Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kipinäkateissa toiminta kertomus.

  • 0 Vastauksia
  • 586 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Putte Lainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kipinäkateissa toiminta kertomus.
« : 24.10.2022, 11:37:50 »
Katselin joitakin kipinämurheita ja niiden ratkaisut vaikuttivat yhteneväisiltä. Oma oli hiukan poikkeava, mutta toimintaa voi soveltaa mittari murheisiin. Siis Volvo seisoi jonkin aikaa sisäkattoremontin takia. Siirsin sitä viimeksi paripäivää aikaisemmin eikä mitään ongelmaa. Aikomuksesa kääntä auto toisin päin muita toimenpiteitä varten ja ei sitten lähdekkään käyntiin. Pumppua käynnistää ihan asiallisesti, mutta ei lähde käyntiin. Ei edes uhkaile. Akusssa niukalti sähköä (seissyt useita päiviä ovet raollaan), joiten laitoin laturiin. Seuraavana päivänä ei ota enää pumppuakaan käyntiin. Tässä vaiheessa asia selvä, kipinä kateissa.

Onneksi kotoa löytyy Alfamer käsikirja Volvo 740. Sieltä löytyy piirikaavio vaikka hiukan sekava kun sillä pitäs selvitä ”kaikki versiot”. Volvo on siis B200E versio k-jetronic (87). Yleismittarin kanssa selvittämään mitä sähköjä on toiminnassa. Tilannetta hämää vielä kun on olemassa jo muutenkin kehittyneitä ”vikoja” joilla ei ole suoranaisesti vaikutusta tähän vikaan, mutta voi helpottaa sitä minne ne sähköt häviää. Virranjakajan hall-elementti on aikoinaan lopettanut toimintansa ja olen sen vaihtanut.  Tilannetta edelsi yhden ”Volvo asiantuntijan” avustuksella vaihdettu pääteyksikön vaihto joka ei silloin ollut se ajottainen häiriö vaan hall-elementti. Pääteyksikölle tuli siis sähköt puolalta joten OK. Hall-elementti olikin sitten pimee. Sitten muutama tunti kytkentäkaavion kimpussa ja ankaraa mietintää. Sitten tarkistuskäynillä konepellinalla silmään osui pnumatikkaletku joka lähti imusarjasta jonnekkin käpiinin suuntaan. Silloin iski muistikuva jonkun maininasta sytykseen liittyvästä yksiköstä kojelaudan sisällä. Sieltä se löytyi ohjausakselin yläpuolelta. Letku irti ja liitin irti. Se yksi ruuvi irti ja palikka käteen ja suuntaus sisälle palelemasta. Muutama ruuvi irti ja piirilevy mikroskoopin alle. Bensamittarissa oli ensikorjauskeikalla 17 kylmää juotosta ja toimintaa ihan mukavasti. Toisella keikalla löyty vielä puolenkymmentä lisää. Nyt toimii. Eli voi niitä löytyä tuostakin.

Piirilevy näytti hyvältä. Vähän liiankin hyvältä, mutta joitain ”puutteita” kuten ”juotekrämmäleitä” joita tulee kun aaltojuotoskone ( levyn valmistusaikaan yleinen massajuotossysteemi) on jo puhdistuksen tarpeessa. Krämmäleistä päättelin mahdollisen juotossuunnan ja tarkempaa tutkimusta juotoksen ”alkureunalle”. Sinänsä hyvännäköiset , mutta kuvaan onnistuin saamaan ne vielä paremmin ongelman näkymään. Liittimen irroitus ”väänsi” levyä sen veran ettei katkosta saanut mitatua, mutta juottumisesta sen näki.
Palikka kokoon ja paikalleen. Hall-elementille tuli sähköt (12V, n.5V ja maa) joten kaikki OK. Vielä pyöräytys virrranjakajan akselista käynnisti bensapumpun joten sekin varmisti tilanteen olevan OK.

 Toivottavasti tällä on jollekkin ”mystisten” sytysmurheitten etsiälle avuksi.



 

Autoracing  KL-varaosat