Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 kanttivolvo

  • 2 Vastauksia
  • 1912 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
940 kanttivolvo
« : 11.01.2022, 15:45:43 »
Tervehdys, tässä oma menopelini; suvussa pitkään pyörinyt 940 classic farmari, B230FT-koneella ja M90 -manuaalilootalla. Auto oli reilut kymmenen vuotta hyvin vähällä käytöllä, joten ostin vuonna 2016 pois ja aloin pistämään kuntoon.


Maalipinta ei ole auringon haalistama mutta täynnä pieniä kiveniskemiä ja kulunut huonoksi. Jarrut olivat aivan loppu, edestä kelpasi satulat vielä mutta takana meni vaihtoon koko hoito, käsijarrun vaijeri meni poikki koska vaijerin ohjaimen läpivientiholkki oli irronnut ja kaapeli hankautunut peltilevyn reunaan, takalasinpyyhin ja ajovalojen pesimet toimimattomat ja pitkä lista pikkuvikoja. Jatkuva suunnitelma on korjata mahdollisuuksien mukaan viritysosilla ja jokaista onnistunutta korjausta kohden saa asentaa jotain kivaa pikkuekstraa.



Autoon oli 90-luvulla asennettu tummennuskelmut jotka olivat palaneet purppuroiksi ja tavaratilassa matkatavaroiden ja takapenkillä koirien rikki kynsimä. Kuvassa uudet 3M:n kelmut, takasivuikkunoissa 5% ja takalasissa 35%. Tuulenohjaimet tilattiin ruotsista ja pistetiin kiinni. Lisäksi volvon omat roiskelaput laitettiin eteen estämään kivisuihkujen aiheuttamia pohjamassavaurioita, taaksekin tulee kunhan joutaa asentamaan.


Ilmanoton lumisuoja tuntui olevan kiven takana. Romikset eivät niitä talteen ota, ja eBayn myyjät ilmeisesti kuvittelevat että tuo on kullasta tehty, lopulta sain suht sopuhintaan ja muutamaa kuukautta myöhemmin noiden uustuotanto alkoi... Maalasin korin väriin ja lisäsin ilmanoton reikiin ABS-hunajakennoverkon ettei lumisuojasta tule havuneulashaavia.


Ilmansuodattimelle tehtiin klassinen muutos, eli kylmäpuoli avattiin juuriaan myöten. Hämmensi että ilmanputsarissa oli suppilo, joka johti umpinaiseen kanavaan. Ilmansuodatin oli ollut jossain vaiheessa tirpan koti, alakotelossa oli hämmentävä määrä auringonkukansiemenen kuoria.

Syksyllä kävi selväksi että moottorista oli kansipahvi palanut puolen miljoonan jälkeen, ja koska korjaukseen ei ollut heti mahdollisuuksia, korjaus venyi lokakuulle asti. Kannen toimivuus varmistettiin aiemmin kunnostetulla 531-kannella IPD:n turbonokan kera. Myös turbo oli aivan loppu, välystä oli hullun lailla. Tähänkin oli toki varauduttu hankkimalla TD04HL-6 -turbiinipesä ja keskilaakerikasetti 20T-ahdinpyörällä, alkuperäinen ahtopesä koneistettiin sopimaan uudelle ahdinpyörälle ja meni . En olisi tätä muutosta halunnut aivan vielä tehdä koska uusi turbo menee aika lailla kartan vasenta reunaa nuollen, mutta vanha turbo oli turbohuollon(kin) mukaan täysin romuna eikä sitä oikein raaskinut enää laittaa. Samalla laitettiin eturipustus kuntoon, puslat olivat aivan loppu, alapallot väljät, jarrukilvet kadonneet ruosteena taivaan tuuliin ja ABS:n anturikehätkin olivat paksussa. Puslat vaihtuivat uretaanisiin, pääasiassa ShA90 ja muutama ShA80 -osat, pallot vaihdettiin uusiin, ja ABS-kehät korjattiin vaihtamalla koko etunapa. Jarrukilpiremontissa oli yllätys nähdä että jäänteet olivat osittain hitseillä kiinni, korjaamo oli tehnyt luovia ratkaisuja. Katkenneet pultit porattiin pois ja kierteet korjattiin helicoileilla, koska niitä sattui nurkissa olemaan ja hyvään pyritään. 15 tuuman vakiorenkailla kovat urtsipuslat eivät eroa mukavuuden puolesta vakioista millään tavoin. Jos ne pitää kerran vuodessa tai kahdessa avata ja voidella niin oikeastaan hyvä vain, pysyy osat liikkuvina.



Ulkopuolelta ihan vakio turbo...

Työhän ei tästä vehkeestä lopu. Downpipen ja katin välinen liitos on tehtaan oma kaksoiskartio joka tuntuu olevan täysin mahdoton saada jälkeenpäin tiiviiksi. Uusi avarampi DP ja v-pannoilla kiinnitettävä katti näkyy kristallipallossa. Lisäksi iskariremppa, etujarrusatuloiden kunnostus, spoikka takaluukkuun, konepellin kunnostus, sisustan muoviosien kunnostusta, maalipinnan ehostus, raidetangon päiden vaihto (ei ole vielä ongelma, parempi hoitaa pois ennenkuin tulee ongelma)....

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kanttivolvo
« Vastaus #1 : 05.08.2022, 14:19:48 »
Kesälomalla piti tehdä "pieni" ja "nopea" takapään elvytys edellisvuoden etupään huollon tapaan.


Nopea kuva pohjasta, siellä näyttikin yllättävän huonolta.


Panhard-tanko oli kokonaisuudessaan tässä mallissa. Kallistuksenvakaaja myös, kuvassa ehditty jo putsata harjakoneella.


Taka-akselin banjo oli pelottavan huonossa kunnossa...


...eikä vallan suotta. Reikä jouduttiin korjaamaan aikataulujen takia chemical metallilla, nyt olisi haussa vähemmän mätä taka-akseli.

Bensalinja:


Takarungon bensaputket olivat pahoin syöpyneet. Mahdollisesti vuotoja.


Bensafiltteri ei ollut vielä puhki, mutta oli pahassa kunnossa.


Bensafiltterin lähdön banjoliitin oli läpimätä, reikiä joka puolella.


Painepulssivaimentimen linjassa oli nirhauma, hikoili polttoainetta läpi.


Teräsputket korvattiin kupariputkella (anodisoitu alumiiniputki olisi ollut parempi, mutta siihen hätään ei saatu)...


... ja letkut korvattiin kauttaaltaan AN6-teflonletkuilla, paitsi tankin päässä jossa paluupuolella on 30 senttiä 8mm kumiletkua ja syöttöpuolella 15 senttiä PA-putkea. Mittarin adapteri ei tiivistynyt kunnolla joten se jätettiin lopulta pois.

Takapään puslat.

Kaikki puslat apurungon kiinnikkeitä lukuunottamatta vaihdettiin Powerflexin Shore A90-uretaanipusliin. Apurungon puslatkin toki ovat hankittuna mutta katsottiin ettei tähän hätään kerkeä. Taka-akselin reaktiotankojen puslien asennus ei lopulta ollut mikään mahdoton urakka sen jälkeen kun ymmärsi että ohjaustuurna ja reunan ohjaaminen paikoilleen miinusmeisseleillä on aivan ehdoton edellytys onnistumiselle. Nyt eron rengasäänissä havaitsee, rengasmelu on selkeästi joskaan ei mahdottomasti kovempi vanhoihin pusliin verrattuna, mutta ohjauskin tuntuu paljon täsmällisemmältä.

Homman aikana ei hirveästi ehtinyt fotoja ottaa koska tuli yllättävä kiire. Pohja kuitenkin puhdistettiin miten pystyttiin, puhalluskaappiin sopivat osat hiekkapuhallettiin ja puhdistetut osat maalattiin POR-15:llä. Vielä on pientä tekemistä mutta tämä operaatio antoi hengähdysaikaa.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 kanttivolvo
« Vastaus #2 : 24.07.2025, 15:52:11 »
Jäänyt päivittelyt vähän vähemmälle, on ollut kaikenlaista tekemistä muiden merkkien kanssa...

Kesän 2022 jäljiltä jäi hirvittämään pakkelin varassa öljynsä sisällä pitävä taka-akseli, ja se oli vuoden 2023 suurin hanke.


Korvaajaksi löytyi foorumin myyntipalstalta hyväkuntoinen kuori. Panhard-tangon kiinnityskorvaketta hieman jäykistettiin koteloimalla yläpuolelta 4mm teräslevyllä, kuvassa vielä hitsaamatta...

...ja käsijarrun kiinnityskohta korvattiin suorakaideteräsprofiilista tehdyllä palalla, koska alkuperäinen oli varsin venähtänyt ja surullisen oloinen.



Muutosten jälkeen koko hoito hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Tasauspyörästön shimmaus oli melkoinen ongelma, mutta kotinurkilta löytyi vanhanliiton autonkorjaaja, jolta kyllä onnistui, mutta piti ostaa kaksi sarjaa laakereita, toinen asennettavaksi ja toisesta tehtiin asennustyökalusarja hehkutuksen ja koneistuksen kautta. Korjaajalle tuli kiireellinen tapaus, ja homma hoidettiin niin että tuli pajalle tekemään homman itse, isäntä neuvoi ja valvoi ettei mennyt haparoinniksi ja lopulta kun mitattiin niin todettiin että välyksissä ollaan puolen satkun tarkkuudella toleranssin keskellä. Maksoin nimellisen korvauksen tilojen ja koneiden käytöstä, ja jatkossa homman osaa tehdä omassa autotallissa. Hapantunut alkuperäinen Panhard-tanko vaihtui säädettävään alumiiniseen asennuksen yhteydessä.



Sattuman oikusta avasin venttiilikopan syksyllä 2024, ja huomasin että nelospytyn imuvenan nokkaan oli tullut paha kulumavaurio. Myös shimmilevy oli kulunut aivan piloille. Nokka piti saada hiottua uudelleen, nokka-akselin hiontaan ryhtyviä pajoja on muuten todella harvassa nykyään. Nyt toivottavasti kestää kauemmin. Volvolle ei ole tullut enää samaan tahtiin kilometrejä niin pitää seurata edelleen tilannetta.

2024-2025 ei ole hirveästi edennyt. Lähinnä pientä fiksailua ja säätöä.


IPD:n nokka ja uusi turbo ovat liikaa alkuperäiselle polttoainejärjestelmälle, kovassa kiihdytyksessä syttyy moottorivalo kertomaan laihalle menevästä seoksesta. Tarkoitus on päivittää suuttimet, kartat ja AMM vähän isompiin, mutta sitä varten pitää polttoainesyötön olla tehtäviensä tasalla. Volvon alkuperäinen on 110LPH, joka hädin tuskin riittää 200 heppaan viinabensalla, eikä 27 vuoden ikä ainakaan paranna suoritusta. Vaihdoin alkuperäisen pumpun tilalle AEM:n 340LPH tehopumpun, joka kestää paremmin viinabensaa ja oli vieläpä mukavasti 100% bolt-on. Täyttökaulan irrottaminen ja takaisin asentaminen vain oli melkoinen temppu. Samalla laitoin pumpun ja polttoainemittarin johtoon nelinapaisen Deutschin lähelle tankkia, koska 1. alkuperäisen kaapelin pujottelu on kohtuullisen viheliäinen toimenpide, ja 2. omassa autossa kaapeli oli kiinni jumiinruostuneessa P-klemmarissa, jonka läpi se ei olisi muutenkaan tullut.



Ilmanottoon tein 3D-tulostamalla raitisilmasuodattimen kehikon ja elementin aktiivihiilihuovasta, kolme kerrosta. Ilmeisesti tuota viistotukea ei ole kaikissa malleissa, koska alkuperäinen malli oli mahdoton asentaa ilman pieniä muutoksia tuon ohi.


Kojetaulun tyhjään paikkaan laitoin USB-virtalähteen. Mallinsin uuden kotelon ja tulostin mustasta ABSista, symboli on mattavalokuvapaperille tulostettu insertti. Tiedostot löytyvät Thingiversestä:
https://www.thingiverse.com/thing:7056222

Ja takapenkkiläisille neljän pistokkeen latausasema rakennettuna tuhkikseen. Se on turhan pieni roskikseksi, ja jos pitää matkalla tupakoida niin lähimmällä bussipysäkillä on aikaa ja tilaa sitä varten. Myös tästä löytyy tiedostot; https://www.thingiverse.com/thing:6853128


Kattolyhdyn kontaktit olivat syöpyneet olemattomiin ja tein uuden kontaktilevyn. Piirsin levyn KiCADilla ja valmistus tilattiin PCBWaylta ja hyvä tuli, tai ainakin toimii paremmin. LEDejä tyystiin, tottakai.


Eturunkopalkkien sisällä olevat rautamurikat joutivat lähtemään keväällä 2025. En punninnut mutta näppiarvio on 3 kg per. Tyhjäkäynnillä ja satasen nopeuksissa tuntuisi kuuluvan hiukan aiempaa kovempi resonanssiääni, mutta ei mitään mikä pistäisi katumaan muutosta. Kallistuksenvakaajat vaihtuivat 25mm vahvuisiin samoihin aikoihin. Uretaanipuslien ja uusien vakaajien kanssa auto alkaa tuntua pikku hiljaa suhteellisen skarpilta ajettavalta.

Kaikenlaista muutakin on suunnitteilla mutta pahemman kerran vaiheessa.


Tässä yksi projekti: työn alla on alkuperäisen lämpömittarin korvaava mittari, fontti vastaa Volvon mittaristoissa käyttämää (Linotype Handel Gothic) ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa saada tehtyä arduino-sketch joka lukee vakio-ulkolämpöanturia sekä tottelee himmennintä. Projekti on vielä kesken mutta kehikko on valmiina, thingiversestä löytyy sekin: https://www.thingiverse.com/thing:6111346

 

Autoracing  KL-varaosat