''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
Kyllä sillä laajempi vetoalue oli ja alipaineellakin herkempi.
Pelkästään runnerien pituus ei vaikuta vaan kaasujen jakautuminenkin. Takavetosarjassa ilma tulee kaasuläpältä pyöreään plenumiin, runnerit lähtevät ympäri kammion toista puoliskoa ja suut on pyöristetty hyvän näköisesti. Onkohan takavetosarjaa edes mallintanut kukaan virtauksien suhteen, mutullahan tässä mennään. Kuitenkin kyse on vakiosarjoista, eikä vartavasten rakennetuista.
Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.
Muokatulle nokalle tulee aina hintaa, oli sitten hiottu tai hitsattu. Mahdollinen tehonlisä käytettyyn rahamäärään nähden on mun mielestä turhan kova, voi käyttää senkin rahan muuhun. Varsinkin jos sitä muutosta ei välttämättä tarvitse mihinkään. Hiotun nokan kanssa joutuu lisäämään lashcapitkin. Ja jos haluaa kovat nostimet niin nekin lisää kuluja sekä tarvittavaa työmäärää. Hydraulinostimilla voi purkaessa keräillä rojut laatikkoon ja heittää kasatessa sisään välittämättä nostimien järjestyksestä tai välyksistä.
En tiedä millainen vaikutus pidemmillä runnereilla on ahdetussa moottorissa kun ajetaan ahdoilla.
Suoraa vertailua paha tehdä kun vakioimusarjat ovat niin erilaisia. Ahdettu ei kumminkaan ole niin herkkä tuollaisille jutuille.
Vakionokilla ja imusarjalla noin 2,1-2,2bar E85:llä tuotti kuitenkin kohtuullisia käppyröitä. Laskennallinen vapariteho olisi 250-258hv, joka on aika hyvin 2,8l koneelle.

Dynon välityssuhde ei ihan ollut oikein, rajoitin on 7600. Paineennousu oli kohtuu lähellä samaa kuin kadulla, jarrudynon hyviä puolia.