Onkohan tämä vielä kuinka yleinen harrastus?
Tässä tuli kaivettua katkeilleet nastat yhdestä Michelin talvirengassarjasta. Suurin osa nastoista oli katkennut. Renkaat ovat kuluneet tasaisesti ja ovat muuten erittäin hyväkuntoiset. Ilmatkin olivat tallella vaikka pariin vuoteen ei ole käytetty.
Pieni ruuvimeisseli osoittautui parhaaksi. Ehjät nastat lähtivät kätevästi hohtimilla mutta niitä oli vähän. Ruuvimeisselillä kaivellessa tuli mieleen, että renkaan voi varmaan puhkaistakin, jos liian ronskisti nastan alta tonkaiseen. Itse kaivelin katkenneiden juuret myös, mutta tien kuluttamisen kannalta asialla ei liene merkitystä, kun se kantaosa on vain alumiinia. Muistan jotain legendaa kuulleeni, että kivet saattaisivat pistää nastan reijistä puhki. Jos kannan olisi säästänyt, se olisi omiaan suojaamaan kolon pohjaa. Onkohan tuohon mitään ohjesääntöä olemassa, pitääkö nastat poistaa juurineen vai riittääisikö pelkkien kärkien poisto? Epätasapainoahan tuo saattaisi toki aiheuttaa.
Onkohan tuollaiseen mitään työkalua keksitty? Ihan kivasti tuo sujui, kun löysi juuri sopivan ruuvimeisselin ja sai palautttua mieleen oikeat ranneliikkeet.