Kyseessä Volvo v70, vm 2000, 2.4 turbo, bensa, automaatti. Kilometrejä n 357000. On ensimmäinen oma autoni eikä tietoa ja osaamista oikeastaan ole.

Eli eilen jouduin tekemään aika voimakkaan jarrutuksen, jonka jälkeen ajoin n 7km ja auto oli sammutettuna n. 2,5h.
Ajoon lähdettyä alkoi kuskin puolelta kuulua voimakasta kolinaa, joka kuuluu pintakaasulla ja jalan ollessa pois kaasupolkimelta.
Jarruttaessa ääni vaimenee tai loppuu kokonaan. Jarrupolkinta painaessa kuuluu suhinaa, mutta on kuulunut jo ennen tätä kolinaa. Melko varmaa on, ettei tule moottorista. Kokeilin myös ajaa ympyrää kumpaankin suuntaan, silloin ääni ei kuulu.
Vikavaloja ei pala.
Luin, että voisi johtua alipainepumpusta?
Mitähän hintaluokkaa mahtaa olla korjaus ja onko akuutti korjata kuntoon?
Sitten toinen murhe.
Autoon syttyy välillä moottorin vikavalo, ja tekstinä
”Pakokaasuja huolla pian” ja ”Moottorin teho alentunut”. Sammuu itsekseen.
Auto käy hyvin tyhjäkäynnillä ja ajossa, ei mitään sanomista. Vikakoodit luettu pari viikkoa sitten ja antaa vikakoodiksi vain ”P0422 main catalytic converter, bank 1 - efficiency below threshold”. Kaasuläppäkotelo menossa? Näissä ilmeisesti se alkuperäinen huono.

Tähän loppuun video, jossa kolina kuuluu. Videolla en paina kaasua ollenkaan. (Oranssi huomiovalo nillittää ”Takaluukku auki” ja ”hälytinjärjestelmä huolla pian.” Johtuu kuulemma takaluukussa sijaitsevasta piuhasta joka pitäisi korjata.)
https://youtube.com/shorts/Q6T4URWh3JQ?feature=share