Samppasport  Futurez

Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti

  • 24 Vastauksia
  • 1537 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #15 : 30.07.2023, 22:47:03 »
Ei tuolla softalla mitään tee, ainoa konsti laittaa vakiosofta sisään ja korjata ongelmat. Sitten valita joku parempi softaaja...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #16 : 15.08.2023, 11:10:37 »
Väliaikatietoa tilanteesta. Purin egr toistamiseen pois ja otin tulpan myös pois. Puhdistin erg-venttiilin niin, sen saikin aika puhtaaksi kun irroitti asentoanturin ja pääsi painamaan venttiiliä sormilla kiinni/auki. Sitten alkuperäinen softa sisään. Egr antaa melkein heti nyt käynnistyksen jälkeen hälyn P040938. Livedataa seuraten pyynti venttiilille seilaa ajossa aikalailla 0-100% mutta asentotunnistin lukee jatkuvasti 5% arvoa. Pystyykö egr:lle tekemään sinisellä sopeutusta tms ennen kuin alkaa uutta osaa laittamaan paikalleen?

Sit toinen jännä juttu on, että purin kaasuläpän moottorin kotelon pois ja sieltä on tosiaan hampaat lähtenyt lähes koko kehältä kävelemään ja läppä ei virtojen laitossa liiku ollenkaan vaan rutisee, kuten olettaa saattaa kun hampaita ei ole rattaissa. Tästä ei kuitenkaan tule mitään vika-ilmoitusta.

Käytös autossa pysyi entisenkaltaisena, kylmänä toimii normaalisti ja lämmetessä/ilman ollessa tarpeeksi lämmin yli 20 astetta niin tippuu johonkin vikatilaan ja muita hälyjä ei tule kuin tuo egr-häly. Ehdotuksia kuinka jatkaa?  ::)

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #17 : 15.08.2023, 18:29:04 »
Kunnolla tehty EGR poisto, se riittää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #18 : 15.08.2023, 18:53:55 »
Kunnolla tehty EGR poisto, se riittää.

Selittääkö tämä myös sen, että olipa tulpattu tai ohjelmoitu tai ei. Niin kylmänä toimii normaalisti ja on se koko tehomäärä käytössä? Ja viileällä kelillä saa käydä vaikka 1000km reissun ja auto toimii  :)

Egr-poisto on kyllä lopputulemana kaikista kiinnostavin juttu kun imusarjan likaaminen ei kiinnosta. Epäilyttää vaan että jossain muualla mättää nyt miksi menee limppiin lämpimänä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2023, 18:57:27 kirjoittanut HuoPasi »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #19 : 15.08.2023, 20:46:50 »
Jos nyt kuitenkin map kiukuttelee. Eikös tässäkin vehkeessä imuilman lämpötilamittaus hoidu samalla anturilla vai onko erikseen niin kuin joissain vanhoissa. Niinkun mulla. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #20 : 15.08.2023, 22:41:10 »
Jos nyt kuitenkin map kiukuttelee. Eikös tässäkin vehkeessä imuilman lämpötilamittaus hoidu samalla anturilla vai onko erikseen niin kuin joissain vanhoissa. Niinkun mulla. :D

Näin olen ymmärtänyt että tuo coolerin päässä oleva mappi on samalla myös lämpötila-anturi. Ja sitä epäillyt itsekkin. Ainakin auton toimiessa ja vikatilan ollessa päällä, näyttää samoja järkevän oloisia arvoja ajellessa. Onko siihen jotain millä todeta sen vaihtotarve vai pitääkö arvalla vaan vaihtaa uuteen? Jos nuo kaasuläpän ja egr pistää uusiksi niin voisi sitä vielä sen mapin vaihtaa sen jälkeen jos ei tokene  :) kaasuläppä kun on jokatapauksessa avaamalla todettu aivan sököksi.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #21 : 16.08.2023, 09:40:20 »
On kai siihen jotain mittausarvoja mutta menee hankalaks.
Meillä, tosin bensavehkeessä, herjas tcv venttiiliä ja tehottomuutta oli niin tuntu järkevältä. Oli viikonloppu kun piti ruveta korjaamaan niin mietin vaihtoehtoja etukäteen ja ostin uuden mapin varalle myös.

Oli uudemman koneen T5 niin piti alakautta ähertää tcv paikalleen ja ei kun kokeilu. Eipä korjaantunu ja sama vika.
No, seuraavaks vaihdettiin map ja heti käynnistyksen jälkeen huomas kun kierrokset heräs ihan eri tavalla elikäs se map oli täysin kuollut mutta icarsoft2 ei sitä tiennyt kun herjas vaan tcv.

Tottakai se tcv:n toiminta on sekasin kun map on huono. Kylä lähtee! :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #22 : 25.08.2023, 22:19:16 »
Taisi olla kaikki oikeassa jotka veikkaili, että ohjelma on huonosti tehty.  ;D

Vakio ohjelma sisään ja vikatilaan kun menee tulee P040938 vikakoodi egr:ltä. Ja livedataa seuraten toimii viileällä ecun pyynti ja toteutunut egr avautumisprosentti täysin. Silloin kun menee vikatilaan egr pyynti seilailee kaasusta riippuen 0-100% välillä ja asentoanturi jää arvoon 5%.

Huomenna olen menossa uutta egr-venttiiliä vaihtamaan, Pierpurg eli sama kuin alkuperäinen venttiili. Nyt vaan alkanut epäillä, että onko sittenkin vika ecun ja egr välisessä yhteydessä kun vikakoodin teksti on ”signal frequency incorrect”, eli pätkiikö yhteys asentoanturille?  :-\

Tilasin alkuun vaan egr-venttiilin jossa on myös moottori. Päälle tulee se erillinen pieni musta ohjausosa/asentoanturi. Sekin toki voi olla viallinen.

Vakiosoftalla nyt sai kuitenki paikallistettua vian egr luokse.

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #23 : 26.08.2023, 15:24:50 »
Ei riittänyt egr-venttiilin vaihto, toimii viileänä kuten ennenkin, mutta kunnolla lämmittyä ja lämpimässä egr-asentoanturi antaa arvoa 5% jatkuvasti ja antaa hälyn P040938 exhaust gas recirculation sensor a circuit.

Pitänee vielä vaihtaa se toimilaite/asentoanturi.

Ja tosiaan siis tämän hälyn tullessa häviää tehot ja mikäli anturi alkaa antaa normaalia arvoa egr niin tehot palautuu myös ajaessa.

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 D5 2008 tehottomuus ajoittain/säännöllisesti
« Vastaus #24 : 05.09.2023, 14:58:21 »
Nyt on kohta viikko ajeltu erilaisia kelejä läpi uuden egr-toimilaitteen kanssa, jossa myös asentoanturi sijaitsee. Tällä tuli kuntoon. Toimilaittetta tarkemmin tutkiessa sisäpuolella oli muovissa halkeama. Avasin vanhan toimilaitteen huvikseen väkisin, sisällä on iso piirilevy, joku komponentti ottanut kosteutta tai sitten ei vaan tykännyt lämpimästä.

Nyt kohti seuraavaa haastetta  :)

Minulla olisi myytävänä toimiva egr-venttiili, koska siinä ei nyt lopulta vikaa ollut, mutta tulipahan sekin uusittua.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 15:00:11 kirjoittanut HuoPasi »

 

Kulkukoira  Proturbo