Vaihtelin tuossa eilen isäukon 940 -98 Classic:n jakohihnaa, B230FT kone ja kummastelin aluksi että jako näytti olevan hampaan pielessä vanhalla hihnalla. Hihna vaihdettu aikanaan Volvolla 150tkm kohdalla ja ajettu sen jälkeen 25 tkm/9 vuotta

. Ajattelin että hihna varmaan venynyt kun alamerkki kampuran päässä ei ollut paikallaan. No laittelin sitten uutta hihnaa paikalleen ja ei sitten millään osu, aina vaan hampaa pielessä. Pyöräytin kampuraa ja hihna loksahti kaikkien kolmen merkin kanssa kohdilleen.



Oli se uskottava että merkkiliike oli ryssinyt. Auto oli toiminut ongelmitta ja sillä oli vedetty painavaa asuntovaunuakin.
Seuraavaksi tuuppasin damperin eli värinänvaimentimen paikalleen ja mitä hittoa ?

Kampuranpyörässä oleva 0-merkki ei ole kohdillaan jakopään kopan 0-merkin kanssa, vaan siinä on noin 5 asteen heitto. No jakopää uudelleen esiin ja ei, kyllä kaikki merkit on kohdillaan, WTF ?

Rupesin sitten tutkimaan seuraavaksi damperia ja sehähän murenee takapuolelta. Näytti että sisäkehä oli pyörähtänyt suhteessa ulkokehään. Tuttu ilmiö jenkeissä, mutta Volvon koneessa en ole moiseen törmännyt, eikä ollut paikallinen Volvo korjaamokaan.
Damperin takapuolelta kumi oli alkanut murentua, ihan haperoa


Uuden tilaaminen saattaisi viedä viikkokausia Volvolta ja auto piti saada läjään, mutta ei tuota murenevaa sinne uskaltanut laittaa takaisin.
Ei muuta kun etsimään toista damperia, kyseltiin sieltä ja täältä ja käytiin katsomassa, kaikki enempi vähempi ruosteisia ja huonokuntoisia. Lopulta löytyi yksi kohtuu kuntoinen purkuautosta, irrotettiin se ja kotiin sovittamaan. Merkit täsmäsivät heti

Ruosteet pois ja mustaa maalia pintaan, menee jonkun aikaa kunnes saa hommattua uuden

Kampuran 0-merkki on noin 5 astetta myöhäsellä, kuva vähän vääristää.

"Uusi" dampperi, merkit täsmäävät.

Kävin koeajolla ja auto tuntui toimivan kuten pitikin, mitään eroa en huomannut auton käytöksessä, vedoissa tai tehoissakaan. Ilmeisen paljon tuo ei siis vaikuta, sytkä ollut luonnollisesti metikössä vähän, kampura 5 * / 2 = nokka 2.5* pielessä.
Loppupäätelmä : Kun vertasi tuota heittoa, niin se oli suunilleen se hampaan verran eli mahdollisesti damperi on ollut viallinen jo silloin 9 vuotta sitten. Volvon asentaja katsonut kampuran merkin jakopään kopasta versus hihnapyörän merkki ja asentanut hihnan sen takia hampaan verran pieleen.