Ajokilometrejä on vajaa 440000.
Kierroslukumittari näyttää pienen hetken perästä 1000 rpm, ja suunnilleen saman arvon saivat autosähkökorjaamon miehet.
Imupuolen vuotoja ei ole. Ne tutkittiin. Putsasivat sn tyhjäkäyntiventtiilin varmuuden vuoksi. Se on vaihdettu joskus 5-7v sitten.
Myös tuuletin oli turhan paljon päällä, ja nytkin tuntuu siltä, että se on aina päällä.
Epäilys oli, että visco (tai onko se visko) on rikki.
Se vaihdettiin, osa maksoi noin 130€. Nyt en varmaksi muista, mistä sen tilasin, olikohan Skruvat.fi eli Ruotsista.
Eipä se tyhjäkäynti sen kummemmaksi vaihtunut, kun uusi Visco laitettiin. Normaalisti tyhjäkäynti on ollut noin 780 rpm, katsastuksessa joskus saatu.
Nyt Volvo meni läpi katsastuksessa, kun oli ennakkoon mitattu tyhjäkäynnin päästöt 995 rpm:ssä, siis luetaan vielä tyhjäkäynniksi tämä. Päästöarvot olivat oikein hyvät. Muutenkin auto oli hyvässä kunnossa niiltä osin mitä katsastaja tarkistaa. Ei huomauttamista.
Mistä Visco tunnustelee lämpötilaa, onko jossain anturi sitä varten? Ai niin, onhan se kellonjousen näköinen siinä Viscossa, reagoiko se suoraan moottoritilan lämpöön ilman muita antureita?
Tyhjäkäyntiventtiili on katsottu, toimii. Myös se kaasuvaijeri, joka voi olla liian kireällä, on OK jotta menisi tyhjäkäynnille.Mikähän tuon nimi nyt olikaan? Siinä on oltava joku sopiva välys.
Tänään tyhjäkäyntikierrokset nousivat jotain 10 sekunnin kuluttua isoiksi eli 1000 rpm:ään startin jälkeen aika pian. Moottori oli hiukan jäähtynyt, kun palasin 20 min kuluttua kaupasta parkkiruutuun. Eipä kauppaankaan kämpiltä ollut matkaa kuin noin 3 km, mutta aika lämmin sää oli tänään, ehkä 23 astetta. Mittaristossa lämpömittari on yli 20 asteen lämpötilassa ja auringonpaisteessa usein jo heti osoittamassa klo 12 eli suoraan ylös, vaikka autolla ei ole ajettu kuin edellisenä päivänä tai jo aiemmin.