Autoracing  KL-varaosat

XC90 T8 2017, seisontajarru

  • 10 Vastauksia
  • 3224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
XC90 T8 2017, seisontajarru
« : 16.12.2021, 20:58:53 »
Moi,

Seisontajarru "huolto tarpeen"-ilmoitus ilmaantui näyttöön oranssin valon kanssa ja toimentpiteet aloitettiin. Vika ei sinänsä ajamista haittaa, seisontajarru ei vain mene päälle. Tänään auto kävi korjaamolla ja vikaa etsittiin. Vielä ei vikaa löydetty ja sähkäri jatkaa viikon päästä asian selvittämistä. Nyt kuitenkin korjaamo jarrua testatessaan sai auton uskomaan, että käsijarru on osin päällä ja näyttöön tuli punainen varoitusvalo sekä varoitusääni ajaessa. Käsijarru ei siis ole päällä ja virransyöttöliitin on itse asiassa irroitettu satulasta, joten sinne ei edes virtaa kulje, mutta auto ei tätä tiedä. Saako noita varoitusääniä pois päältä autosta siihen saakka, kunnes sähkömies ehtii auton tarkistaa vai joudummeko pitämään stereoita vain lujemmalla ajettaessa? Kiitos!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #1 : 17.12.2021, 08:30:15 »
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, ilmeisesti auto olettaa kyseessä olevan sen verran iso vika, ettei kuittausnapin painaminen auta?
Korjaamo ei tainnut olla Volvoihin perehtynyt? Eikä ilmeisesti ollut Vidaakaan käytössä, kun auto saatiin tuollaiseen tilaan?
S/V90 tyyppivikoihin kuuluu käsijarrun johtimen katkeaminen, olisikohan sama vika tässä möhköversiossakin? Vida ei vikaa suoraan osannut paikallistaa, mutta varaosatiskillä kaivettiin heti tehtaan korjaussarja esiin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #2 : 17.12.2021, 08:43:15 »
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, ilmeisesti auto olettaa kyseessä olevan sen verran iso vika, ettei kuittausnapin painaminen auta?
Korjaamo ei tainnut olla Volvoihin perehtynyt? Eikä ilmeisesti ollut Vidaakaan käytössä, kun auto saatiin tuollaiseen tilaan?
S/V90 tyyppivikoihin kuuluu käsijarrun johtimen katkeaminen, olisikohan sama vika tässä möhköversiossakin? Vida ei vikaa suoraan osannut paikallistaa, mutta varaosatiskillä kaivettiin heti tehtaan korjaussarja esiin.
Aika yleinen vika ainakin S/V90 malleissa tuo johto vika.

Tuolla oli joku kikka noihin jarruherjoihin liittyen
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123009.msg1061548456#msg1061548456
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #3 : 17.12.2021, 12:05:31 »
Moi,

Kyllä korjaamo mainostaa olevansa myös Volvo-korjaamo, mutta toki sinne meno johtui siitä, että aikoja vain ei "tutuista" paikoista löytynyt lähiviikoille. Johtosarjavikaa hekin ensisijaisesti etsivät, mutta kun eivät heti alusta löytäneet, purkamisinto ilmeisesti hiipui. Johtosarjavian lisäksi aavistelivat, joko moottori- tai ohjausyksikkövikaa, mutta ainakin jälkimmäisen pitäisi vaikuttaa molemmille puolille, eli voitaneen jättää pois laskuista. Mielestäni sanoivat myös moottorin toimineen sähköisesti, kun sitä ajettiin ulkoisella virtalähteellä, joten ei kai tähän jää kuin johtosarjavika jäljelle. Tämän päivän keskustelun mukaan, katkos voi olla pitkälläkin kyseisessä sarjassa.


Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #4 : 17.12.2021, 12:45:39 »
Lähtökohtaisesti johdon todennäköiset katkeamiskohdat on melko helppo päätellä, kun auton nostaa nosturille, ja seuraa reititystä. Oletan myös, että jokainen Volvon tukea nauttiva korjaamo on tietoinen johdinvian todennäköisyydestä. Ainakin oman autoni tapauksessa vika tunnistettiin jo varaosatiskillä ja siitä on vierähtänyt pian kolme vuotta. Aavistelen, että sinä olet maksumiehenä jokaiselle työtunnille, kun aikaa tuhlataan auton kimpussa.

Kuulemma korjauspaloja on asennettu myös tee-se-itse -tyyppisesti kehnoilla liittimillä, tai vain paikattu murtuma vanhassa johtimessa. Kannattaa siis varmistaa luotettava korjaus.

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #5 : 17.12.2021, 13:48:52 »
Moi,

Kiitos vastauksesta. Mitä uusi johtosarja tuon vian korjaamiseksi on tyypillisesti maksanut (jos vaihtaa suoraan koko paketin)? Olisi hyvä tietää suuruusluokka, jotta voi torpata mahdolliset ylilaskutukset tms.

t. Tomi

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #6 : 17.12.2021, 14:28:40 »
Vielä lisäys, että on kuulemma Vida heillä käytössä.

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #7 : 17.12.2021, 14:51:59 »
Voikohan johtosarjan vaihtaa suorilta tuonne ja katsoa auttaako? Jostain syystä ovat haluttomia tekemään sitä, koska eivät kuulemma voi olla varmoja viasta. Koijataankohan tässä nyt apinaa...vai onko takana oikeat syyt.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #8 : 17.12.2021, 18:42:35 »
Volvo myy varaosana korjaussarjaa (=liitin jarrun päähän ja metrin verran johtoa). Hinta oli kympeissä, eikä tarvinnut itse maksaa. Vidasta löytyy tälle asennusohje, jossa mm tehdään uusi kierrereikä tukivarteen. Ja tämä siis S/V 90, FWD.

Koko johtosarjan vaihtaminen lienee paitsi tarpeeton, myös kallis vaihtoehto.

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #9 : 17.12.2021, 20:03:36 »
Ok, kiitos vinkistä. Uusi johtosarja kokonaisuudessaan kuulemma maksaa hieman alle 100 €, joten kysyn myös tätä vaihtoehtoa. Työmäärä lienee samaa luokkaa molemmissa?

Poissa ttlauril

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 T8 2017, seisontajarru
« Vastaus #10 : 07.03.2022, 17:18:08 »
Moi,

Loppupäivitys. Kun tarpeeksi vaati vianetsinnän lopetamista ja johtosarjan vaihtamista, se vihdoin tehtiin ja vika korjaantui. En tiedä kauanko olisivat jatkaneet vianetsintää (ja rahastusta) ellei peliä olisi vihelletty poikki. Jos moottori toimii ja vika on vain toisella puolella (eli tod. näk. ei ohjausyksikkö), ei montaa vaihtoehtoa minusta jäljellä enää ollut...

 

Elekma  Autoracing