KL-varaosat  Race.fi

B230Ft turbopakosarjan halkeaman korjaushitsaus?

  • 3 Vastauksia
  • 898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Joo, otsikko kertonee mistä kysymys. Eli NS. Uudenmallin pakosarja kyseessä, turbon laippaa vastapäätä kollektorissa pieni halkeama, vaikuttaisi ettei ole vuotanut läpi mutta kun sarja irtaallaan olisi kiinnostusta se kunnostaa.

Kysymys kuuluu että onko kenelläkään kokemusta operaatiosta, lähinnä lisäaineesta jolla hitsata? Käytössä pillit ja uunit. Hitsaus vaihtoehdot jota käytössä on mag,TIG, puikko tai kaasu.

Valusarjoja olen hitsannut aiemmin vaihtelevalla menestyksellä, osa kestänyt, osa ei. Siksi jos jollain olisi kokemusta mikä lisäaine siellä pysyy niin olisin hyvilläni tiedosta  8)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa oskuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • Jeba
Vs: B230Ft turbopakosarjan halkeaman korjaushitsaus?
« Vastaus #1 : 26.09.2022, 16:19:07 »
Itse kysymykseesi en osaa vastata, kun ei valuraudan hitsaamisesta oo kokemusta, muutama kaveri jotain hitsaillu, ilmeisesti myös vaihtelevalla tuloksella  ;D

Jos yhtää englanti kääntyy, niin tää on hieno mies kertomaan asioista  :) tekee jopa viihdyttävästi näitä.

Eli tässä juttua valuraudan hitsaamisesta.
https://youtu.be/usRMtTFKpmI

Kappaleiden esilämmitys pillillä ja hidas jäähdytys uunissa on vissii se tärkein juttu.
On noit vissii tigillä ja rosterilangalla sekä iha suoraa migillä vedetty esilämmön kans.
Muuuttta, en tosiaan ole hitsaaja, joten varauksella  ;D
Kantapään kautta

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B230Ft turbopakosarjan halkeaman korjaushitsaus?
« Vastaus #2 : 26.09.2022, 19:51:12 »
Nykyään löytyy mm. Esabin valikoimista valurautapuikkoja joilla suositellaan hitsattavan kylmänä. Eli ei esilämmityksiä, hyvä seevaus ja poraa halkeaman päät vielä "auki" ja sitten hitsaa ~10 -20mm pätkissä halkeaman. Välissä antaa jäähtyä ja hieman vasaralla naputtelee saumaa jäähtymisen ajan. Helpottaa hitsauksen aloitusta paljon kun sytyttää puikon ensin johonkin hukkapalaan ja sit puikko kuumana jatkaa halkeaman hitsausta.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: B230Ft turbopakosarjan halkeaman korjaushitsaus?
« Vastaus #3 : 29.09.2022, 08:10:05 »
Kerrotaampa tähän miten toteutin korjauksen.
Railo huolellisesti auki lastuamalla vingulla, hiovaa työstöä ei tähän suositella. Halkeman puhdistus huolellisesti sisä ja ulkopuolelta. Railon tein reilusti halkemaa pidemmäksi.

Puikkohitsaamalla, puikkona esabin ok92.18, valuraudalle korjaushitsaus puikko jossa korkea nikkelipitoisuus. Puikon ohjeissa sallittiin myös esilämmitys joten tätä käytin tasaamaan lämpökuormitusta hitsatessa. Virrat asteikon alapäästä ja juuren hitsasin yhtä kyytiä. Railon täyttö pätkissä. Tämän jälkeen hidas jäähdytys uunilla.

Vaikutti onnistuvan, aika näyttää miten käy  ;)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

 

Elekma  Autoracing