Samppasport  Futurez

D4 kone ei siedä kierroksia

  • 13 Vastauksia
  • 3075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
D4 kone ei siedä kierroksia
« : 05.12.2020, 18:24:37 »
XC60 D4 -10 290 000 km hylättiin katsastuksessa koska päästöarvoja ei pystytty mittaamaan.
Auto on vaimona käytössä ja toiminut aivan normaalisti arkiajossa. Mutta jos konetta ryntäyttää yli 4000 kierroksen niin tulee käyntihäiriötä, "röpellystä". Kun moottorin sitten päästää tyhjäkäynnille niin käynti on hetkenaikaa ontuvaa röpellystä, joskus jopa sammuu, mutta palaa kohta normaaliksi. Muuten auto kiihtyy ja kulkee aivan normaalisti eikä vika automaattivaihteisena ilme normiajossa vaan kierroksia pitää olla yli 4000 ja mitä suuremmat kierrokset, sen pahempi ontuminen tyhjäkäynnillä.
Vikakoodit luettu kahdella eri testerillä ja kumpikin antaa saman ECM-P00BC00 eli liian suuri ilman virtaus. Ei muita koodeja.
Ilmanputsari ja polttoaineputsari vaihdettu. Ilmamassamittari vaihdettu ristiin toisesta samanlaisesta autosta. EGR venttiiliä putsasin ja ainakin testerillä sain venttiilin liikkumaan, mutta varmuutta ei ole toimiiko EGR kuitenkaan oikein.

Olisiko kellään kokemuksia vastaavasta tai mitään ideoita vian selvittämiseksi? Ja miten tulkitaan testerin antamia EGR prosenttiarvoja?

Hessu

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #1 : 05.12.2020, 18:58:25 »
Tuolla on vastaavasta juttua https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1918483
ja ohjataan sivulle https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=229757

Tu korjaantui DPF takimmaisella lämpöanturin vaihdolla 31431047

Jos sulla vida käytössä näet anturin antaman arvon ja jos heittää pirusti, voi olla vika siinä
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #2 : 05.12.2020, 19:11:24 »
Koodihan on ilmamassamittari toimii oikein, mutta raja arvojen alle, eli jos egr vuotaa hieman = enemmän pakokaasua = vähemmän puhdasta ilmaa = ilmamassamittari lukee tilanteen liian vähän ilmaa.

Ainakin muun merkkisissä ollut ensimmäisiä oireita egr vioista.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #3 : 05.12.2020, 19:26:20 »
Vidaa ei valitettavasti ole käytössä mutta täytyy tutkia näkyisikö nuo anturit näillä nykyisillä laitteilla.
Noita ERG asentoanturin prosentteja olen ihmetellyt: Onko 100 prosenttia silloin kun venttilli on täysin kiinni? En saa 100% misssään tilanteessa. Korkeimmillaan n. 80%  moottorijarrutuksessa. Tyhjäkäynillä n. 20-30%. Joskus -10%.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #4 : 05.12.2020, 20:01:46 »
0% on kiinni. Jos polkaiset paikallaan reippaasti kaasua pitäisi lähes joka autossa mennä kiinni.

Mahdollisuus on esim. ahtovuotoonkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #5 : 05.12.2020, 20:07:14 »
Niinhän tuo onkin kun edellä sanottiin. ECM-P00BC00 Ilmamassa tai ilmamäärä A piiri, alue/suorituskyky - ilmavirta liian pieni.
EGR-venttiili, asentoanturi (%)
 
Ilmaisee EGR-venttiilin läpän asennon.
Normaaliarvo yli 2 minuutin joutokäynnin jälkeen on noin 0 - 2 % (EGR kiinni).  Normaali arvo kaasupoljinta painettaessa on noin 10-90 % (EGR auki).


Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #6 : 05.12.2020, 20:19:47 »
Jos kyse on ilmavuodosta niin eikö sen sitten pitäi si olla ilmamassamittarin ja ahtimen välillä? Painepuolen vuotohan ilmenisi liian suurena ilmamääränä? Siis ilmamassamittarin näkökulmasta. Täytyy vielä tutkia putket ja letkut uudelleen

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #7 : 05.12.2020, 22:04:09 »
P00BD = ilmamamäärä on LIIAN SUURI eli joko EGR jää auki tai ahtovuoto. Röpellys johtuu taas avoimesta EGR:stä hyvin suurella todennäköisyydellä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #8 : 05.12.2020, 22:24:56 »
Joo, EGR on epäiltyjen ykkösenä :) Pitäisi kuitenkin saada jotenkin varmuus asiasta ettei turhaan vaihda kallista osaa.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #9 : 06.12.2020, 11:25:08 »
P00BD = ilmamamäärä on LIIAN SUURI eli joko EGR jää auki tai ahtovuoto. Röpellys johtuu taas avoimesta EGR:stä hyvin suurella todennäköisyydellä.

Koodihan on ECM-P00BC00 jota alkuviesti kertoo joka olisi ilmavirta liian pieni (tosin on myös maininta eli liian suuri ilman virtaus. onko koodi aloittajalla oiken, vai oliko C sekoittunut D:hen?)  ja ECM-P00BD00 liian suuri.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #10 : 06.12.2020, 13:55:32 »
Koodihan on ECM-P00BC00 jota alkuviesti kertoo joka olisi ilmavirta liian pieni (tosin on myös maininta eli liian suuri ilman virtaus. onko koodi aloittajalla oiken, vai oliko C sekoittunut D:hen?)  ja ECM-P00BD00 liian suuri.

Niin aivan, luin tekstin ja sen perusteella koodi olisi 00BD, mutta koodina lukee 00BC. No jompi kumpi on oikea  :D
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #11 : 06.12.2020, 14:57:41 »
Koodi oli siis ECM-P00BC00, eli ilmavirta liian pieni! Tuli kirjoitettaessa ajatusvirhe :-[

Tämä on ollut muutenkin aika sekava ongelma: EGR systeemiä olen tutkinut ja purkanut ja varmistanut että venttiili ei ole juuttunut auki ja ventiili liikkuu. Irrotin sen käyttömoottorinkin ja kaikki tuntuu toimivan mekaanisesti kun testerillä aktivoi venttiiliä.
Jotain vakavampaakin vikaa ruvennut jo epäilemään mutta auto kuitenkin toimii aivan normaalisti arkiajossa ja sietää koviakin kiihdytyksiä ilman oireita.
Mutta paikallaan kun ryntäytää kierrokset yli 4000, niin alkaa röpellys ja pakokaasu muuttuu harmaaksi ja erittäin pahanhajuiseksi. Tämän jälkeen tyhjäkäynillä röpöttää vähänaikaa kunnes käynti palautuu taas normaaliksi. Tässä tyhjäkäynnin "röpötysvaiheessa" EGR prosenttiarvot seilaa nopeasti n. 20-80% välillä.
Vikakoodia ei tule jokakerta, vaan useimmiten siloin kun pidempään antaa röpöttää kaasu pohjassa.



Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #12 : 06.12.2020, 19:11:04 »
Tuo savutus voisi myös kertoa suuttimen viasta. Katso testerillä suuttimien korjausarvot.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Paaso31

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 kone ei siedä kierroksia
« Vastaus #13 : 06.12.2020, 19:18:24 »
Valitettavasti noilla mun laitteilla ei näe suuttimia. Itsekin ruvennut arvelemaan että tässä ei ole kyse EGR venttiilistä vaan jostain muusta

 

KL-varaosat  Race.fi