Sen verran tuppaa yövuorossa olemaan hiljaista että rykäistääs vielä yksi viesti jolla päästään nykyhetkeen...
Tosiaan korissa on vuosien tuomaa pientä maalivikaa ollut jo mulle tullessaan joten ylimaalaus oli luvassa. Luukkujen sisäpinnat ja ovien välit oli sen verran hyvässä maalissa ettei niitä lähdetty nyt maalaamaan. Työtä oli auton purkamisessa ja kasaamisessa jo nyt ihan riittävästi



Eli auto hinurilla Vääksyyn Custom Paintille jossa maalari hieroi pohjat ja veti värit ja lakat pintaan.




Tästä sitten auto omalle hallille taas hinurin kyydissä ja kasailemaan. Tässä välissä tuli hitsattua myös nuo akun ja pissapojan poterot sekä puhalleltua hieman ruosteen alkuja tuolta keulan palkkien päistä. Fiksuahan tämä olisi ollut tehdä ennen maalarille menoa mutta aikataulu ei tätä mahdollistanut. Onneksi uusi maalipinta säilyi vahingoittumattomana ja suihkun itse näihin paikkoihin happopohjamaalia sekä värin. Piiloonhan nuo jäi muutenkin.


Siinä sitten kasailtiin autoa onnesta soikeana. Add on helmat sekä etusplitterit tuli eräältä foorumilaiselta punaisesta farkku-seiskasta joka aikoinaan on suorastaan tykästyttänyt mut tiilikeulan muotoihin add oneilla. Tämä ilmeisesti jatkaa elämäänsä nykyään Lankulla?
Samalla tuli mm. 960 ovenkahvat, tai oikeastaan nämä on vain nuo orkkis kahvojen päälle napsautettavat kuoret.


Lisäpitkät karsiutu pois tässä vaiheessa ja sumaritkin tuli myytyä Kalamiehelle kun ei ne oikein miellyttäneet omaa silmää.

Peräluukkuun löytyi ihan iskemättömät uudet merkit joten pakkohan ne oli laittaa vaikkei tämä alkuperäinen Turbo olekaan.


Takalasin ritilän pistin takaisin naftaliiniin ja päivitin kabiinia nahkaratilla sekä sinisillä puolinahoilla. TVS:lle iso kiitos takapenkistä, ei meinaan ollut helppo rasti löytää jakkaroita
Muuta mukavaa tuli laiteltua mm. mukitelineellinen käsinoja.







Nyt kun auto alkoi olla keväästä/alkukesästä visuaalisesti mieleinen niin piti sitä tekniikkaa vielä hieman päivittää.
Suuttimet vaihtui 957cc EV14, hukkaportille vastapaineohjaus, 3" putkisto koko matkan sekä suurimpana tuon aneemisen yläkerran tilalle Kansisetin kairaama 531 46/38 venttiileillä, KLR T3 nokalla sekä säädettävällä pyörällä. 3" hurrimutka tuli tietysti.

Näiden muutoksien jälkeen taas Kausalaan penkkiin ja sieltä irtosi ~2bar paineilla 406hv ja 513nm.

Tämän jälkeen sitten ei isompia ongelmia ollut kuin jotain sulanutta tulpanjohtoa kunnes Nastola Cruisingeista lähtiessä kävi kompliit exitus ahtimelle ja hinurilla Heinolaan.

Ahtimesta ei tosiaan jäänyt ehjää kuin öljyn kierron laipat

Oli kompurakotelo irronnut - > jarruttanut kompurasiiven irti ja työntänyt rojut pakopuolelle aiheuttaen sinne suurimmat tuhot. Onneksi moottori säilyi ehjänä ja ahtimen lisäksi meni uusiin puihin vain lambda-anturi sekä tulpat jotka pimeni raikkaasta öljykylvystä.
Lensulta sitten uusi HX35 ja koska nyt tulikin 12 pakopesä vanhan 16 tilalle piti hieman putkistoa muokata.


Sanomattakin selvää että vetoalue hieman siirtyi alemmas, mikä tietysti on ihan suotavaa. Käynyt aikoinaan kämmi kun pitänyt tilata ahdin 12 pesällä enkä minä uuvatti ole asiaa tajunnut ennenkuin nyt uutta etsiessä.
Vaan nyt auto on tosiaan ollut jo jokusen kuukauden elävien kirjoissa. Ajot olleet hieman vähällä johtuen kaikesta kiireestä. Seuraava homma on laittaa katti putkeen ja ehkä sähköinen alipainepumppu jarrutehostimelle sekä käyttää leimalla ennen talvisäilöön vientiä joka olisi ajatus tämän kuun loppuun mennessä suorittaa.
Tulevaisuuden ajatuksissa olisi asennella vakkaria, sähköpeilit ja ainakin sähkölasit eteen. Pientä siistittävää olisi mm. reijättömän etupuskurin metsästys, lasien listojen päivittäminen mustiin ja parempiin, turbon mittariston tai alkuperäiseen voltti ja ahtopainemittarien lisääminen (mikäli onnistuu). Repsikan penkkiä varten olisi uudet verhoilut mikäli joskus haluaa vaihtaa, kuskin penkkiin ne tuli jo viime talvena vaihdettua. Sitten olisi yhdet siniset kangasmatot, ilmeisesti tarvikkeet kylläkin mutta ajatuksissa ollut verhoilijalla teetättää niistä alkuperäisen tyyliset.
Jossain vaiheessa varmaan pitäisi tämä kiillottaakin kun pinnathan on vielä ruiskun jäljiltä.
Olihan tässä juttua nyt kerrassaan ja yritetään pitää tätäkin nyt ajantasalla.

Ja vielä kuvakansioon linkki
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/Vuosi+2020+/