Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -02 kallistuksenvakaaja

  • 10 Vastauksia
  • 3083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
V70 -02 kallistuksenvakaaja
« : 23.01.2019, 20:22:43 »
Kummassakin vakaajassa on korin puslissa pieni välys ja tietysti pitää tietyissä tilanteissa ääntä.
Tänään kävin kysymässä "siniseltä tiskiltä" uusia puslia. Ei kuulemma saa :nohnoh
Pitäisi ostaa koko vakaaja jossa puslat mukana. No sitä en kyllä osta(200e/kpl).
Kysynkin onko jossain myynnissä ko.puslia jotka saa vaihdettua vanhaan vakaajaan, vai joutuuko virittämään?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #1 : 23.01.2019, 20:31:43 »
motonetti?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #2 : 23.01.2019, 20:46:12 »
Itse tilasin taakse puslat jostain päin itä-Eurooppaa eBayn kautta. Vielä on jäänyt vaihtamatta, kun eivät kolise. Vanhat on vulkanoitu kiinni vakaajaan, joten siksi virallinen ohje on vaihtaa koko tanko, eikä varaosia oikein ole tarjolla. Kinnike tarvii luultavasti rälläköidä auki ja uusi pusla halkaista tai pujottaa vaseliinilla ja väkivallalla päästä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #3 : 23.01.2019, 20:59:12 »
Helojen kiinnikkeitä ei tarvitse rälläköidä, osat on vain painettu yhteen. Tuurna saumaan ja lyö irti toisistaan. Uusia heloja taitaa saada ainakin Skandixilta, kulut vaan on pelkkiä heloja ajatellen vähän kovat. Uudet Skandixin osat on valmiiksi halkaistu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #4 : 23.01.2019, 21:16:00 »
No näinhän se oli jo aiemmin taidettu minullekin neuvoa. Omalla kohtaa vaihto
 kaatui laiskuuteen, kun meinasin muiden hommien ohella tehdä, eikä tunkin varassa oikein mahtunut operoimaan purkamatta tukivarsia ja muuta tieltä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #5 : 20.07.2019, 20:17:14 »
Nyt on vakaaja-asia edistynyt. Tässä pieniä vinkkejä samojen kohteiden kanssa painiville..
Eli ostin Skandixiltä urtsipuslat 24mm etuvakaajalle. 

Sitten vanhojen alkuperäisten vulkanoitujen poistoon. On aika työmaa niiden poisto. Pakko irrottaa alakelkan takapultit ja raottaa sitä sen mitä pystyy. Siltikään vakaaja ei mahdu tulemaan pois. Mutta lisää tilaa se tekee. Sitten nyplää puslien pultit irti ja toteaa että kumin ympärillä olevat pannat eivät kumpikaan irtoa kumista. Itse kumi, vaikka onkin jo osittain revennyt irti tangosta, ei sekään lähde irti. Eli kaikki on sahattava irti tavalla tai toisella irti ahtaassa paikassa.

Sen jälkeen kun pannat ja kumit ovat irti, pitää vanhat kumin rippeet vuolla pois vakaajasta. Sen jälkeen pääsee asentamaan uudet puslat. Ne on ihan helpot, joskin tietysti ahtaassa paikassa. Sitten alapalkki takaisin kiinni. Ja kun se on irroitettu vain takapulteista, niin pyöränkulmathan pysyivät kohdallaan.
Näin on kaikki kasattuna valmiina ajoon. Tosin pieni ihmetys siitä on miten vakaaja pysyy paikoillaan kun ei sitä mikään kaulus tms. keskitä..
No se epäilys varmistuu muutaman päivän päästä kun toteaa, että vakaaja on siirtynyt toiseen laitaan, ottaen kiinni palkkiin.



Tätä sitten mietin miten tämä vika korjataan. Ratkaisu on tämä.


Pidikerengas 24mm. Löytyy esim. Laakerinetistä.
https://www.laakerinetti.com/abrr24-pidatinrengas-akselille-24mm-p-12377.html
Nämä saa kyllä asennettua paikoillaan pelkästään pohjamuovin irroittamalla, mutta em.kokemuksen mukaan suosittelen asentamaan samalla kuin nuo puslatkin, koska paikka on edelleenkin ahdas.. Asennuspaikka pidikerenkaille tulee puslien sisäsivuille.

Nyt kyllä toimii hienosti, eikä tarvinut ostaa koko vakaajaa ja jonka mahduttaminen pois ja takaisin vaatii muutakin kuin alapalkin raotuksen.

Vielä pitäisi löytää jostain takavakaajaan vastaavat 20mm puslat. Niitä ei jostain syystä ole Skandixillä ???
 


Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #6 : 14.05.2023, 09:51:58 »
Tästä etupuslien vaihdosta on jo sen verran aikaa, että ne ovat taas väljät. Eli tarvii ostaa uudet vaihdettavat puslat. No sehän on nyt sillee helpompi ettei tarvitse vuola alkuperäisiä pois.
Takapuslat ovat olleet vaihtamatta kun en ole mistään löytänyt. Nyt ne ovat niin väljät, että kuuluu jo lotina. Joten uusin kysymyksen; eikö taakse löydy mistään 20mm puslia? :-\
Scandixiltä ostan uudestaan nuo etupuslat mutta taakse ei ole siellä. Onko missään?

Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #7 : 14.05.2023, 13:47:18 »
Katoppa löytyskö AEROMOTORS nimisestä viron kaupasta. Sieltä löytyy yleensä melkein mitä vaan osia.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 421
  • Old
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #8 : 14.05.2023, 19:03:13 »
Nimark.
RTS

Poissa Antza]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #9 : 20.06.2023, 15:36:51 »
Tilaa autodocilta?
S60 T5 -06
Ex:850 2.5 20V -95

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: V70 -02 kallistuksenvakaaja
« Vastaus #10 : 02.07.2023, 21:01:33 »
Tilannepäivitys vakaajiin.
Eli nyt on molempien vakaajien koripuslat vaihdettu.
4v sitten tuli jo etupuslat vaihdettua Scandix 24mm urtsimallisiin mutta nyt ne oli taas väljät kun tulee tuota ajoa :)
Lyhennelmä aiheesta.
Eli molemmissa vakaajissa on alunperin vakaajaan vulkanoidut puslat, joten tehtaan mielestä silloin pitää kalliilla ostaa uudet vakaajat ja suurella työllä ne vaihtaa. Kumpikaan ei kuulosta hyvältä, joten ostin Scandixilta urtsipuslat pantoineen. Alkuperäinen pusla pitää veistellä tangosta irti(jos ei jo ole revennyt) ja asentaa tilalle uusi irtopusla. Mutta vanhan poisto on ihan elukanpää homma. Pannan kiinnityspultit aukeaa ylöspäin ja niiden ruuvaus on tosi ahdas homma mutta onnistuu ilman alakelkan irroitusta. Sen jälkeen kun panta on irti niin veistelee puukolla tms. kuminroippeet irti.
Tämän jälkeen seuraa "viisaan inssin" :idiot2: teknisen älyttömyyden poisto. Eli alapalkin alapintaan porataan kiinteiden m10 sisäkierteiden kohdalle isohkot reiät joista työnnetään m8 kuusiokolopultit alhaalta ylöspäin puslien pantojen kohdalle ja kiristetään pannat kiinni.(kts.kuva). Sitä ennen on pantoihin hitsattu m8 mutterit kiinni. (kts.kuva). Näin ei ole ahdasta enää koskaan jos tarvitsee joskus uudestaan ne vaihtaa, tai pelkästään nyt takaisinlaittokin alkuperäisellä pulttikiinnityksellä on ihanan ahdasta..

Takapuslissa, jotka ostin Nimark:lta ihan vakiot kumiset 20mm, niiden uusinta ei ole paha homma. Uusien puslien valinta heidän verkkosivulta tosin on vaikeaa. Pitää huolella valita auton tiedot ja sitten halkaisija ja niistä valitsee ulkonäöltään oikeat puslat ja toivoo parasta..
Vaikka takavakaajasssakin on alunperin vulkanoidut puslat niin pannat purkautuu hyvin irti ja ei ole ahdasta. Uudet puslat ovat samannäköiset kuin alkuperäiset  mutta ne voi painaa vaan tangon ympärille. Sitten vaan kasaa pannat kiinni.

Kummassakin vakaajassa on sellainen ymmärrettävä asia, että vakaajaa ei mikään pidä paikoillaan sivusuunnassa kun uudet puslat eivät ole vulkanoidut kiinni. Eli vakaaja siirtyy ajossa pikkuhiljaa sivuun ja rupeaa ottamaan kiinni johonkin JOS ei rakenna sivutoppareita.
Sellaiset topparit syntyy hyvät kun ostaa laakeriliikkeestä vakaajan paksuiset pidikerenkaat(2/tanko). Ne pultataan tangon päälle puslien kylkeen. (kts.kuva)
Nyt on kyllä mukava kun ei töyssyissä kuulu mitään lotaamista puslista :)














image upload api
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

 

Elekma  Autoracing