Vaihdoin V70:een, mutta tuskin eroaa paljon S80:stä. Sinänsä kiva vaihtaa, kun kyseessä on mukava sisätyö

Youtubesta löytyy videoita, niistä tosiaan selviää homman idea varsin hyvin. Mutta pari vinkkiä kuitenkin.
Ihan ensiksi on hyvä irrottaa akun miinusnapa, koska pelataan bensan kanssa ja lisäksi koska irrotellaan airbagin (tai ehkä pikemminkin turvavyön törmäyskiristimien) liitin, sillä apukuskin puoleisen takaselkänojan joutuu irrottamaan (ainakin V70), eli apukuskin puoleinen huoltoluukku on sen verran takana, että se jää selkänojan ja kiinnitysrautojen alle.
Tankissa on syytä olla mahdollisimman vähän bensaa, muuten bensaa tulvii yli irrotuksen yhteydessä, alle puoli tankkia lienee riittävän vähän tasaisella alustalla. Mitä vähemmän, sitä helpompi ja siistimpi on työskennellä.
Molempien luukkujen alla olevat muoviset kiinnitysrenkaat voivat olla todella tiukassa, joten joku sopiva työkalu on syytä hommata tai avaaminen voi mennä tappeluksi, oletettavasti avautuvat helpommin kylmällä kuin lämpimällä säällä, mutta kovassa pakkasessa muovin murtumisriski toki kasvaa. Itselläni oli tällainen avain (ihan toimiva):
https://toolfin.com/polttoaineanturin-irrotustyokalu-35-170mm.htmlEnnen renkaiden irrotusta kannattaa imuroida ja putsata alue hyvin, koska siellä on paljon pölyä/hiekkaa ym. eikä likaa kannata ehdoin tahdoin tankkiin päästää.
Kuskin puolen luukun alla on tankin tasoanturi, johon pumpun siirtoletku kiinnittyy. Siirtoletkun päässä on silmukka, johon kannattaa sitoa pitkä naru ennen kuin vetää pumpun apukuskin puolelta pois, tämän narun voi sitten sitoa uuden pumpun silmukkaan, jolloin siirtoletkun saa vedettyä takaisin oikeaa reittiä pitkin.
Asennusvaiheessa kannattaa olla tosi tarkkana, ettei tankin puoliskot yhdistävä siirtoletku jää litistyneeksi esim. pumppuyksikön alle, eli vähän heilutella ja kevyesti nykiä sitä ennen tasoanturiin kiinnitystä.
Muovirenkaiden kierteet ja kiinnityspinnat kandee putsata huolellisesti ja varmistaa, että o-rengas menee hyvin paikalleen, muuten liitos voi jäädä vähän vuotamaan.
Tästä videosta saa vähän osviittaa, miten homma toimii V70/S60, mutta tuskinpa eroaa merkittävästi S80.
https://youtu.be/JmRebDmvStQIhan 1:1 toi ei ollu omanikaan kanssa, eli videossa kuskin puolen tasoanturin kannen päältä lähtee (virta/ohjaus)kaapeli, mitä itselläni ei ole, eli vain siirtoletkussa oleva kaapeli kytkeytyy tasoanturiin tankin sisällä. Sitten taas apukuskin puolella ei videossa ole varsinaiseen pumppuyksikköön kiinnityvää (virta/ohjaus)kaapelia, itselläni taas oli. Toisin sanoen pumpun ohjaus ja virransyöttö voi olla joko auton vasemmalla tai oikealla puolella. Mutta idea kuitenkin selviää, vaikka pumpuissa on eroa vuosimallin/variantin/mallin mukaan.