Eli, kyseessä tuo 2,4 litranen 170hp turboton viispyttynen mylly, moottorikoodi B5244S. Koko ongelma kuumenemisen kanssa alkoi pari kuukautta sitten yhtäkkiä maantiellä. Alkuun tätä ei tapahtunut edes päivittäin, välillä ongelma hävisi melkein viikoksi. Nyt ei enää pääse ajamaan kun 10-15km kun alkaa lämpömittari kohoomaan kohti punaista, pulputus käy paisuntasäiliössä eikä puhalla lämmintä koppiin sisälle. Lämmöt siis pysyvät alkumastasta aina hyvänä.
Kone jäähtyy about minuutissa taas normi lämpötilaan kun sammuttaa ja on aikansa porissut mutta alkaa nousemaan heti uudestaan kun starttaa ja lähtee liikkelle. Syylarista ja koneesta laskettu vettä läpi moneen kertaan ja termarikin vaihdettu uuteen. Viikon verran sain ajeltua ilman ongelmia pelkällä vedellä ja nyt kun vaihdoin tilalle pakkasnesteet, alkoi sama sirkus uudestaan. Mitään vuotoja en ole löytänyt. Nesteitä sisään kaataessa pidin syylarin ylävesiletkua raollaan jotta sieltä pääsisi ilmat pois.
Kansipahvi ilmeisesti voi oireilla samaan tapaan, mutta ihtetyttää suuresti tuo kuinka ongelma ilmenee vasta kun olen kerinnyt ajamaan koneen lämpimäksi ja siinä se pysyykin hyvän aika aikaa.
Voiko vesipumppu olla lahoamassa ja oireilla noin? Alkaa oma osaaminen ja ymmärrys loppumaan kesken.
