Kulkukoira  Proturbo

Volvo V70 2.5T -04 - Geartronic laatikko ongelma D -asennossa toimii W-asennossa

  • 7 Vastauksia
  • 1740 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mvaarimo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Auto siis V70 -04 2.5T ajettu 225.000km, geartronic automaattilaatikko. Laatikossa vaihdettu öljyt (huuhtelu) 2007 115.000km ja 2018 200.000km. Viimeksi tuli vaihdettua kun alkoi nykimään vaihdettaessa kakkosesta kolmoselle. Öljyvaihdon jälkeen laatikko on alkanut reistailemaan kunnolla, vällillä nostaa kierroksia reippaasti ennen vaihtoa, välillä lyö vaihteet päälle niin että luulee että koko laatikko hajoaa ja välillä on kuin kuminaru kun vaihtaa. Nyt taas viime aikoina on ollut vähän sujuvammat vaihdot, muttei olleenkaan hyvät. Kokeilin viikolla ajaa W-asennossa ja silloin vaihto sujuu erittäin sujuvasti.

Mikä mahtaa olla vikana? (jotta voisi vähän laskeskella korjauskustannuksia, jos edes kannattaa. Auton tekniikka muuten kunnossa)

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Omassa pidän öljynvaitovälin 40tkm välein, 85tkm varma laatikon murha...
Öljynvaihdon jälkeen paheni syystä että vanhassa öljyssä oli ne kytkinlevyjen hiukkaset lillumassa jotka antoi tarpeellisen kitkan laatikolle nyt kun laitoit puhtaat liukkaat öljyt ja kaikki osat ovat kuluneita ensisijaisesti kytkinlevyt niin ne luistaa...
Nyt kun oot ajanut taas hetken niin nämä laatikon häiriöt ovat kuluttaneet pintoja lisää ja kierre jatkuu...

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Onko öljyn määrä ja luokitus varmasti oikein? Jos nämä kunnnossa, niin käy nollaamassa adaptaatiot ja ajamaan adaptaatiot uusiksi.

2-3 vaihdon ongelmat saattaa johtua myös viallisesta b4 servon kannesta, mutta tuon ikäisessä laatikossa servon kansi ei enää ole ainakaan heikointa versiota. W-asennolla pienin vaihde onkin 3, jolloin tuota vaihtoa ei tule.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3365
Kannattaa tosiaan ihan ensiksi tarkistaa, että laatikossa on oikea määrä öljyä. Vahvasti kyllä kuulostaa siltä, että venttiilipöydässä solenoidi jumittaa. Koneellista öljynvaihtoa kannattaa varmaan yrittää, ennen isompia remontteja. Ei kannata antaa sen laatikon montaa kertaa jysäytellä miten sattuu, äkkiä on kytkinpinnat loppu ja se on sit menoa...

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Omassa pidän öljynvaitovälin 40tkm välein, 85tkm varma laatikon murha...
Mulla -05 ajettu nyt 205tkm, käsittääkseni askiöljyä ei ole koskaan vaihdettu.. Toimii kuin ajatus tästä huolimatta  :o Uskaltaakohan huoltomielessä tommoseen vaihtaa enään ?

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Mulla -05 ajettu nyt 205tkm, käsittääkseni askiöljyä ei ole koskaan vaihdettu.. Toimii kuin ajatus tästä huolimatta  :o Uskaltaakohan huoltomielessä tommoseen vaihtaa enään ?
Pakosti on vaihdettu nuilla kilometreillä vaihdettu mikä vaan öljy muuttuisi jo karstaksi tossa vaiheessa, öljytikun perusteella voi katsoa kuinka tummaa öljy on ja vertaa valkoisella paperilla tuoreeseen. Jos on vaalehkoa kannattaa vaihtaa, mikäli mustaa niin se on oman harkinnan mukaan se...
Mulla 271tkm ajettu s60 T5 softattu, vaihdettu hyvissä ajoin öljyjä jopa etuajassa...
Toimii loistavasti näinkin vanhaksi lootaksi ja kyllä nää askit kestävät kunhan vaihtaa öljyt ajoissa ja ei kuumenna liikaa, tuossa ammattimies kertoi että 350tkm oli yhdessä yksilössä kun meni venttiili pöytä, levyt yms kunnossa ::)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3365
Pakosti on vaihdettu nuilla kilometreillä vaihdettu mikä vaan öljy muuttuisi jo karstaksi tossa vaiheessa,
Kuinkas niin on pakosti vaihdettu? Hyvin voi olla noilla kilometreillä vielä alkuperäiset öljyt, ei se öljy siellä laatikossa karstaksi muutu, kuten ehkä moottorissa. Yhdessä omassa Volvossani oli alkuperäiset öljyt laatikossa 280tkm ajettunakin vielä. Sitten vaihdoin ne, tummaa olivat, mutta punainen vivahde silti. Alkuperäiselle kysyjälle(s80mk2): Vaihda ne öljyt laatikkoosi käyttäen runsasta öljymäärää huuhtelussa. Riski on toki olemassa, mutta vanhoilla öljyillä tuho on edessä ennemmin tai myöhemmin. Uudet öljyt lisäävät askin elinikää luultavasti huomattavasti.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Miettinyt vaan, kun nyt toimii loistavasti, miksi lähteä väkisin "kiusaamaan" ja maksaa siitä, että mahdollisesti alkaa ongelmat  :idiot2: Huuhteluvaihdosta ei ole kokemuksia, ilmeisesti jäähdyttimen päästä askin putki auki -> astiaan -> kone käymään ja odottaa koska alkaa prätkimään ja sitten uutta öljyä sisään ja sama homma pari kertaa läpi.

Mahdollinen vaihto kyllä todenäköisesti tehtäisiin sinisellä (tuttu siellä töissä). Tosin, siellä ilmeisesti ihan propusta vanhat pois -> uutta sisään -> käytetään konetta -> taas propusta pois ja sama homma uudestaan 3-5 kertaa, kunnes alkaa tulemaan tuoretta ulos.. Tähän varataan ilmeisesti n.10l öljyä.

Onko näissä muuten suodatinta ?

 

RallyBaron  Samppasport