Kulkukoira  Proturbo

S60 -07 ratin asentoanturi

  • 6 Vastauksia
  • 1611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa handello

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • Life is better lived together with Volvo
S60 -07 ratin asentoanturi
« : 15.01.2021, 20:59:58 »
Katsastusmies meinas että ei tuu leimaa kun auto herjaa ajovakautusjärjestelmän epäkunnosta.

Joten mistä ootte tilannu kyseisen osan ja onko hankala homma vaihtaa? ::)

Kiitos etukäteen.
V40 D4 R-Design

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #1 : 15.01.2021, 21:52:12 »
Volvolta tai alkuperäisiä varaosia myyviltä liikkeiltä.

Ylempi kehysmuovi nousee pois paikaltaan sormin, T25 avain alemman ruuveihin. Airbagin lukitukset aukeavat ratin takapuolelta molemmilta sivuilta reiästä ruuvarilla kampeamalla. Ratin pulttiin 18mm hylsy, kontaktikehän lukitukseen T10 avain ja kontaktikehään ristipää. Ratti ja kehysmuovit pois, liitin/liittimet irti, ruuvit auki ja nostaa pois. Muistaa poistaa kontaktikehän lukitusruuvin sen jälkeen kun ratti on paikallaan. Airbag napsahtaa paikalleen reippaalla tönäisyllä ja tööttää jos akunkenkä on kiinni. Koodien nollaus kasauksen jälkeen. Parin harjoituskerran jälkeen menee noin 15-20min koodinlukuineen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa handello

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • Life is better lived together with Volvo
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #2 : 15.01.2021, 22:17:44 »
Volvolta tai alkuperäisiä varaosia myyviltä liikkeiltä.

Ylempi kehysmuovi nousee pois paikaltaan sormin, T25 avain alemman ruuveihin. Airbagin lukitukset aukeavat ratin takapuolelta molemmilta sivuilta reiästä ruuvarilla kampeamalla. Ratin pulttiin 18mm hylsy, kontaktikehän lukitukseen T10 avain ja kontaktikehään ristipää. Ratti ja kehysmuovit pois, liitin/liittimet irti, ruuvit auki ja nostaa pois. Muistaa poistaa kontaktikehän lukitusruuvin sen jälkeen kun ratti on paikallaan. Airbag napsahtaa paikalleen reippaalla tönäisyllä ja tööttää jos akunkenkä on kiinni. Koodien nollaus kasauksen jälkeen. Parin harjoituskerran jälkeen menee noin 15-20min koodinlukuineen.




Kiitos paljon! 8)
V40 D4 R-Design

Poissa PKP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #3 : 30.01.2021, 12:22:00 »
Oma v70 herjasi samaa vikaa. Otin anturin irti, purin sen ja putsasin, alkoi toimimaan ja pelannut nyt vuoden. Täältä löytyy vanha ketju samasta aiheesta, siellä oli jotain kuvia myös.
Anturi on kaksiosainen, muistaakseni kolmella ruuvilla kasattu. Toisessa puolikkaassa on kellojousi airbagin ja ratin johdolle, tätä ei tarvitse tai kannata purkaa. Alempi puolikas on ratin asentoanturi, se purkautuu avaamalla muoviklipsit.
Melko yksinkertainen laite, purkaa rauhassa ja merkitsee osat että ne tulee samaan järjestykseen takaisin.
Jos pysyy yhtään työkalut kädessä niin kannattaa kokeilla, oma alkoi tällä tavoin toimimaan. Saattaa säästää +300€  :)

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #4 : 30.01.2021, 14:48:43 »
Mun mielestä kannattaa aina ottaa akusta johto irti kun irrottelee airbakkia.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #5 : 30.01.2021, 17:19:31 »
Ilman muuta miinus kenkä akusta irti ensimmäisenä toimenpiteenä.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 ratin asentoanturi
« Vastaus #6 : 18.07.2021, 14:45:53 »
Omassa V70 -07 samaa ongelmaa ratin asentoanturin kanssa. Vasemmalle kääntäessä lyö ajonvakautuksen pois päältä. Livedata vahvistaa saman, oikealle kääntäessä asteluku kulkee ihan oikein, vasemmalle kääntäessä signaali katoaa 300 asteen tienoilla myös paikallaan ollessa. Eli asteluku hyppää nollaksi.

Irroitin anturin eilen ja purin sen. Koitin vähän putsailla sisuskaluja, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta toimintaan. Jotkut ovat näemmä noita saaneet putsaamalla toimimaan, mikä sitten lie se oleellinen kohta mikä tuossa aiheuttaa ongelman? Tai miten tuo ylipäänsä on putsattu, että on ruvennut toimimaan?

Eipä tuolla sisällä ollut paljon kummempaa kuin piirilevy ja ratas nippeleineen. Ja ratas näytti pyörivän kun kehää pyöritteli. Tosin tuon rattaan funktiokin jäi itselle epäselväksi, äkkiseltään näytti ettei sen asentoa tai liikettä luettaisi mitenkään. Mutta tiedä häntä, en ole elektroniikka-asiantuntija...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron