Kulkukoira  Proturbo

Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk

  • 23 Vastauksia
  • 3190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1834
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #15 : 18.07.2025, 20:01:52 »
Onhan se niin, että paksun massakerroksen alla saa ruoste tehdä aika rauhassa tuhojaan, jos (kun) jostain alun saa, ennen kuin sitä huomaa.

Pelkältä maalipinnalta sen ruosteenalun hoksaa paremmin, ja saattaa jopa tehdä aiemmin asialle jotain.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #16 : 18.07.2025, 20:17:54 »
Onhan se niin, että paksun massakerroksen alla saa ruoste tehdä aika rauhassa tuhojaan, jos (kun) jostain alun saa, ennen kuin sitä huomaa.

Pelkältä maalipinnalta sen ruosteenalun hoksaa paremmin, ja saattaa jopa tehdä aiemmin asialle jotain.

Juuri näin!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #17 : 18.07.2025, 20:37:54 »
Oikein silmä lepää noissa viimeisissä pohjan kuvissa S*. Tuo ruostesuojaus on mennyt vähän vaikeaksi, parhaat aineet eivät ole oikein tätä päivää. Oma S70 vaikuttaa olleen tehtaalta lähtiessä oikein hyvin suojattu. Materiaalit joustavia, eikä varsinaisia ylläreitä ole syntynyt näkyviin pintoihin. Eräissä muissa merkeissä muovipohjaiset(?) pinnoitteet kätkivät alleen ikäviä ylläreitä, vaikka äkkiseltään näytti hyvältä.

Hyvä maali, mieluusti öljypohjainen kotelon suoja ja maalipintojen suojelu kiveniskumassalla tarvittavista kohdista, unohtamatta jokavuotista tarkastusta/huoltoa, on oman uskomukseni tie onneen.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #18 : 18.07.2025, 21:58:17 »
Hyvältä näyttää touhuilut. Itse kans miettiny kun kotelosuojia on vahapohjaisia ja öljypohjaisia. Se vahamainen kuivaa ja halkeilee jossain vaiheessa vuosikymmen-en, (-ten) myötä ja taas öljypohjainen kuivahtaa, mutta öljypojhjaista voi kait lisätä päälle kun vahamaisen kokkareiseen muotoon ei kai auta kuin lämmittely? Kumpi siis parempi?

Itse oon kans sitä mieltä että pyöränkoteloissa isoin rasitus ja helmoissa.

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #19 : 18.07.2025, 23:29:34 »
Hyvä, että tämä herätti heti keskustelua. Mikähän se sitten paras olisi? Kokemuksista käyttäjät voisi kertoa tähän.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1834
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #20 : 19.07.2025, 10:57:34 »
Kotelonsuojauksessa suosinut öljyntyyppistä ja mielellään ohkaista tavaraa, jotta imeytyisi saumoihin ja rakoihin, joita on muuten käytännössä mahdoton ruostesuojata. Harvoinhan se tehtaan jäljiltäkään tasaisilta pinnoilta puhki ruostuu, ennenkuin koteloihin kertyy jatkuvasti märkänä pysyvä hiekka yms. paska.

Paksummalla jankilla saa pahimmillaan aikaiseksi samanlaisen aikapommin, kuin sillä ###### korikitillä, jolla on varmistettu tehdassaumojen räjähtäminen tiettyyn käyttöikään mennessä.

Joskus seiskan takapalkkeja hitsattua kaadoin ysistä tiputetut moottoriöljyt koteloon. Ei varmasti paras vaihtoehto, muttei ehkä parimillisen materiaalin kanssa niin nöpönuukaa. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 576
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #21 : 19.07.2025, 12:22:37 »
Olen laittanut pellin päälle maalin, ml-öljy, massa ja metallic massan päälle. Joskus olen pessyt metallicin pois korjauksen tieltä ja uudet kerrokset päälle.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #22 : 19.07.2025, 13:25:58 »
Dinitrol ML on oma suosikki koteloihin ja massan alle. Sitä ei vaan tahdo löytyä ihan joka hyllystä. Viimeksi tilasin useamman litran Redblackin verkkokaupasta, kun kotikylä tarjosi Ei oota.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #23 : 19.07.2025, 22:13:33 »
Joskus hitsailin vähän ajettua W123 mersua. Siinä mun mielestä ongelma on kun pvc alustamassa vedetty puhtaalle pellille ja koteloista ja paikoista missä kaks peltiä päällekkäin, pääsee kosteus alustamassan alle. Saa muhia siellä ja pelti häviää. Hyvällä kotelosuojalla ois voinu vähentää ongelmaa.

Mutta tavallaan sama ongelma syntyy aina kun kaks peltiä päällekkäin ja tiivis massa päällä. Kosteus pääsee alle. Pääsee kosteus toki kiveniskemästäkin massan alle.

Just puhaltelin kahden 2000-luvun taitteen V70 pyöränkotelot. Muovilokarit suojana ja aika ohut maalikerros, vaikka pohjalevy on muutoin melko hyvin massattu ja ehjä.
Siinä varmaan maalille oli tullu rasitustunnit täyteen ja pieniä ruosteen alkuja 300tkm ajetussa tuontiautossa. Puolison 450tkm ajettu suomiauto myös ottanut jo väriä pyöränkoteloihin, mutta ei nyt hälyyttävän ruosteisia vielä.

Varmaan putsaus hiekalla ja maalaus olis ollu riittävät, mutta ruiskutin kiveniskumassaa vielä päälle.jos nyt sattuis se kuramuovi hankaamaan ja onhan se reunasta paljaana.

Dinitrolin ml hankintalistalla

« Viimeksi muokattu: 19.07.2025, 22:15:48 kirjoittanut V850 »

 

RallyBaron  Samppasport