Jaahas, vai tällaisia öljypolttimia nämä V50 vollet sitten on
Tovin ajan toisen merkin autokonsernin valmisteen omistuksen jälkeen taas palautin itseni volvoilijaksi hankkimalla vuoden vaihteessa vm.-09 V50 ruottista laivatun volvon.
Myyjä tietysti kehui auton maasta taivaisiin ja alkuun kaikki näyttikin taas mukavalta turvalliselta volvo ajonautinnolta. Myyjänkin kehotuksesta vaihdoin heti alkuunsa autoon öljyt, kun oli kuulemma jo aika vaihtaa ja näin osoitti huoltokirjakin, jossa viimeinen merkintä suomalaiselta korjaamolta, joka oli öljyt vaihtanut auton tullessa suomeen viime syksynä.
Pihinä miehenä katsoin Motonetin suositukset ko. autoon, edullisinta oli Motonetin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L öljyä. No näillä ajelin sitten vajaan 2t kilomeriä, kunnen alkoi matalilla kierroksilla öljyvalo välillä vilkahtelemaan. Tarkistus öljytikkuun, niin ei kastunutkaan. No ajattelin, että ei varmaan ollut paras vaihtoehto tämä em. öljy kyseiseen autoon ja uudestaan Motonetiin ja kysymään varaosamyyjiltä mitä he ovat mieltä, mikä olisi hyvä öljy. Vastaus oli Comma Voltech 0W-30 A5/B5 5l, kun on volvoihin erityisesti tarkoitettu. No nämä koneeseen ja n. 600km ja tarkistus tikkuun, ei kastukkaan tikku taas
Sitten soitto autoliikkeeseen auton myyneelle myyjälle ja hän heti kertoi, ettei saa käyttää tuollaisia "litkuja", vaan kehotti vaihtamaan koneeseen Valvoline max life 10w-40 öljyt. No eilen sitten ostin nämä em. öljyt ja kun tarkemmin katsoi öljyn tuote kuvausta, niin on tarkoitettu paljon ajetuille moottoreille, vähäntämään öljyn kulutusta.
Eli tästä voisi päätellä myyjän jo tienneen moottorin kuluttavan öljyä ja olevan siten "viallinen"

Onkohan näissä tapauksissa autoliikkeellä vastuuta?
Mahtaakohan nämäkään Valvolinet pysyä sen paremmin koneessa sisällä...?
