Tänä kesänä pitäisi vaihtaa jakohihnasarja ja etukäteen katselin vähän paikkoja, eli otin jakohihnan suojamuovit pois, niin melko märkää siellä näytti olevan. Putsasin jakohihnan seudun niin hyvin kuin mahdollista ja ajelin muutaman viikon ja avasin suojamuovit uudestaan. Selvästi näyttäisi siltä, että VVT-pyörien alueet olivat pysyneet kuivina, mutta kampiakselin ja vesipumpun seutu oli tullut uudestaan märäksi. Täysin 100% ei voi sanoa, että onko kyse öljy- vai vesivuodosta, koska ihan niin hyvin en yläkautta juuri sitä kriittistä kampiakselin seutua pystynyt putsaamaan, että voisin sanoa, että oliko se märkä moska enemmän öljyä vai jäähdytysnestettä. Joka tapauksessa vuoto on vielä hyvin pientä, eli minkäänlaista lammikkoa ei muodostu auton alle.
Itse siis epäilen, että joko vesipumppu vuotaa ihan vähän tai sitten kampiakselin tiiviste falskaa. Tästä syystä olen hommannut jakohihnasarjan sisältäen vesipumpun sekä varmuuden vuoksi myös kampiakselin tiivisteen. Mitäs muita mahdollisuuksia on? Öljypumpun tiivisteet? Oletuksena siis että VVT:t eivät vuoda.
Jostain myös bongasin, että vesipumpun ja kampiakselin välimaastossa on männän jäähdytysventtiili tms. 17m avainkoolla, joka saattaa myös vuotaa, jos on päässyt löystymään. Se varmaan löytyy sitten kun availee paikkoja, ilmeisesti kiristys pitäisi riittää.
Mutta niin, lähinnä jos tuo kampiakselin tiiviste vuotaa, niin onko sen vaihto hankalaa, tai siis oikeastaan saako sen kohtuullisella työllä kotikonstein paikalleen? Tätä tarkoitusta varten on käsittääkseni olemassa erikoistyökalu, mutta onnistuuko ilman? Ja ilmeisesti kampiakselin jakohihnapyörä lähtee irti "tavallisella" ulosvetäjällä sekä menee vain oikein paikalleen, eli ajoituksesta ei tarvitse irrotuksen aikana huolehtia?