Elekma  Autoracing

Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2

  • 8 Vastauksia
  • 2009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaKHJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin noin vuosi sitten omaan 2003 vuosimallin V70:iin ajovalojen (xenon) sen asentoanturin kun ajovalot seilasivat ylös alas omia aikojaan. Alkuperäisosa.

Vuoden aikana muistaakseni kerran tai pari on antanut sitä ajovalojen ilmoitusta mittaristoon mutta silti valot ovat näyttäneet oikein maantiellä. Nyt eilen kuitenkin valot osoitti aivan alas ja pitkät jopa 4 metrin päähän. :D

Eli voisiko olla kuitenkin jossain muussakin paikkaa vika kuin siinä taka-akselin anturissa vai oliko alkuperäisosakin noin heikko? Löytyykö noita antureita jostain muualta halvemmalla?
-General Motors Finlandin toiveesta entinen Opelisti-

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #1 : 01.08.2020, 22:51:17 »
Oma ei osaa antaa tauluuun mitään ilmoitusta, vaikka samanvuotinen, mutta huomasin että valot alas ja katsoin vikakoodit, oli virhe anturin säätövaroista sekä ylöspäin että alaspäin, lampunmoottorien tai anturin säätövarat loppui. Pitäis kalibroida, mut kotividalla en keksinyt miten. Vähän on ristiriitaista tietoa maailmalla onnistuuko kalibrointi näin vanhassa. Varoiksi tilasin jo aliexpressistä 18 eurolla uuden anturin, kun anturin kiinnitys tukivarteen taitaa vielä olla ehjä. Katsastusta varten turattu tilapäiskiinnitys ei ollut muodoltaan täydellinen, niin säätövaraongelma voi johtua vaikka siitä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JuhaKHJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #2 : 02.08.2020, 00:20:50 »
Oma ei osaa antaa tauluuun mitään ilmoitusta, vaikka samanvuotinen, mutta huomasin että valot alas ja katsoin vikakoodit, oli virhe anturin säätövaroista sekä ylöspäin että alaspäin, lampunmoottorien tai anturin säätövarat loppui. Pitäis kalibroida, mut kotividalla en keksinyt miten. Vähän on ristiriitaista tietoa maailmalla onnistuuko kalibrointi näin vanhassa. Varoiksi tilasin jo aliexpressistä 18 eurolla uuden anturin, kun anturin kiinnitys tukivarteen taitaa vielä olla ehjä. Katsastusta varten turattu tilapäiskiinnitys ei ollut muodoltaan täydellinen, niin säätövaraongelma voi johtua vaikka siitä.

Millaisella lukijalla katsot vikakoodit? Tarttis kans ostaa kyllä edes jonkinlainen :/

Jos viitsit laittaa infoa miten tilaamasi anturi toimii niin voisin varuiksi kans hommata, olisin tiedosta kiitollinen :)
-General Motors Finlandin toiveesta entinen Opelisti-

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #3 : 02.08.2020, 09:39:31 »
Tota vastaavalla sain nuo https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/Quicklyns-T75-Professional-VOLVO-kaikki-jarjestelmat-20012008--geneeriset-OBD2-Moottorikoodit
, vidalla sais ehkä tarkemmat selitykset.

Osanumerolla löysin ja tilasin anturin, eiköhän se toimi kun edellisen tilasin samalla taktiikalla autodocista ja samaa kiinakamaa lienee, potentiometrejahan nuo vaan on, tosin jostain syystä bemariin olis saanut vielä halvemmalla??
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020, 09:41:36 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #4 : 05.08.2020, 14:47:40 »
Itselleni kirjoitan ylös kun en ikinä muista tätä eli omassa autossa ei ole 4c-alustaa joten vida ei näe myöskään SUM-moduulia joten en voi kalibroida sitä. Vasemmassa takatukivarressa oleva anturi toimii ilman sumia seuraavasti:

Automatic range adjustment (Bi-Xenon)
There are two motors, one on each headlamp, which angle the headlamps upwards or downwards to control the range of the beam. The motors are on the rear of the headlamps.

The motors are controlled by signals from a position sensor at the rear axle. The sensor detects the angle of the car under different load conditions and sends this information via the rear electronic module (REM) so that the central electronic module (CEM) can determine whether the lamps need to be raised or lowered.
For further information about the position sensor, see Design and Function, rear electronic module (REM).

There are diagnostics for the headlamp range adjustment.

The sensor is described as follows:

Position sensors
Inductive sensor that transmits an analogue signal (voltage) to the rear electronic module (REM) (not vehicles equipped with Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept)). On vehicles with Four-C, the signal travels via the suspension module (SUM).

And it also says:
Automatic level control

Sensor
The following applies to cars without Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept)
An inductive position sensor reads the angle between the body and the left rear control arm. The angle is a indication of how much the vehicle is leaning (chassis height) and depends on weight distribution.

    The sensor is mounted slightly differently for FWD and AWD.
    The rear electronic module (REM) reads off an analog signal (0.5 - 4.5 V) from the position sensor and converts it to an angle value (±35°), which is sent to the central electronic module (CEM).
    A fully loaded vehicle generates a signal of 0.5 V, which corresponds to negative 35°.
    The central electronic module (CEM) regulates the headlight levelling motors (PWM signal) to adjust the headlights vertically.



Level control
Regulation at speeds below 4 km/h (2.5 mph)
When the ignition is switched on, the position sensor is read and the headlight levelling motors adjust the headlights.
Regulation at speeds above 4 km/h (2.5 mph)
The headlights are regulated if there are great angle changes while driving. Regulation is time-dependant so that the system does not react to short changes, such as unevenness in the road surface.

Calibration
The position sensor must be calibrated after work on the rear suspension. Perform calibration as described in the tab DIAGNOSTICS/VEHICLE COMMUNICATION, Rear electronic module (REM).

Caution! Calibration must be carried out after work such as removing/installing the sensors and replacing the sensors, rear axle, bushings, shock absorbers or springs. In vehicles with Four C, calibration is carried out via the suspension module (SUM). Beam adjustment is carried out conventionally (via adjustment screws by the headlight). The light switch must be in the "on" position while calibrating.

Lähde VIDA ja https://forums.swedespeed.com/showthread.php?597867-Position-Sensor-on-the-passenger-side-missing

Eli pitää käydä tarkistamassa että kun otan sen sensorin varren irti ja kääntelen, liikkuuko valot, jos niin anturi toimii ja pitää kiinnitys tarkistaa sellaiseen tasoon että lamppujen säätöruuveista saa valot silloin optimaaliseen asentoon. Oma käsitykseni on että säätöruuveja ei saa vetää liian rajoille koska näissä välillä umpiosta kai tasosäätötanko irtoaa, mutta en tiedä varmuudella toimiiko noin. Jossain perusasennossa saisi olla ja sit katsoa vidasta REM-yksikön optiot saako kalibroitua siellä auton ollessa tasamaalla. Sit loppusäätö umpion ruuveilla. Olen saanut tasamaalla ruuvisäädöllä katsastuksessa kelpaavia tuloksia kun kyykin 10 metriä auton keulasta pää umpion tasolla ja valot ei ihan häikäise siihen kohtaan.

v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #5 : 05.08.2020, 23:06:11 »
Sielllä REM-yksikön alla oli tosiaan Calibrate Bi-Xenon sensor kun Vidassa menee Vehicle communication -> REM -> Advanced

Mut kalibrointi epäonnistui vaikka etsin kovasti tasaista alustaa. En osannut/jaksanut lukea anturiarvoa mutta lienee mykkä taas tuo anturi tai mahdottomassa asennossa, jos olisin vuosi sitten löytänyt tämän kalibroinnin se olis ehkä toiminut.

Ärsyttävää kun lamppujen käsisäädöllä ei riitä varat että näkisi lyhyillä. Kuuluu vaan naks eikä mene enää ylöspäin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JuhaKHJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #6 : 06.08.2020, 15:26:03 »
Sielllä REM-yksikön alla oli tosiaan Calibrate Bi-Xenon sensor kun Vidassa menee Vehicle communication -> REM -> Advanced

Mut kalibrointi epäonnistui vaikka etsin kovasti tasaista alustaa. En osannut/jaksanut lukea anturiarvoa mutta lienee mykkä taas tuo anturi tai mahdottomassa asennossa, jos olisin vuosi sitten löytänyt tämän kalibroinnin se olis ehkä toiminut.

Ärsyttävää kun lamppujen käsisäädöllä ei riitä varat että näkisi lyhyillä. Kuuluu vaan naks eikä mene enää ylöspäin.

Niin sä pääset sillä lukijalla myös tekemään noita kalibrointeja?

Pystyyköhän sitä asentoanturia testaamaan jollakin virtakynänmoisella että miten se pelittää?

Kun kerran tuo anturi antaa CEM:iin käskyt ja esimerkiksi mulla vilkku tekee vasemmalle päin vilkutettaessa välillä sen että jättää vilkutuksia väliin taikka tekee epäsäännöllisesti, mietin että mahtaako CEM olla kuitenkaan kunnossa että jos se säädättää nyt noi ajovalotkin pieleen?  ::) Ardicin ohjausboksi otettiin jo pois ja valokatkaisija alkas pelaamaan normaalisti että siinä suhteessa CEM oli kunnossa.
-General Motors Finlandin toiveesta entinen Opelisti-

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #7 : 06.08.2020, 23:00:49 »
Kyllä tuo vidalla kalibroituu ja saathan sen anturin testiarvotkin vidalla ulos.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Ajovalojen säätöautomatiikan oireilut V70 mk2
« Vastaus #8 : 06.08.2020, 23:16:40 »
Uusi 18 euron kiina-anturi tänään postista, jossa uskottavasti luki "Hight sensor" paikoillaan ja valojen moottorit heräsi heti eloon anturin vartta kääntelemällä! Eikun paikolleen, ei kannata ylikiristää anturin ruuveja, edellisen jouduin dremelöimään kun toinen ruuvi pyöritti metallista kierrettä muovikotelon sisässä eikä tullut pois.

En jaksanut yleismittarilla vielä testata tota anturia, kun liittimessä on peräti 6 pinniä, jahka palaan mökiltä niin ehkä joskus.

Enivei anturi paikoillaan, kiinnitystä tukivarteen pitää ennen talvea parannella, mutta nyt auto tasamaalle ja toisin kuin eilen mykällä anturilla vidan REM-yksikön kautta tehtävä kalibrointi onnistui ykkösellä. Sen jälkeen umpion ruuveista tein loppusäädön ja parantelen sitä pikkuhiljaa, ei ainakaan vastaantulijat välkytelleet 300km matkalla. Mut whee valot toimii taas!

Jäi vähän epäselväksi kun en löytänyt tuota kalibrointia aikoinaan että menikö aiempi anturi sen takia mykäksi vai oliko aiempi vaan huonolaatuinen kun vuoden kesti. Sen tiedän näistä aiemmasta että jos se anturin varren kiinnitys pettää niin anturi menee pysyvästi jumiin ennen pitkää, viat kannattaa siis korjata nopeasti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Kulkukoira  Proturbo