Kulkukoira  Proturbo

XC70 d5 vm 2011 keyless

  • 9 Vastauksia
  • 1050 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
XC70 d5 vm 2011 keyless
« : 30.09.2024, 15:52:20 »
Viimeaikoina on alkanut Volvon keylessi takkuamaan entistä useammin.

Ovenkahvasta vedettäessä ovet ei välttämättä avaudu, mutta aukee jos painat kaukkarista nappia. Joskus kaukkarin avausnappia saa painaa kahteenkin kertaan että ovien lukitus aukee, mutta tätä tapahtuu harvemmin. Auto saattaa herjata että "Avain ei läsnä" vaikka avain on autossa sisällä eikä anna startata ennenkun A) syötät avaimen lukijaan tai B) tuot avaimen oikeasti näkyville. Vaihtehto B) on kuitenkin erittäin epävarma, ja vaihtoehto A) toimii joka kerta.

Olen vaihtanut patterit kaukkariin heinäkuussa (silloin auto ilmoitti että avaimessa on heikot patterit), ja nyt syyskuussa. Mielestäni hetkellisesti auto tunnisti kaukkarin paremmin kun siinä oli uudet patterit, mutta enää en kyllä tahdo patterivikaan uskoa.

Toisen avaimen 100%:nen toimintavarmuus on vielä testaamatta, otan sen käyttöön tälle viikkoa uskoisin sen viikon aikana selviävän, toimiiko kakkosavain vai ei.

Näissähän oli keylessin avaimen tunnistimen kanssa jotain tyyppivian tyyppistä, mutta miten voin olla varma että vika jää keylessin tunnistimeen eikä kaukkariin? Jääkö noista avaimen tunnistamattomuuksista jokin leima autoon joka löytyisi kenties Vidalla?

Jos keylessi mykkenee kokonaan, voiko autoa käyttää kuitenkin keylessittömänä siten että ovet aukaisee aina kaukkarilla ja auton starttaa aina työntämällä avaimen lukijaan?

Keylessin vastaanotin oli ilmeisesti jossain katossa, sisäverhoilun takana? Voiko vastaanottimen vaihtaa toiseen samanlaiseen suoraan, vai pitääkö se koodata autoon?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #1 : 30.09.2024, 16:51:22 »
Kannattanee tarkistaa kuskin oven johtosarja. Menee johtimia poikki ja häviää keskuslukitus sekä sähkölasit ei toimi. Helpohko korjata kun ottaa koko oven irti. Johtosarja taisi olla puolikas auton johtosarja että se ei sitten ole helppo vaihtaa, eikä tainnut olla ihan halpakaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #2 : 30.09.2024, 17:37:50 »
V60:ssa on antenneita kuvan mukaisesti, eli ei pitäisi yhden mykistää koko järjestelmää. Uskoisin, että auto toimii kaukosäätimellä napeista käyttämällä, jos systeemi pimenee kokonaan.

Lähtisin liikkeelle kuskin oven johtosarjasta, kuten kenppi jo sanoi.

Kuvakaappaus ohjekirjasta.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #3 : 01.10.2024, 07:50:16 »
Tästä oven johtosarjasta oon tietoinen ja olen kertaalleen sen korjannut, muistaakseni reipas vuosi sitten. Sen jälkeen oon tarkistanut muiden ovien johtosarjat ja ne ovat olleet ehjiä. Täytyy kyllä tarkistaa onko korjaukset pitäneet vai onko tullu uusia. Ainakin kesähelteellä automaattituuletus ovien lukitusta avatessa toimii edelleen ja kuskin oven kajarit vielä toimivat. Noista kumpikin vika oli olemassa kun kuskin oven johtosarja oli oikosulussa.

Tänään otin toisen avaimen koekäyttöön, pitää katsoa temppuileeko tuo keyless sillä. Aiempi avain temppuili sen verran usein että uskoisin kakkosavaimella vian ilmenevän tyyliin tämän viikon aikana mikäli vika on autossa.

Edit:
XC70:kin on noita antenneja useampia, mutta niin hyvin en ole keylessistä perillä että ohjaako niitä yksi "pääyksikkö" vai onko jokainen antenni oma "yksikkönsä", jolloin pääyksikön temppuilu selittäisi koko keylessin toimimattomuuden.

Ainiin, sen verran lisäyksenä, että ovien keylessin napeista ei toimi kuin kuskin etuoven nappi ja apukuskin takaoven nappi. Autoa ostettaessa kuskin takaoven nappi vielä toimi, mutta se on mykistynyt itsestään tässä ajan saatossa. En tiedä onko tällä mihinkään merkitystä, välttämättä ei.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2024, 08:00:41 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #4 : 04.10.2024, 07:39:40 »
Nyt on kolme päivää ajettu kakkosavaimella, ja vain kerran on tehnyt herjan "Avain ei läsnä" ja sekin korjaantui sillä kun vein auton avaimen takapenkeillä olevan kattovalon läheisyyteen.

Jatketaan seurantaa...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #5 : 06.10.2024, 13:20:22 »
Kosteat kelit tekee minun xc70:ssa keylesille kiusaa. Katossa siis on vastaanotin ja kosteus tiivistyy auton sisällä kattopeltiin. Sinnehän se Fordin/Volvon insinööri on kaikessa viisaudessa asentanut vastaanottimen..

Kosteus kun haihtuu pois, niin ottaa avain taas kauempaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #6 : 08.10.2024, 13:59:55 »
Munkin käsityksen mukaan sen piti olla Volvon katossa, mutta en ollut varma asiasta.

Nyt on menty tasan viikko eikä kertaakaan ole tuon yhden kerran jälkeen keylessiin viittaavaa herjaa. Seurataan tilannetta...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #7 : 08.10.2024, 15:45:09 »
Aikansa kun kaiveli, niin samat sijainnit antenneilla XC70:ssa on kuin V60:ssa.

https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc70/article/ec6c415ef78e1104c0a801e8017a8d74


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #8 : 17.10.2024, 08:43:40 »
Jotain hämärää tässä on.

Kakkosavaimella auto herjasi vain kerran avaimesta, ja sekin tapahtui muistaakseni heti ekana kakkosavaimen käyttöpäivänä, eikä sittemmin ollenkaan. Se toimi muistaakseni reippaan viikon vai jopa hyvin toistakin viikkoa, jonka jälkeen vaihdoin käyttöön takaisin ykkösavaimen.

Ykkösavaimella meni jonkun aikaa kun auto herjasi "Avain poistettu autosta" tms., sanatarkkaa muotoa en juuri nyt muista. Ja kertaalleen on saanut vetää kahdesti oven kahvasta että lukitus aukesi.

Mutta sitten on menty taas monta päivää ilman ongelmia. Ja ongelmat esiintyvät satunnaisesti työpaikan parkkiksella, tai työkeikalla, harvemmin kuitenkaan kotona. Enkä nyt ainakaan yks kaks muista, että vesisateella tai muuten kostealla ilmalla olisi ollut jotain merkitystä ongelman esiintymiseen.

Onko tässä nyt klassinen häiriösignaali juttu kyseessä? Jotenkin kuitenkin siihen nyt kallistuisin. En ole vielä niin tarkasti kytännyt kenen kulkuneuvo on milloinkin vieressä tai lähellä kun ongelmia esiintyy. Kaukkarin patterivikaan en kuitenkaan usko koska ykkösavaimessa on heinäkuussa vaihdettu patterit ja kertaalleen sen jälkeen. Kakkosavaimen patterinvaihtoa en edes muista tehneeni ja se avain toimii testien mukaan jopa paremmin.

Täytyy varmaan saada auto Vidan perään että näkisi koodit jos sieltä jotain löytyisi.

Vai voiko itte kaukkari olla rikkoontumassa? Mitähän uusi kaukkari mahtaa maksaa? Se pitää kuitenkin koodata pirssiin.

 
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa MJP3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 vm 2011 keyless
« Vastaus #9 : 17.10.2024, 21:09:41 »
Mullakin toinen keyless avain lopetti toimimisen keylessinä, toimii kylläkin normaalisti napeista ja auto käynnistyy kun laittaa sen paikoilleen. Kysyin hintaa pari viikkoa sitten wetteriltä niin uusi avain 350 eur ohjelmoituna.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy