Proturbo  Autodiagnoosi

740 B200k polttoainesuodatin

• 14 Vastauksia
  • 2039 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
740 B200k polttoainesuodatin
« : 11.01.2022, 18:06:10 »
Sellaista tässä miettinyt, että minkähän takia harraste 740:n polttoainesuodatin menee täysin tyhjäksi auton seisoessa pidempiä aikoja ajamatta. Kyseessä on siis se läpinäkyvä pieni,kevyt suodatin siinä heti mekaanisen polttoainepumpun jälkeen. Moottorin käydessä ja heti sammutuksen jälkeen suodatin on aivan täynnä bensiiniä, mutta jo viikon ajamattomuus tyhjentää suodattimen, johonkin. Autotallin lattialle ei ainakaan, eikä kädellä tunnu missään märkää, eikä polttoaineen hajuakaan. Suodatin on käyttäytynyt tällä tavalla niin kauan kun vaan jaksan muistaa, eikä mitään häiriöitä esiinny käynnistyksessä, eikä ajossakaan. Moottori tarvitsee vain vähän pidemmän startin silloin kun suodatin on ollut tyhjänä. Ei tästä nyt kovin suurta haittaa ole, asia vaan muistui tässä mieleeni, kun kävin katselemassa autoa, joka on nyt talviunilla. Olisi tietenkin mukavaa kuulla, jos jollakin tulisi jotain mieleen tästä, vai onko suodattimen tyhjeneminen seisonnan aikana ihan normaali ilmiö. Ajattelin itse yhtä mahdollista selitystä ilmiölle: kun moottori sammutetaan, jää mekaaniseen pumppuun painetta, ja tämä paine työntää letkussa ja suodattimessa olevan bensiinin hiljalleen kaasuttimeen, ja siksi linjasto ja suodatin tyhjenee, tai, mekaaninen pumppu on jostain rikki, ja päästää polttoaineen valumaan takaisinpäin pumpuun. Polttoaineletkut ja liittimet ovat kaikki kunnossa. Olisi kiva jos tuohon saisi sellaisen mekaanisen pumpun jossa olisi käsikäyttö mahdollisuus, kuten jossakin veneissä. Voisi sitten pumpata painetta letkuun ennen käynnistystä.

Kankikari

• Vieras
Vs: 740 B200k polttoainesuodatin
« Vastaus #1 : 11.01.2022, 18:14:17 »
Voihan siihen lisätä primeripumpun letkulemmareilla, just niinku veneessä on.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 11.01.2022, 18:25:20 »
Ajattelinkin tuota samaa joskus, jäin vaan miettimään, että kaippa sen primer pumpun läpi pystyy silti virtaamaan normaali määrä polttoainetta ajon aikana, ettei tule polttoainepulaa moottorille.

Kankikari

• Vieras
« Vastaus #3 : 11.01.2022, 18:26:52 »
Meneehän siitä läpi sen mitä se letku vetää.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 11.01.2022, 18:33:42 »
No tosiaan, eikä se 6mm letku niin valtavia määriä muutenkaan kuljeta. Taidankin askarrella talven puhteena käsipumpun letkun väliin, joku laadukas käsipumppu. Halvasta on huonoja kokemuksia.

Poissa Jambo

• Grand Touring
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
« Vastaus #5 : 12.01.2022, 03:40:29 »
Ihan normaalia että suodatin / linja valuu tyhjäksi kun ei ole alkujaan mitään takaiskua linjassa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa pta

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 07.02.2022, 04:58:22 »
Sama vika Rahikaisella. Paitsi, ettei käynnisty 2 viikon seisomisen jälkeen ellei ruiskuta injektioruiskulla bensaa kaasariin.

Olen nyt suunnitellut vaihtavani mekaanisen pumpun tilalle sähköisen. Esimerkiksi Biltemassa on 0,3 ja 0,4 barin pumppuja. Weberit ja lortot toimivat 0,15 - 0,2 barin paineella. En tahtoisi lisätä Volvoon enää paineensäädintä, vaan pelkkä uusi pumppu konehuoneeseen saa riittää.

- Mikähän on alkuperäisen mekaanisen pumpun tuottama paine, niin osais valita sopivan sähköisen?
- Tai mikä olisi hyväksi todettu sähköinen pumppu tuon ikiliikkujan konehuoneeseen?

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 07.02.2022, 21:53:08 »
itse pitäisin mekaanisen pumpun paikoillaan, koska se on niin varmatoiminen ratkaisu, toimii aina. Jos sähkö pumpun haluaa lisätä, lisäisin sen linjaan ennen mekaanista pumppua, ja oma katkaisin pumpulle. Sitten voisi ensin käynnistää sähköpumpun, odottaa hetken, ja startata, jolloin mekaanisella pumpulla olisi heti tarjolla pumpattavaa kaasuttimeen.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 09.02.2022, 16:44:16 »
Tähän asiaan liittyen tuli tänään mieleeni, kun katsoin videota jossa mekaanikko korjasi vanhaa autoa, jossa oli myös mekaaninen polttoainepumppu. Mekaanikko sanoi, että vanha pumppu oli rikki, ja päästi polttoaineen ja öljyn sekoittumaan, ja näytti, että vanha pumppu oli todella öljyinen. Aloin vähän pelkäämään, että näinköhän pumppu voi mennä rikki, eikä sitä edes huomaa heti. Kun minun autooni on pumppu vaihdettu vain kerran, ja siitäkin kerrasta on erittäin erittäin kauan. Kannattaisikohan pumppu vaihtaa varotoimena? jospa se polttoainelinjan tyhjeneminenkin johtuu siitä, että polttoaine pääsee valumaan pumpusta kampikammioon. Toisaalta voisi kuvitella, että polttoaineen ja öljyn sekoittuminen aiheuttaisi sinistä savua, ja sellaista ei ole.

Poissa pta

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 23.09.2022, 01:28:08 »
Nyt ei Volvo käynnisty enää viikonlopun yli seisottuaan ilman lisäbensaa kaasarin kurkkuun. Pääsin jo kauppaan asti, mutta mistään ei löydy imevää 0,15 barin Hüco 133010 pumppua. Trodostakin kyselin, niin vastaus oli: "Tällä hetkellä tuo pumppu on loppunut kaikilta tukkureilta. En osaa sanoa koska saadaan lisää."

Kytkentänä ajattelin ottaa sähköt sille startin solenoidilta, niin ei pumppaa kuin startatessa.

Poissa far960

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 23.09.2022, 12:22:08 »
Eikös mekaanisessa pumpussa ole takaisku?
Koska ainahan nuo volvot on heti käynnistyneet.
Suosittelisin myös niinkuin joku aiemmin tässä ketjussa,mekaanista,on
toimintavarmempi.
Pumpun kalvo kulahtaa joskus,pitkän ajan jälkeen.
Ootko siniseltä kysynyt?

Poissa pta

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 23.09.2022, 12:47:29 »
Tyhjenisikö kohokammiokin jos bensa valuu takaisin tankkiin?
En muista tuon kaasuttimen rakennetta, joten en osaa hahmottaa mitä kautta se kohokammio tyhjenee.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 23.09.2022, 17:35:17 »
Mielestäni kohokammioon jää polttoainetta, vaikka linja tyhjentyisi. Tämän todistaa mielestäni se, että joskus auto starttaa välittömästi kun avainta kiertää, mutta sammuu melkein heti. Sitten uusi starttaus, ja kone jää käyntiin. Kone siis hörähtää välittömästi kohokammiossa olleella polttoaineella, mutta ei jää käyntiin, koska mekaaninen pumppu ei ehdi pumpata tarpeeksi heti. Tämä siis kylmällä ja pidempään seisseellä koneella. Kuumalla koneella ja lyhyehkön seisomisen jälkeen, kone käynnistyy lyhyellä startilla ja jää käymään. Useimmiten kuitenkin pidemmän seisomisen jälkeen, kone ottaa pidemmän startin, ja jää käymään sitten. Samalla kun käynnistän pidemmän seisomisen jälkeen, painelen kaasua pari kolme kertaa, en tiedä auttaako vai ei, ollut vain tapana.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2022, 17:38:00 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa HammerDown

• Grand Touring
  • It's Hip To Be Square
« Vastaus #13 : 25.09.2022, 16:55:44 »
Kytkentänä ajattelin ottaa sähköt sille startin solenoidilta, niin ei pumppaa kuin startatessa.

Voisi olla muuten itejaa laittaa sille samoilla vauhdeilla se kytkinkin jonnekin jemmaan.

Matka jatkus silloinkin, jos se orgislutkutin sattus porsimaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #14 : 25.09.2022, 18:14:54 »
Pistä joku tommonen sinne.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/pumps/fuel-pump-mechanical/1000023/

Tuo näyttäis 3 varastossa..

Eihän se takas vuoda jos on ehjä.
Jos askarrella haluaa niin sinne vaan sitten pumppua pumpun perään. :)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2022, 18:18:47 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Samppasport  Futurez