Futurez  Kulkukoira

Lämmöt nousee kovalla pakkasella

• 8 Vastauksia
  • 2291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa masterraven

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Lämmöt nousee kovalla pakkasella
« : 10.02.2021, 07:25:26 »
Mulla on - 01 Volvo V40 1,9td ja on muutaman vuoden tehnyt kovilla pakkasilla sitä, että kun on ollut roikassa 2-2,5 tuntia ja laittaa käyntiin, niin kohta lämmöt nousee tappiin ja flekti pyörähtää päälle. Olen aina sammuttanut auton.
Olen tarkistanut nesteet ja öljyt ja kaikki on aina ollut ok.
Kun flekti lakkaa pyörimästä, niin auto käynnistyy normaalisti eikä ole enää tappi punaisella. 4 km jälkeen lämpöviisari on noussut normaaliin puoleen väliin.
Ja tämä kaikki tapahtuu n. - 23 pakkaslukeman ylittävällä pakkasella. Alemmissa pakkasissa ei mitään ongelmaa.

Mistä tämä saattaa johtua? Joku anturi sökönä, tms?

Slerbahuuli

• Vieras
Vs: Lämmöt nousee kovalla pakkasella
« Vastaus #1 : 10.02.2021, 07:38:11 »
Olet siis tarkistanut, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on riittävä?

Ei minulle tule mieleen kuin hyhmässä/jäässä oleva jäähdytysneste tai vesipumppu. Voi kait tuommoinen anturivikakin olla mahdollinen.

Poissa masterraven

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 10.02.2021, 07:52:05 »
Joo, elikkä siinä on Teboilin jäähdytinnestettä, jonka ohje 50% nestettä ja 50% vettä ja sen pitäisi kestää - 36 astetta pakkasta. Ne on vaihdettu joko loppuvuodesta - 18 tai alkuvuodesta - 19, ihan tarkkaan en enää muista.

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #3 : 10.02.2021, 08:01:45 »
Melkein kävisin jollain korjaamolla kysäisemässä, josko voisivat mitata pakkaskestävyyden, ellet itse omista mittaria. Aikaa ottaa ehkä minuutin.

Viime ja toissatalvi olivat aika leutoja, voi olla että siellä on liian heikot nesteet nyt koneessa.

Poissa gaz69

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 10.02.2021, 08:51:17 »
Silloin joskus kun itsellä oli vastaavalla motilla olevat pikku volvo, niin huomasin saman tempun muutamia kertoja. Itse vikaa ei autossa ollut ja teki tosiaan tuon saman kylmillä keleillä kun oli ollut roikassa. Vika vai ominaisuus ? :-\

Mulla on - 01 Volvo V40 1,9td ja on muutaman vuoden tehnyt kovilla pakkasilla sitä, että kun on ollut roikassa 2-2,5 tuntia ja laittaa käyntiin, niin kohta lämmöt nousee tappiin ja flekti pyörähtää päälle. Olen aina sammuttanut auton.
Olen tarkistanut nesteet ja öljyt ja kaikki on aina ollut ok.
Kun flekti lakkaa pyörimästä, niin auto käynnistyy normaalisti eikä ole enää tappi punaisella. 4 km jälkeen lämpöviisari on noussut normaaliin puoleen väliin.
Ja tämä kaikki tapahtuu n. - 23 pakkaslukeman ylittävällä pakkasella. Alemmissa pakkasissa ei mitään ongelmaa.

Mistä tämä saattaa johtua? Joku anturi sökönä, tms?

Poissa masterraven

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 10.02.2021, 09:16:03 »
Silloin joskus kun itsellä oli vastaavalla motilla olevat pikku volvo, niin huomasin saman tempun muutamia kertoja. Itse vikaa ei autossa ollut ja teki tosiaan tuon saman kylmillä keleillä kun oli ollut roikassa. Vika vai ominaisuus ? :-\

On tätäkin tutkittu jonkin verran, mutta ei oo löytynyt vikaa. En tosin korjaamolla oo käyttänyt, mut pari tuttua autoasentajaa on koittanut tutkia.

Sitä ihmettelen, kun kuitenkin käyttäytyy ihan normisti sitten, kunhan on saanut jäähdyteltyä tarpeeksi.
Kiva kuulla, että samaa ongelmaa on siis muillakin ollu  ;D

Poissa hespa

• Grand Luxe
  • **
  • O.V.L.O.V.
« Vastaus #6 : 10.02.2021, 09:21:08 »
Renuissa samaa vikaa ollut, samalla koneella. Onko tässä sama järjen riemuvoitto ollut asentajalla kuin niissä lukuisissa muissa joita olen huoltanut?

Lohkolämmitin elementti keskellä lohkoa suoraan lämpötila-anturin alapuolella? Lämmittää sen anturin ja lähialueen niin pirun kuumaks että lyö flektin päälle liian suuren lämpöeron takia, mitä esim imuilma on.

Renuissa tulee vielä kaiken huipuks vikatila ja moottorin vikavalo tossa tilanteessa.  :D

Letkulämppäri yleensä rauhottaa tilanteen.

Tuo 4km ajo saa vaan lämmön tasaantuun kun termari aukee. Kun on tarpeeks kylmä niin ei riitä termarin avaamiseen tuo 2h-roikassa.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #7 : 10.02.2021, 09:21:51 »
Itseasiassa lohkolämmitin tuon todennäköisesti aiheuttaa.
Neste ei syystä x pääse kiertämään vastuksen lämmittäessä jäähdytysnestettä. Kun kone sitten käynnistetään, lähtee vesi kiertämään vesipumpun pakottamana.
Lämpöanturilla on ensin kylmää nestettä, mutta ykskaks sinne huuhtoutuu lämppärin kiehuttamaa nestettä.

Eli itseasiassa ei mitään vikaa. Korkeintaan lohkolämmitin on jollaintapaa asennettu väärin. Joskus alavesiletkuun asennettu lämmitin tekee tuon, koska vesi ei vapaasti pääse kiertämään lämmittimen "taakse".

Edit. Tai kuten yllä todettu, lämmitin asennettu virheellisesti.

Poissa masterraven

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 10.02.2021, 10:25:05 »
Itseasiassa lohkolämmitin tuon todennäköisesti aiheuttaa.
Neste ei syystä x pääse kiertämään vastuksen lämmittäessä jäähdytysnestettä. Kun kone sitten käynnistetään, lähtee vesi kiertämään vesipumpun pakottamana.
Lämpöanturilla on ensin kylmää nestettä, mutta ykskaks sinne huuhtoutuu lämppärin kiehuttamaa nestettä.

No tässä vois olla perää, koska kun käynnistän auton, niin ehdin poltella siinä savukkeen suht rauhassa pihamaalla ennekuin flekti pyörähtää päälle ja huomaan punavalon mittarissa.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron