Autodiagnoosi  Carcom Oy

740 -92 230f sulake palaa.

  • 23 Vastauksia
  • 7129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #15 : 01.12.2011, 15:39:58 »
Ei mulla kyllä se 0-asento missään oo lampuille menevää jännitettä alentanut, se vaan pitää mittarivalot poissa ja niin että kaukovalot ei jää päälle. Joissain malleissa siitä lähtee valot kokonaan pois. Mitä siinä sun lokeron kannessa lukee tuon 25 sulakkeen kohdalla, jos ei tuo aiempi linkki takasumuvalolle sitten pädekään siinä? lukeeko siinä jotain daytime running lights tms? Voihan se itse valokytkinkin olla rikki, jos se polttaa sulakkeen. Tietysti jos se on rikki ja se aiheuttaa sen vastuksen, että jännite laskee? Jos siellä joku kuristin sitten on, niin se löytyy sit varmaan sieltä valokytkimestä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #16 : 01.12.2011, 15:49:09 »
0- asennossa valot toimii valoautomatiikalla(virta päälle)
Täytyy ihmetellä kanssa tuota "päivävalo"juttua. Nevöhööd. :)

Kysykää TVS:ltä, sehän on puljannut näiden jenkkimallienkin kanssa, ihmettelen silti...

s73

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #17 : 01.12.2011, 16:17:45 »
Ei mulla kyllä se 0-asento missään oo lampuille menevää jännitettä alentanut, se vaan pitää mittarivalot poissa ja niin että kaukovalot ei jää päälle. Joissain malleissa siitä lähtee valot kokonaan pois. Mitä siinä sun lokeron kannessa lukee tuon 25 sulakkeen kohdalla, jos ei tuo aiempi linkki takasumuvalolle sitten pädekään siinä? lukeeko siinä jotain daytime running lights tms? Voihan se itse valokytkinkin olla rikki, jos se polttaa sulakkeen. Tietysti jos se on rikki ja se aiheuttaa sen vastuksen, että jännite laskee? Jos siellä joku kuristin sitten on, niin se löytyy sit varmaan sieltä valokytkimestä.
paikka 25 lukee low beam. Valokytkin on uusi. Ei ole jenkkikeulaa. Transistori? on alfamerin mukaan erillinen mutta missä se on?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #18 : 01.12.2011, 22:10:31 »
Ei seiskassa alunperin mitään päivävaloja ole, todennäköisesti jälkiasennusviritys jos siellä sellainen on, automatiikka on joka sytyttää valot kun sytytysvirta on päällä. Se sulake on jollekin muulle kuin valoille jos kaikki palaa (ajovalot, parkit, kilpivalot) ja automatiikka toimii. Onko joku asennellut soittimen, vahvistimen, lisävaloja tai muita sähkövermeitä ja tehnyt ranepatentteja?
Olisikohan tuo sulakekaavio pätevä?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992/1992_740/92740_6_12.html#6.12
Kyllä on, ja tuo sulake on nimenomaan päivävaloille.

Ensimmäisenä kohdistaisin epäilyni etuparkkien pitimiin ja niiden johdotuksiin, ne kun ovat ainoa oikea ero päivävaloasennon ja parkkivalojen johdotuksien kanssa, tuossa päivävalollisessa mallissa kuuluu olla 21/5 polttimot parkeissa, mutta siihen pystyy sovittamaan myös normiparkin kannan, tai normiparkin saa sovitettua siihen 2-lankaisen kantaan, ja taas on seurauksena oikari päivävalopiirissä. Kurkistele tuommoset asiat ekana, jos kerta tosiaan tuo sulake ei pala ennenkon kytkimen kääntää 0-asentoon.

0- asennossa valot toimii valoautomatiikalla(virta päälle)
Täytyy ihmetellä kanssa tuota "päivävalo"juttua. Nevöhööd. :)

Kysykää TVS:ltä, sehän on puljannut näiden jenkkimallienkin kanssa, ihmettelen silti...
0-asennossa ei vanhemmissa seiskoissa pala mitään, tai sitten palaa nuo huomiovalot, yleensä suomiautossa ei moisia ole, mutta joissakin vuosimalleissa tuntuu aika yleisesti olevan. Tuo 0-asennossa normaalisti ajovalot päällä on lähinnä rumakeulasiin tullu päivitys, tiilikoppasissa tuota ratkasua en ole nähnyt.

Muoksmuoks: ainakin vähän vanhemmissa tuo 25 on nimenomaan päivävalojen sulake, nuita sulakelootan kansia on joku voinut vaihdella jos on sattunut rikkomaan tai jotakin. Tuo rumakeulanen 740 on vähän mysteeri näiden sähköjen osalta, tuossa -92 kun on jo 940 mallin kojelautakin, niin siinä voi hyvinkin olla loppukin sähköjärjestelmä mallia 940, eli tuota päivävalojärjestelmää ei ole enää. Selviää tutkimalla parkkilampun kantaan tulevien johtojen määrä, kolmejohtoisessa on ainakin sähkösarjoissa varaus päivävalomaatille.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2011, 22:18:31 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #19 : 02.12.2011, 07:25:55 »
Tässä tarkoitetaan nyt siis niitä alkuajan ruotsimalleja joissa paloi ne "huomiovalot" parkeissa... oon mie niitä nähnyt.
Sain käsityksen että ajovaloissa olisi jotain jännitesäätöjä... :P

Eikös tuohon valosysteemiin liittyvä härpäke ollut ainakin joissakin malleissa konehuoneen puolella siellä tulipellin luona. Semmosen oon ainakin havainnut.

Tämä kys. auto on varmaan ensirekisteröity ruotsissa?

s73

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #20 : 02.12.2011, 11:20:59 »
uudesta asti suomen kilvissä. Ei ole vientimalli.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #21 : 02.12.2011, 12:39:06 »
uudesta asti suomen kilvissä. Ei ole vientimalli.
Selevä. Vientimallihan se ei olekaan jos on ruotsissa ensin kilvitetty. No, tämä ei ole.
Aikanaan oli juttua noiden päivävalojen käytöstä suomessa, eivätkä olleet lailliset käyttää päivällä. Eivät siis korvanneet ajovaloja suomen lainsäädännön mukaan. Hurrit kyllä niillä aina täällä päästeli, me vaan laiteltiin keltasia talmun huomiovaloja kieseihin... -80 luvulla meinaan.

Eivät varmaan nykyäänkään ole lainmukaiset? Pitää olla vähintään nämä kirkkaat led-valot oikein asennettuna. Taitaa olla siis aika turha varuste täällä pohjolan perillä.  ???

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #22 : 02.12.2011, 13:24:08 »
Low beam meinaa ajovaloa, mutta kummankaan puolen ajovalon sulakke ei ole paikassa 25, ja yhden sulakkeen takana ne ei ole. Mitähän valoja sinne nyt syttyy kun katkaisin on 0-asennossa tai mitä laitteita pimenee kun sen sulakkeen ottaa pois? Nakkaa sen sulakkeen mäkeen ja laittaa valot katkaisijasta päälle (vai voikos sen pitää kokoajan päällä eli valot sammuu kun virrat katkaistaan?). Tai sitten laitat rautanaulan/paksua johtoa sen sulakkeen tilalle ja katsot mistä nousee savua, saattaa tosin palaa koko auto mutta eipä vaivaa enää sähköviat *karkuun->
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

s73

  • Vieras
Vs: 740 -92 230f sulake palaa.
« Vastaus #23 : 02.12.2011, 16:51:22 »
päivävalot= ajovalo asento joka käyttää auton kaikkia omia umpioita vain pitkät ei kytkeydy. Parkit ja  normaali valaistus ovat toisen sulakkeen takana ja toimivat. Paikan 25 sulake on vain päivävaloille, ainoastaan ne ovat pimeänä. Johtoja menee kaksi parkille ja vilkulle. Automatiikka pelaa normaalisti.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo