille, jossa etupyörän laakerit antautuivat. Muutamat jarrulevyt ja -palat sekä raidepäät molemmin puolin tulivat lisätöinä vaihdettavaksi. Eikä selkä rasittunut pitkälläkään taipaleella.
No, maailman menosta ei tiedä, mutta mielessä on käynyt S90 vaihto pick-uppiin -harmittavasti Toyota on nykyisin kallis myös ostaa- ja vaimon auto vaihtunee sähköön/hybridiin. S70 olisi synti paalata ja säännöt kai kieltävät hautaamisenkin -se olisi kyllä hyvä peli maallisen matkan jälkeenkin

.