Futurez  Kulkukoira

850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista

  • 5 Vastauksia
  • 1009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hehkunvaihtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« : 21.11.2021, 08:13:23 »
Huomasin tuossa joku viikko sitten moottori tilaa tutkiessa että pumpun hihnasta puuttuu hammas. Olihan sillä jo 110tkm ajettukkin. Uusi pumpunhihnasarja siihen sitten laitettii ja ajoitus katsottiin autocomilla kohdilleen. Tämän jälkeen kuitenkin alkoi kylmänä vieteri pidentyä, aivan kuin repisi ilmoja jostain. Starttaa hyvin, saattaa hieman luvata, sitten ei ja kohta taas alkaa lupailla. Kohta sitten jo käykin hyvin, jonniin moiset savut antaa kun lähtee. Ehkä n.10sek starttaus. Kaasunpainaminen hieman mielestäni auttaa käynnistystä. Kattelin  suuttimien paluu letkuja, on tosi vanhat ja kovat, mutta ei ulospäin ole vuotaneet. Voishan ne muutenkin toki vaihtaa notkeampiin letkuihin. Onko jotain vakio ilmanotto paikkaa??

Onko hehkun releeltä mahdollista mitata hehkujen kunto? Samallalailla kuin esim. w124 dls mersussa, jos joku tietää  ;) . On niin hauraan näköiset johdot hehkuilla että ei viitsisi mennä koskemaan jos ei pakko ole. Saako hehkujen johtosarja uuden jostain valmiin vai täytyykö rakentaa jos se murenee?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« Vastaus #1 : 26.11.2021, 16:43:17 »
Olisko vaan kuitenkin mennyt ajoitus pieleen hihnanvaihdossa, tai muuttunut syystä tai toisesta jos hihnanvaihdon jälkeen meni starttaus huonoksi. Ne suuttimien paluuletkut kannattaa vaihtaa ihan vaan jo naftavuotojen estämiseksi.
Hehkujen toimintakunnon toteaminen aukottomasti ilman virtamittausta on vähän niin ja näin, eivät ole kalliita eivätkä erityisen vaikeita vaihtaa. Jos iästä ei ole tietoa niin kaikki vaihtoon vaan, johtosarjasta varmaan murenee ne hehkujen päällä olevat hatut mutta toimii se ilman niitäkin.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa hehkunvaihtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« Vastaus #2 : 27.11.2021, 07:38:00 »
Joo kyllä se ajoitusta on muutettava, aikaisemmaksi?

Ne paluuletkun vaihdoin, entiset oli kivikovat ja rapsahti poikki kun irroitti.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« Vastaus #3 : 27.11.2021, 11:02:46 »
Joo kyllä se ajoitusta on muutettava, aikaisemmaksi?
Ne paluuletkun vaihdoin, entiset oli kivikovat ja rapsahti poikki kun irroitti.

Aikaisemmalle todennäköisesti, voihan se olla liian aikaisellakin mutta silloin käyntiääni menee todella terävästi nakuttavaksi.  (nämähän ovat muutoin oikein sieväkäyntisiä sepelimyllyjä  :2funny: )
Aika kivasti muuten päässyt tolla pumpunhihnalla jos kestänyt noinkin hyvin, meillä on ennätys 93tkm ja silloin oli jo kaikki hampaat puoliksi irti. (V70, mutta sama systeemi siinäkin on)

Sekin muuten vielä huomioitava että nokan ajoitus on näissä hyvinkin tärkeässä asemassa kun pumppua ajoitetaan, jos nokka on pielessä niin sitten menee pumppukin. Toki tämä ei liene akuutti tilanne tässä jos hihnanvaihdon jälkeen meni huonommaksi käynnistyvyys. Ite oon aina kurkannut missä nokka menee kun pikkuhihnaa olen vaihtanut, nokka kyllä tuntuu pysyvän aika hyvin sen 100tkm vaihtovälinsä merkeissä jos se vaan on alunperin oikein ajoitettu.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 13:26:28 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa hehkunvaihtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« Vastaus #4 : 27.11.2021, 15:37:01 »
Tässä nakuttaa vain alipainepumppu.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI pitkä vieteri ja hehkuista
« Vastaus #5 : 27.11.2021, 21:01:41 »
Mittakellolla ajoitus kohdilleen.

 

Kulkukoira  Proturbo