KL-varaosat  Race.fi

Sähköilmiö

  • 8 Vastauksia
  • 3107 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Sähköilmiö
« : 04.12.2011, 22:12:40 »
Normaalia vai ei?

Takalasilämmitin päällä kun painaa jarrua (jarruvalo syttyy), niin latausjännite putoaa pahimmillaan lähes 1V, välillä vähemmän (volttimittari kojetaulussa). Lämmitin pois päältä näin ei tapahdu. Lisäksi kun lämmittimen kytkintä laittaa päälle/pois, niin volttimittarin viisari nytkähtää. Ideoita?

Ainoa, mitä itsellä tuli mieleen on se, että katkaisijan ja takalasin välinen + -piuha löisi maihin.
Paska vain mitata, ku pitäs saada toinen takalasin piuhoista irti. Maa-liitos ilmeisesti hanttarin puolella ku piuhat takaluukkuun tulee kuskin puolella. Ei vaan enää illan päätteeksi jaksanut keksiä miten ne kaikki muovit sieltä takasivulasin luota irtoo, että pääsis liitokseen käsiksi?

Lisäksi latausjännite muutoin vaihtelee n. 13-14,2 V välillä (kojetaulun mittarista katottuna)? Yleensä kylmänä parhaat arvot. Kaikki laturin/akun/startin liitokset on katottu.

...mittari tosin by Biltema...
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1612
  • Mafia Connections
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #1 : 04.12.2011, 22:23:16 »
Kyllä ainakin mun mittarissa huomaa nykäyksen jos kytkee takalasinlämmittimen tai ajovalot päälle.

Mistä on jännite vedetty mittarille?

Onkos autosi sedan vai farmari? Farmarin takaluukun johdot aiheuttavat usein harmia.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #2 : 04.12.2011, 22:40:05 »
Sedan.

Mittarin piuhoista ei tietoa kun edellisen asentama. Samasta sotkusta otettu kuin mankankin piuhat.

Nykäisy varmaan ok (onkos tuo lämppäri jotain 150W), mutta jarrua painaessa kyykähdys tuntuu oudolta. Vai voisiko olla jotain tekemistä sen yleisen latausjännitteen vaihtelun kanssa kun tuo polkimen painallus ei aina vaikuta yhtä radikaalisti.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #3 : 04.12.2011, 23:00:22 »
pitäisin normaalina tuota vaihtelua kun jarruvaloissa 4x21w+lisäjarruvalo. Omassa on tupakansytyttimessä ledivalomittari ja sekin vilkkuu samalla tavalla sähkön käytön yhteydessä. Kylmänä parempi lataus lämpinä huonompi. 

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #4 : 05.12.2011, 10:29:50 »
Lainaus
Takalasilämmitin päällä kun painaa jarrua (jarruvalo syttyy), niin latausjännite putoaa pahimmillaan lähes 1V, välillä vähemmän (volttimittari kojetaulussa).

Jos jännitemittari putoaa noin alas, niin se tarkoittaa sitä että siellä on käytännössä oikosulku! Joten: kun teet niin, hidastuuko esimerkiksi puhallin? Himmeneekö ajovalot? Nämä kertoisivat oikosulusta.

Seuraavaksi laittaisin yleismittarin kiinni akun napoihin - miten jännite käyttäytyy, kun takalasinlämmitin on päällä ja painat jarrua? Romahtaako?

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #5 : 05.12.2011, 12:51:58 »
Normaalia vai ei?

Takalasilämmitin päällä kun painaa jarrua (jarruvalo syttyy), niin latausjännite putoaa pahimmillaan lähes 1V, välillä vähemmän (volttimittari kojetaulussa).

Tarkennappas vähän..... putoaako voltit yhden (-1V).....vai yhteen (-13V)

Jos putoaa 1V, ei mitään hätää, mutta jos alenema on -13V, niin kannattaa jo huolestua.

-13V alenema voi olla laturivikakin.....laturin maadoitus rungostaan ei toimi tai diodisilta oikooses tai tai ym.ym.
Amppeerit on se ratkaiseva tekijä, jos laturi miltei sökönä, niin laturi menee kontilleen ja ei anna riittävästi latausvirtaa.

Onhan näitä kaikenmoisia.....
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #6 : 05.12.2011, 13:10:35 »
Jännitteen lasku siis pahimmillaan 1 voltti alaspäin normaalijännitteestä. Eli esim. 14 V --> 13 V.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #7 : 05.12.2011, 13:38:54 »
Lainaus
Jännitteen lasku siis pahimmillaan 1 voltti alaspäin normaalijännitteestä. Eli esim. 14 V --> 13 V.

Ahh, okei! No sitten tuossa ei mielestäni ole mitään kummallista. Kun takalasin lämmitin on pois päältä ja painat jarrua, laturi jaksaa generoida jarruvaloihin tarvittavan sähkötehon eikä akkua kuormiteta. Kun sinulla on takalasin lämmitin päällä JA painat jarrua, kuluu sähkötehoa sen verran ettei laturin tuotto siihen riitä ja akku kuormittuu. Siksi jännite laskee voltin verran.

Latausjännitteesi vaihtelee 13-14,2V välillä, sekin on mielestäni normaalia toimintaa ja itse asiassa osaksi kiinni siitä, minkälainen jänniteregulaattori on käytössä. Ehkä tuo laturisi ei ole enää ihan suorituskykynsä huipulla, mutta toimii kuitenkin normaalisti.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköilmiö
« Vastaus #8 : 05.12.2011, 14:41:09 »
Lopetetaan aihe tähän.
Palaan asiaan jos rupee käryä tulemaan tai jotain uutta ilmenee. Ei nuo valotkaan himmene tms. vaikka sterkatkin jylläisi samaan aikaan täysillä (mankka, erkkasarja, 10"subi ja näille vahvistin). Kiitos keskustelusta osallistuneille.

Pisti vain mietityttämään.. enpä tosin olisi asiaa edes huomannut, jollei tuota jännitemittaria olisi kojetaulussa.

Sanotaan, että tieto lisää tuskaa... mutta enemmän tuskaa tuottaa liika informaatio mistä ei ole tietoa.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron