Tilannepäivitys vakaajiin.
Eli nyt on molempien vakaajien koripuslat vaihdettu.
4v sitten tuli jo etupuslat vaihdettua Scandix 24mm urtsimallisiin mutta nyt ne oli taas väljät kun tulee tuota ajoa

Lyhennelmä aiheesta.
Eli molemmissa vakaajissa on alunperin vakaajaan vulkanoidut puslat, joten tehtaan mielestä silloin pitää kalliilla ostaa uudet vakaajat ja suurella työllä ne vaihtaa. Kumpikaan ei kuulosta hyvältä, joten ostin Scandixilta urtsipuslat pantoineen. Alkuperäinen pusla pitää veistellä tangosta irti(jos ei jo ole revennyt) ja asentaa tilalle uusi irtopusla. Mutta vanhan poisto on ihan elukanpää homma. Pannan kiinnityspultit aukeaa ylöspäin ja niiden ruuvaus on tosi ahdas homma mutta onnistuu ilman alakelkan irroitusta. Sen jälkeen kun panta on irti niin veistelee puukolla tms. kuminroippeet irti.
Tämän jälkeen seuraa "viisaan inssin"

teknisen älyttömyyden poisto. Eli alapalkin alapintaan porataan kiinteiden m10 sisäkierteiden kohdalle isohkot reiät joista työnnetään m8 kuusiokolopultit alhaalta ylöspäin puslien pantojen kohdalle ja kiristetään pannat kiinni.(kts.kuva). Sitä ennen on pantoihin hitsattu m8 mutterit kiinni. (kts.kuva). Näin ei ole ahdasta enää koskaan jos tarvitsee joskus uudestaan ne vaihtaa, tai pelkästään nyt takaisinlaittokin alkuperäisellä pulttikiinnityksellä on ihanan ahdasta..
Takapuslissa, jotka ostin Nimark:lta ihan vakiot kumiset 20mm, niiden uusinta ei ole paha homma. Uusien puslien valinta heidän verkkosivulta tosin on vaikeaa. Pitää huolella valita auton tiedot ja sitten halkaisija ja niistä valitsee ulkonäöltään oikeat puslat ja toivoo parasta..
Vaikka takavakaajasssakin on alunperin vulkanoidut puslat niin pannat purkautuu hyvin irti ja ei ole ahdasta. Uudet puslat ovat samannäköiset kuin alkuperäiset mutta ne voi painaa vaan tangon ympärille. Sitten vaan kasaa pannat kiinni.
Kummassakin vakaajassa on sellainen ymmärrettävä asia, että vakaajaa ei mikään pidä paikoillaan sivusuunnassa kun uudet puslat eivät ole vulkanoidut kiinni. Eli vakaaja siirtyy ajossa pikkuhiljaa sivuun ja rupeaa ottamaan kiinni johonkin JOS ei rakenna sivutoppareita.
Sellaiset topparit syntyy hyvät kun ostaa laakeriliikkeestä vakaajan paksuiset pidikerenkaat(2/tanko). Ne pultataan tangon päälle puslien kylkeen. (kts.kuva)
Nyt on kyllä mukava kun ei töyssyissä kuulu mitään lotaamista puslista







image upload api