KL-varaosat  Race.fi

Reittiohje kelloon

  • 6 Vastauksia
  • 1668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Reittiohje kelloon
« : 20.01.2021, 08:49:27 »
Itsekseni olen vähän ihmetellyt auton ja kellon välistä kanssakäymistä. Kun istahtaa ysikymppiseen kotipihan ulkopuolella, putkahtaa melko nopeasti kellon näytölle karkeahko reittiohje kotiin tyyliin "Lyhin reitti tie 1 kautta, liikenne vähäistä".

Kelloa (Huawein halpis) ei ole naitettu autoon, mutta rajallisesti se toki kommunikoi ipuhelimen kanssa. Autossa on myös Anroid, mutta siihen en ole koskenut.

Ilmeisesti Volvon, Stas.. Trafi&kumppanit ja puhelinoperaattorin lisäksi myös kiinalainen elktroniikkajätti seuraa aktiivisesti toilailujani ilmastotuhodieselillä ELK

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #1 : 20.01.2021, 09:07:05 »
Se on se iPuhelin. Kun olet sen parittanut autoon niin tietää milloin olet autolla liikkeellä. Kellosi vain näyttää puhelimen näytölle tulevan ilmoituksen. Itse kiinnitin tuohon huomiota reilu vuosi sitten oman S60 kanssa. Sillai se on tyhmä, töissä kun istui autoon niin monesti kertoi ajoajan kotia vaikka olin salille menossa. Pelottavinta oli joskus la aamuisin kun kotoa olin salille lähtössä niin arvasin mihin osoitteeseen olen menossa. En nyt muista mikä asetus puhelimessa on tuo ettei enää tule ilmoituksia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #2 : 23.01.2021, 12:46:29 »
Se on se iPuhelin. Kun olet sen parittanut autoon niin tietää milloin olet autolla liikkeellä. Kellosi vain näyttää puhelimen näytölle tulevan ilmoituksen. Itse kiinnitin tuohon huomiota reilu vuosi sitten oman S60 kanssa. Sillai se on tyhmä, töissä kun istui autoon niin monesti kertoi ajoajan kotia vaikka olin salille menossa. Pelottavinta oli joskus la aamuisin kun kotoa olin salille lähtössä niin arvasin mihin osoitteeseen olen menossa. En nyt muista mikä asetus puhelimessa on tuo ettei enää tule ilmoituksia.
iPuhelin oppii kyllä arvailemaan ihmisen tavat. Paras suoritus oli kun muutama vuosi sitten tuli hyvin usein lähdettyä kesämökille säntillisesti lauantaina puolilta päivin. Puhelin sitten oppi lauantaina auton rattiin hypätessä kertomaan, kuinka kauan tällä kertaa mökkimatkaan on aikaa menossa. Nyt on ollut epäsäännöllisemmät rytmit mutta tietääpä tuo kertoa työmatka-aikani ja matkan kotiin. Tieto välittyy sitten kelloon, joka mulla on merkiltään Garmin. Auto ei tosiaan ole tähän syypäänä vaan poijjaat ja tyttööt siellä Cupertinossa näitä arvauksia heittelee.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #3 : 24.01.2021, 14:33:28 »
iPuhelin oppii kyllä arvailemaan ihmisen tavat.  ... Auto ei tosiaan ole tähän syypäänä vaan poijjaat ja tyttööt siellä Cupertinossa näitä arvauksia heittelee.

Auto on toimissa osasyyllinen, koska homma ei toimi muilla autoilla. Myös puhelimen Kartat kertoo sinisellä symbolilla, missä auto tällä hetkellä majailee.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #4 : 31.01.2021, 12:51:29 »
Auto on toimissa osasyyllinen, koska homma ei toimi muilla autoilla. Myös puhelimen Kartat kertoo sinisellä symbolilla, missä auto tällä hetkellä majailee.

Se on ihan loogista, että puhelimen kartta osaa näyttää missä auto on, koska se on paikka, jossa puhelin on viimeksi ollut autoon yhteydessä. Jos joku muu käy välillä ajelemassa autolla, ja puhelin silloinkin tietää missä auto on, niin syynä siinä tapauksessa täytyy olla VoC, joka osaa tietenkin kertoa auton sijainnin omien palvelintensa kautta. VoC on omassa lajissaan melko kehittynyt palvelu, joten eivätpä välttämättä kaikki muut autot osaa vastaavaa.

Mulla jo vm. 2011 Volvon kanssa iPhone osasi arvailla, minne saatoin olla matkalla, joten puhelin ymmärsi olevansa autossa. Syynä ei ole voinut olla miään muu kuin puheluiden hands free, koska autossa ei ollut kerta kaikkiaan mitään muuta mihin puhelin pystyi kytkeytymään. Mistä puhelin silloinkin tiesi kytkeytyvänsä autoon eikä johonkin tunnistamattomaan sattumanvaraiseen hands free -laitteeseen? Joku fiksumpi osaisi varmaan kertoa, onko bluetooth-standardissa jokin sellainen toiminnallisuus, että auton bt osaa lähettää puhelimelle jonkin koodirivin, joka kertoo sen että autossa ollaan, mutta luulisi että Volvon bt ei ole ainoa joka tätä toiminnallisuutta käyttäisi. Kovin vaikea puhelimen ei olisi tuota muutenkaan päätellä: esim. pelkästään nimen perusteella kun yhdistyy "My Volvo Car" tms. nimiseen bluetooth-lähetin/vastaanottimeen tai vaikka siitä, että aina kun ollaan johonkin tietyn nimiseen bluetooth-laitteeseen kytkeydyttynä liikutaan autolla ajamista vastaavalla nopeudella.

Se on mysteeri, jos tämä tällainen toimii vain Volvolla ajaessa mutta ei muilla autoilla. Yksi syy voi olla se, että ajat Volvolla useimmin ja muilla autoilla vain satunnaisesti. Silloinkin kun ajat muulla autolla puhelin saattaa aivan hyvin ymmärtää, että olet autolla liikkeellä, mutta se ei ole oppinut minne normaalisti sillä autolla ajelet etenkin jos ko. autolla ajat eri aikoina tai eri paikkoihin.

edit. Eihän siitä mitään varmaa tietoa ole, miten iPhone näitä reittejään ym. oppii mutta auton osuuden ei tosiaan tarvitse olla muuta kuin se, että jollain tavalla puhelin ymmärtää olevansa autossa. Jos otat puhelimen gps:n pois päältä loppuu tasan sillä hetkellä myös puhelimen antamat ajoreittiarvailut.
 
« Viimeksi muokattu: 31.01.2021, 12:59:41 kirjoittanut Säppo »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #5 : 01.02.2021, 09:57:14 »
VoC on omassa lajissaan melko kehittynyt palvelu

Yksi syy voi olla se, että ajat Volvolla useimmin ja muilla autoilla vain satunnaisesti.

Jos otat puhelimen gps:n pois päältä loppuu tasan sillä hetkellä myös puhelimen antamat ajoreittiarvailut.

-Ei ole VoC-palvelua autossa.
-Koronavuoden aikana 90 on ollut vähimmällä käytöllä, kun työreissut ovat käytännössä loppuneet ja nurkissa ajelen muilla autoilla.
-Puhelimesta pääsääntöisesti paikannus on aina pois päältä, taustallahan se silti siellä touhuilee. Kellossa toki on paikannus aktiivisena, samoin autossa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Reittiohje kelloon
« Vastaus #6 : 01.02.2021, 12:42:57 »
Jos tuo reitti ohje ilmoitus puhelimessa häiritsee niin siitä pääsee irti kuin ei anna auton yhdistää puhelimeen automaattisesti. Se puhelin tietää profiilin perusteella että ko. laite on auto. Tai sitten sammutat GPS:n puhelimesta ja kellosta. Nykyään jos ei erikseen kiellä niin laitteet kyllä logittaa sijaintia aika tehokkaasti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy