KL-varaosat  Race.fi

V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty

  • 5 Vastauksia
  • 1641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cliff Barnes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« : 24.04.2020, 21:38:26 »

Piti lähteä kauppaan mutta auto sammui muutama sekunti käynnistyksen jälkeen. Toinen yritys ja sama uudestaan, sen jälkeen ei enää käynnistynyt. Jos odottaa hetken niin saattaa tulla taas yksi parin sekunnin käynnistyminen jonka jälkeen taas ei.
ELM327 bluetooth vikakoodin lukija antoi vikakoodiksi P0012
Camshaft Position - Timing Over-Retarded.
Apukäynnistimellä starttaaminen ei auttanut.

Autossa alkoi n. 3kk sitten tulla sellaista ongelmaa että osa (n.puolet) starteista oli epävarman oloisia ja kesti muutama sekunti startin pyöritystä ennenkuin käynnistyi.  Välillä taas starttasi ihan normaalisti.
Välillä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti karhean kuuloinen, valillä taas normaali.
Myös mittariston oikeassa alalaidassa oleva oranssi moottorikuvio merkkivalo syttyy ja saattaa palaa putkeen useita päiviä, välillä taas vain parin starttauksen  ajan ja välillä valo pysyy poissa useita päiviä.
Auto on tiputtanut hieman öljyä alleen n. jakopään kohdalta.

Pari kk sitten antoi vikakoodit PP0012 ja P0339 CKP Sensor Circuit Intermittent (tänään siis vain ensimmäisen)
Autoon koitettiin helmikuussa vaihtaa nokka-akselinasentotunnistin osa no 8627354
Uusi osa kiinni ja eka startti ja ajotietokone herjasi ”Moottorijärjestelmä vaatii huoltoa” ja ”Moottorin teho alentunut”
Vanha osa takaisin, auto tuntui ajossa normaalilta mutta herjat pysyivät parin käynnistyksen ajan kunnes katosivat.
Helmikuussa asentaja myös katsoi jakohihnaa ja sanoi että jakohihnan jaon hammastus on oikein.

Tänään sitten ei päässyt enää liikkeelle.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 24.04.2020, 23:52:59 »
Hei
Tuo vikakoodi saattaa hyvinkin tulla imupuolen nokka akselin vvt pyörän säätöolenoidin
jumittumisen takia,se pitäisi irrotta ja tarkistaa,voi myös vvt pyörä olla kaput.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 25.04.2020, 08:40:47 »
Vaihdappa kampiakselin asentotunnistin. Joskus heittää tota herjaa kun ei kohtaa kammen ja nokkien yhteinen impulssi.

Voi olla toki myös VVT pyörissä jo vikaa ettei lukitu sammutettaessa konetta.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 25.04.2020, 14:42:53 »
Jakopään öljyvuoto voi tulla väljäksi kuluneesta vvt-pyörästä, se pääsee jo niin ulos että öljy tulee sen akselitiivisteestä. Tuo ei taida usein antaa vikakoodia vaikka ajoitus kulumisen takia hieman muuttuukin.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 26.04.2020, 08:34:43 »
                                                                           P0339 CKP Sensor Circuit Intermittent

Tuohan nimittäin tarkottaa nimenomaan kampiakselin asentotunnistinta.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Cliff Barnes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 bensa vm 2002 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 14.08.2021, 18:21:44 »
Palaan tähän aiheeseen eli seuraavana päivänä huhtikuussa-20 koitettiin eri juttuja mutta mikään ei auttanut kunnes viimeisenä keinona koitettiin lisätä konehuoneen kautta tilkka bensaa: auto käynnistyi heti. Ajotietokone näytti tuolloin että jäljellä 90km eli bensaa piti (myös mittarin mukaan) olla tankissa. Auto oli tuolloin ollut itsellä 4v ja todella monesti sillä oli ajettu ilman ongelmia niin että ajotietokoneen näytöllä oli lukenut jäljellä 20 tai 30km mukaanlukien vielä 3 päivää aiemmin.

Pari kuukautta tästä heinäkuussa -20 pk-seudun kehätiellä ajotietokoneen näyttö meni hetkessä jäljellä 150-> 130km joilloin ajattelin että täytyypä käydä varmuuden vuoksi tankkaamassa: en ehtinyt vaan auto lakkari reagoimasta kaasuun ja heti perään sammui, rullasin hätävilkut päällä tien sivuun ja lisäsin kanisterista bensaa ja taas mentiin. Heti tämän jälkeen autoon vaihdettiin bensapumppu tasoantureineen, myös vasemman tankin anturi (tosin purkuautosta otettuja osia)
Ei auttanut vaan pari kk ja syyskuussa -20 ajotietokoneen näyttö meni parin kilsan ajomatkalla jäljellä 230->160 ja taas jäätiin tienposkeen bensa-aseman häämöttäessä jo näkyvissä ja sama uudestaan ennen lumien tuloa.
Bensamittari on asiaan liittyen temppuillut muutaman kerran: saattaa startin jälkeen ensin näyttää 1/4 tankkia ja parin kilsan matkalla muuttua näyttämään odotettua 1/2 tankillista ajotietokoneen näytön seuraessa lukemillaan perässä.

Autoon on vaihdettu bensapumppu ja kummankin tasoanturit (purkuosia) sekä bensansuodatin.
Sekä ekaan viestiin liittyen: vaihdettu uusi nokka-akselin asentotunnistin joka nyt merkkiosa aiemmin koitetun tarvikeosan sijasta. Tuloksena vikakoodit loppuneet, merkkivalo tosin syttynyt pari kertaa päivän ajaksi kuluvan kesän aikana mutta vikakoodeja ei tallentunut?

Voiko tässä koittaa vielä jonkun osan vaihtoa tyyliin jotain bensaletkua tai muuta vaihtaa?
Voisiko vika mitenkään olla mittaristossa joka 2017 pimeni ja korjautettiin alan firmassa, toimien nyt normaalisti bensamittarin sekoiluja lukuunottamatta.

Bensan yllättävä loppuminen taitaa olla tyyppivika näissä kun muitakin vastaavia ketjuja on?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron