Autoracing  KL-varaosat

Kysymyksiä S60, V70 ja s80

  • 11 Vastauksia
  • 2156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veepee2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« : 24.01.2022, 10:57:36 »
Vuodenpäivät oon nykysen pikku volvon omistanut ja iän sekä varallisuuden kasvaessa tullut siihen tulokseen että isompi (miksi ei myös tehokkaampi?) täytyisi saada. Olen selannut noita toisen sukupolven s60, v70 ja s80. Ajattelin että järkevämpi kysellä ennen ostamista kuin jälkeen.

Nettiautossa näyttäisi olevan jonkun verran kohtuu kilometreillä olevia automaatti turboja. Osaatteko sanoa että kumpi on kannattavampi automaatti vai manuaali, onko automaatti hitaampi, onko kuinka kestävä? Onko järkeä maksaa hiukan enemmän manuaalista vai tyytyäkö automaattiin?

Sitten näyttää monessa olevan tuo vaalea nahkasisusta mikä ei oikein omaan silmään sovi. Onko minkälainen homma vaihtaa sisusta?

Sitten vielä nelivedoista, taitaa olla haldexeja noi kaikki. Eroaako nämä nelivedot jotenkin xc70 nelivedosta? Toimiiko hyvin ja millaset huollot?

Kiitos vastauksista etukäteen.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #1 : 24.01.2022, 22:07:36 »
Kyllähän se on ihan mitkä omat preferenssit ovat, itselleni ei ole ainakaan väliä onko automaatti vai manuaali. Automaatin kohdalla täytyy vain huomioida että öljynvaihdot on tehty ajallaan. Koeajamalla vasta selviää miltä se tuntuu. Kestävyyteen automaatin kohdalla vaikuttaa juurikin tuo öljynvaihto.

Sisustan vaihtaminenkin käy suht helposti kyllä, kojelaudassa varmaan suurin työ. On tullut omista revittyä irti yhtä sun toista välillä ihan vain äänieristyksen merkeissä. Nelivetoon en osaa kommentoida kun ei sellaista ole koskaan ollut.

Näitä P2-korisia on ollut itsellä jo 5 kappaletta ja kaikki ovat toimineet moitteetta. Omat jutut näiden kanssa on, mutta kun on oma talli ja autoa ei juurikaan edes nykyään tarvitse (polkupyörällä töihin), niin on hyvin aikaa ruuvailla tiptop kuntoon.

Jos pitäisi suositella niin ottaisin varmaan S80:sen tai V70:sen, oma preferenssi on ehdottomasti farmari, ihan vain sen takia että miellyttää silmää enemmän. S60:nen muuten hyvä, mutta takapenkin ahtaat tilat ja takaluukun pieni lastausaukko ei oikeen nappaa.

Ja vinkkinä voisin heittää että ehdottomasti facelift malli, ei ole lastentaudit kiusana!
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #2 : 24.01.2022, 22:55:27 »
Itse suosin nykyään automaattia, kyllä ne kestää öljyt vaihdettuna pidempään kuin manuaalin kytkin+vauhtipyörä.
Hitaampi..? No vaikka T-5 mallin nollasta sataan ilmoitettu on automaatilla 0.3sek hitaampi kuin man.
Kai siinä ehtii räpäyttämään..

Jos hankkii geartronic laatikolla ja opettelee sen manuaalipuolen käytön ja vaihtokohdat niin väitän että harva kepittää manuaalilla niin nopeasti ja se lukitsee turbiinin 3ja4vaihteella eli on tavallaan man. Ilman luistoa.

Eikä tarvii koko ajan vasemman jalan koukistella pakonomaisesti. :)

S60 on tosiaan pienehkö takaluukun aukko mutta ei se juurikaan suuremmalta näytä S80.
Molemmissa kaatuu takanojat kahdessa osassa jos tarvii pitkää tavaraa kuskata.

Farkkua en ole aikoihin tarvinnut, siksi en ole sellaista enää hankkinut.
On meluisampi sisältä ja ei kylmillä lämpiä sisätilat niin nopeasti kun on sitä avaruutta.

Muutama pre-facelift ollut enkä niissä nyt mitään erikoisia lastentauteja ole huomannut, ainoastaan se, että kannattaa katsoa mikä kaasuläppäkotelo siellä on.
Magneti marelli vanhemmissa on pirun kallis eikä oikeen uutena enää tahdo saada vaan korjattuja.
Kotelo vaihtui parempaan n.2002, meillä on 2001ja2002, ekassa marelli, toisessa jo halvempi bosch.

Tossapa jotain alkuun.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 486
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #3 : 25.01.2022, 11:54:09 »
Automaatti on leppoisa ajettava, itellä ollut sekä manuaaleja ja automaatteja. Viimeisin oli V70R automaattina. Omaan makuun automaatti on kruisailuun kiva, mutta jos tykkää kiihdytellä, niin manuaali sopii siihen paremmin.

Laatikot kyllä kestää ihan hyvin, kunhan on öljyt yms. vaihdettu ajallaan.

Ite ottaisin V70:n, jos pitäis nyt valita. S60:n takaluukku on mitä on, tilaa on, mutta täyttöaukko on pieni.  Vaihteisto sitten oman maun mukaan.
V60 T8 -19

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #4 : 25.01.2022, 15:07:38 »
Vuodenpäivät oon nykysen pikku volvon omistanut ja iän sekä varallisuuden kasvaessa tullut siihen tulokseen että isompi (miksi ei myös tehokkaampi?) täytyisi saada. Olen selannut noita toisen sukupolven s60, v70 ja s80. Ajattelin että järkevämpi kysellä ennen ostamista kuin jälkeen.

Nettiautossa näyttäisi olevan jonkun verran kohtuu kilometreillä olevia automaatti turboja. Osaatteko sanoa että kumpi on kannattavampi automaatti vai manuaali, onko automaatti hitaampi, onko kuinka kestävä? Onko järkeä maksaa hiukan enemmän manuaalista vai tyytyäkö automaattiin?

Sitten näyttää monessa olevan tuo vaalea nahkasisusta mikä ei oikein omaan silmään sovi. Onko minkälainen homma vaihtaa sisusta?

Sitten vielä nelivedoista, taitaa olla haldexeja noi kaikki. Eroaako nämä nelivedot jotenkin xc70 nelivedosta? Toimiiko hyvin ja millaset huollot?

Kiitos vastauksista etukäteen.

Ainakin XC70:ssä nelivetojen tyypit menevät näin:

Lainaus
Årsmodell 2000-2002, Viskokoppling.

Årsmodell 2003- v.19 2005, Haldexkoppling "Haldex gen. 2", (Vridmomentet överförs till bakhjulen efter att framhjulen diffrensierat 1/7-dels varv mot bakhjulen).

Årsmodell v.20 2006- v.19 2007, Haldexkoppling "Haldex gen. 3", (Med "Instant traction" En elektrisk pump bygger upp trycket i Haldexenheten så vridmoment kan överföras till bakhjulen direkt vid start)

Jos löydät sellaisen yksilön, jossa automaattivaihteiston öljyt on vaihdettu säännöllisesti (60-80 tkm on hyvä väli), niin sellaisessa vaihteisto on varmimmin ehjä.

Kuten muut ovat jo edellä todenneet, niin kannattaa ostaa facelift, ellei sitten pre-facelifteistä löydy poikkeuksellisen hyvää yksilöä.

Ainakaan omaan makuun 2.5T AWD ei ollut geartronicilla mitenkään hitaan tuntuinen. Jos takapenkillä on tarkoitus matkustaa joskus aikuisiakin ihmisiä eikä kuski ole taistelukääpiö, S60 kannattaa skipata riittämättömien takajalkatilojen takia. V70(/XC70)/S80 välillä valinta sitten sen mukaan, tarvitseeko kuljettaa mitään isompaa ja onko tarvetta isommalle maavaralle (jolloin XC70 on järkevä vaihtoehto).

Lisävarusteista integroidusta navista ja puhelimesta ei kannata maksaa extraa, koska naviin viimeisin karttapäivitys on vuodelta 2015 eikä uusia ole tulossa, ja puhelin taas vaatii oman SIM-kortin eikä osaa toimia kännykän handsfreenä. Sen sijaan HU-8xx -sarjan stereot ovat merkittävästi paremmat kuin HU-6xx tai HU-4xx (xx = 01, 03 tai 50 auton iästä ja mallista riippuen).
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #5 : 25.01.2022, 16:32:40 »
Jos mennään 20 vuotta vanhoihin autoihin niin väittäisin, että useimmista ei ole koko historian ajan vaihdettu automaattilaatikon öljyjä säännöllisesti. Silloin vuosituhannen alkupuolella oli merkkihuollossakin sellainen ajatus, että öljyt kestää auton iän - huolto-ohjelmassa öljynvaihtoa ei ollut. Se laatikkoöljy taisi olla vähän erikoisempaa ja kalliimpaa litkua silloin aikoinaan, mikään hessun atm-öljy ei sopinut.
Volvo-merkkisten taksien takapenkillä sai hyvin juttua kun kysyi monesko laatikko on menossa - esim. vuonna 2005.

Tämä vain että säilyy realismi kumman valitsee. Jos löytyisi vaikka 400tkm ajettu manuaali jossa kuitit kaksoismassan ja kytkimen vaihdosta niin ottaisin kyllä sen. Omassa on nyt 520 tkm mittarissa ja kaksoismassa/kytkin vaihtui muutama vuosi sitten. Vakio kaksoismassa ei pohjaa 500 Nm väännöllä eikä sitä alkuperäisen jyrinää saa milllään aikaiseksi (tuli heti lastun jälkeen kun mittarissa oli 120.000 km)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #6 : 25.01.2022, 17:31:10 »
Täällä yks taistelukääpiö ilmoittautuu!
Vaatimaton on varteni, 94kg ja 182cm. Takapenkillä pystyy silti taistelutoveri matkustamaan S60.
Toki isommissa kymmenluvuissa on jalkatilaa enemmän mutta kun pääsääntöisesti reissaan yksin niin se takatila on vain turhaa painolastia. Pitempi lattia ja katto+kyljet=enemmän painoa.

Jos haluaa rivitanssia mennä takana niin sit 70-80 malli. *taavih->

Ps. Kertokaa nyt mullekin mikä siinä faceliftissä on niin paljon paremmin?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #7 : 25.01.2022, 18:23:16 »
Alkaa näin vanhat autot olla yksilöitä, paha sen enempää sanoa tietämättä yksilöitä kuinka niitä on pidetty. Automaatti paljon mukavampi, ei se kytkimen remontointi juuri sen halvempaa ole jos huono tuuri käy :D V70/S80 en henkilökohtaisesti edes ottaisi manuaalina. Laatikon öljyjen vaihdosta jos löytyy yksikin merkintä, niin se on hyvä. Tuskin kukaan/harva niitä on aikoinaan vaihdattanut säännöllisin väliajoin ajatellen omistajaa joka auton omistaa 15v päästä, sama pätee ruostesuojauksiin mutta se ei koskene näitä autoja.

Katsoo vaan että on säännöllisesti huollettu ja asiallinen ajolleen niin uskaltaa ostaa vaikka 450tkm ajetun. Toisaalta enemmän ajettu voi olla jopa paremmassa kunnossa kuin vähemmän ajettu, riippuen historiasta.
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #8 : 25.01.2022, 18:29:23 »
Kyllä. 300-400tkm mahtuu paljon eri tilanteita. Nättiä maantieajoa tai jatkuvaa pätkäajoa ym asuntoauton vedot.

 Kaverilla meni  2016 vuotisesta/ 180tkm volkkarista dsg kytkin kun jäi peräkärryn kanssa jumiin. Lämpes siinä ja pari viikkoa myöhemmin ei enää vaihteita löytynyt

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #9 : 25.01.2022, 19:27:10 »
Jos ottaa näitä dieselinä, pre-facelift on vähän helpompi huoltaa itse (pa-suodatin, lampun vaihdot) ja 5-vaihteisessa automaatissa on vielä öljytikku ja mustakoppasesta koneesta puuttuu dpf ja pyörreläpät
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #10 : 25.01.2022, 20:26:31 »
Ja sattuman kaupalla voi löytyä myös vanhalla tekniikalla olevan facelifitn. Mun entinen -05 S60 D5 oli juuri sellainen. Mutta niiden yleisyys ja hyvä kunto on verrattavissa liki yksisarvisiin.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä S60, V70 ja s80
« Vastaus #11 : 27.01.2022, 07:57:32 »
Ja sattuman kaupalla voi löytyä myös vanhalla tekniikalla olevan facelifitn. Mun entinen -05 S60 D5 oli juuri sellainen. Mutta niiden yleisyys ja hyvä kunto on verrattavissa liki yksisarvisiin.

Heti tuli yksi myyntiin, tosin V70: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131472.0

 

Samppasport  Futurez