Minun harraste 740:n moottorina B200k, jotenka puhun tästä näkökulmasta. Olen käyttänyt iät ja ajat ns. talvitermostaattia, joka alkaa avautumaan siinä noin 93 asteen tienoilla ja on täysin auki satasen tietämillä. Hyvin on mennyt kaikki hellekausien ajot tällä termostaatilla, ja lämpömittari on aina näyttänyt sitä tasan puoliväliä. Harrasteautolla ei paljon talvella ajeta, mutta periaatteessahan sen lämpöisempää on sisällä, minkä lämpöisempää on moottorivesi. Käsitykseni mukaan myös moottori tykkää, kun lämmöt ovat korkealla, toimii mahdollisimman puhtaasti jne. Moottoritilassa on kyllä tietenkin kuuma, kun kannen avaa, niin henkäisee kuin uunin luukun avaisi. Toisaalta esim. kampikammion tuuletusjärjestelmä, toimii parhaiten juuri kuumassa, eikä kerää itseensä likaa. Minun käsitykseni mukaan nämä ovat ihan normaaleja lämpötiloja näillä moottoreilla. Vedenlämpöhän voi nousta yli sadan, eikä kiehumista tapahdu, koska järjestelmä on paineistettu, eli veden kiehumispiste satasta korkeampi. Kansipahvihan risaa niin, että menee öljyt ja vedet sekaisin, tai ilmestyy ulospäin näkyvä vuoto kannen tiivisteestä. Jos kansipahvi alkaa oireilemaan, asiaan kannattaa tarttua heti, ja hoitaa asia kuntoon.