Futurez  Kulkukoira

V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta

  • 26 Vastauksia
  • 2687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #15 : 08.05.2024, 12:49:21 »
Mitä öljyä oot käyttäny?
Paljonko ajettu?
Vaihtolaatikoita saa yksityisiltä alkaen n. 150-200 €.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #16 : 10.05.2024, 11:53:35 »
Mitä öljyä oot käyttäny?
Paljonko ajettu?

Ensimmäisen kerran tuonne vaihdettiin muistaakseni Teboilin Fluid S, ja solenoidirempan jälkeen ainakin Motonetin valikoimista löytyvä Comma MVATF+. Molemmilla on ainakin JWS 3309 luokitus putelin kyljessä. Ensin mainittu on toiminut ainakin ok muissa Volvoissa, tuosta jälkimmäisestä ei ole muissa laitteissa omia kokemuksia.

410tkm on jo rullattu, että onhan sillä laatikolla jo kilometrejä takana.

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #17 : 06.06.2024, 15:55:34 »
Itse soittaisin johonkin lootapajaan esim. Siekkiselle.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #18 : 17.06.2024, 14:14:18 »
Siekkisellekin voisi tästä asiasta soitella. Edellinen V70 kävi itse asiassa siellä takavuosina laatikon venttiilikoneiston vaihdossa.

Ja sen verran päivitystä, että käytin autoa sinisellä piuhan päässä ja laittoivat siellä uusimman ohjelman laatikkoon. Se oli aikalailla sata euroa kankkulan kaivoon.

Sekin voisi olla vaihtoehto, että irroittaisi vielä laatikosta venttiilikopan kannen ja poraisi siihen säätöreijät niiden kolmen pääsolenoidin kohdille. Ainakin netistä löytyi kuvallinen ohje jolla ne reijät saa just oikeille kohdille. Sitten saisi itse säädettyä ilman jatkuvaa ja työlästä kannen avaamista.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #19 : 17.06.2024, 14:58:38 »
Mikä siinä on kun se näitä vapareita vaivaa?
Ostin noin 5 vuotta sitten S80 saman ikäisen ja siinä löi aika lujaa pakin ja D:n.
Ostin kun halvalla sain (Vilen, heittomerkillä :D)

Ajelin pari vuotta ja myin pois, laatikko oli ihan samanlainen silloin. Ei siitä kukaan selvää ottanut, kaikki vaan sanoi että pakka kulunu.
Annoin paskan olla, ei siihen enää huvittanut enempää rahaa lapioida.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #20 : 17.06.2024, 15:14:03 »
Kyllä se vaihteen väkivaltainen kytkeytyminen vaivaa allekirjoittaneen ahdettua dieseliäkin. Eikä se siitä muuksi muutu kuin tiivisteiden uusimisella.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #21 : 17.06.2024, 15:41:09 »
Tuossa laatikko kytki kyllä kohtuullisen sävyisästi vaihteita ennen solenoidien vaihtamista. Oleellinen ongelma oli se, että kun päästi, vaikkapa nyt risteykseen/liikenneympyrään tullessa, kaasun ylös niin vaihde tippui irti ja kun painoi uudestaan kaasua nii se ei ottanut heti uudelleen kiinni vaan nosti ensin kierrokset ylös ja nappasi sitten riuhtaisun saattelemana kierroksilla takaisin kiinni. Edellisen Volvon laatikko rupesi tekemään samaa ja se loppui kun vaihtoi laatikkoon venttiilikoneiston.

Nyt remontin jälkeen D kytkeytyy pehmeästi päälle, mutta R täräyttää kunnolla. Ja ykköseltä eteenpäin vaihtamiset täräyttää enemmän tai vähemmän. Yleensä enemmän kaasua -> enemmän täräyttää. Mutta kukaan ei tunnu tietävän miksi tuo laatikon oma sopeutustila ei vaan toimi.

Näitä huonosti toimivia automaatteja on tullut niin paljon vastaan, että ei se haittaisi vaikka seuraava kulkinekin olisi manuaalilaatikolla. Jos siis vielä polttiksella mennään.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #22 : 08.09.2024, 13:06:49 »
Tähän taas vähän päivitystä. Tässä alkuperäisessä autossa ei laatikko-asian suhteen mitään muutosta.

Mutta, menin tekemään nyt kesällä saman solenoidiremontin omaan autooni (V70 -07 2.5T awd automaatti), kun sekin on oireillut samantapaisesti jo likemmäs pari vuotta. Ja silloin jo vajaa pari vuotta sitten laitoin tuon laatikon sopeutustilan päälle ja ajoin sen läpi. Kaikki toimi ok, tuli onnistumiskuittaus jokaiselle vaihteelle. Ja laatikon toiminta oli hetken aikaa parempi mutta lähti edelleen pikkuhiljaa huonontumaan.

Tässäkin remointin jälkeen tuli sama efekti kuin toisessa autossa, ajoittaiset väkivaltaiset ja pamahtavat vaihdot. Mutta ei siinä mitään, se oli odotettavissa. Sitten kytkin taas tuon sopeutustilan päälle - ja ei toimi... Ei tule enää kuittausta säädöstä millekään vaihdolle, pojan autossa tuli sentään ykkös-kakkos välille. Ainoastaan kun kytkee vaihteen vapaalle niin tulee nyt onnistumiskuitti.

Että vähintään pikkasen kummastuttaa, että mitä tapahtui solenoidien vaihdon jälkeen. Kun sitä ennen sopeutustila todistetusti toimi, mutta ei enää remontin jälkeen. Useamman ulkomaisen nettifoorumin kirjoituksen olen nähnyt asiasta, että solenoidit vaihtoon, sopeutustilan aktivoiti ja sopeutusajo ohjeen mukaan (kuittaukset joka vaihteelle) - ja tadaa - laatikko toimii kuin uusi.

Eihän noissa solenoideissa liene mitään kummallisempaa elektoniikkaa ole sisällä jota laatikon ohjausboksi kyttää ja päättää mennä lukkoon jos ei ole Volvon oma solenoidi...? Kun ei yhtäkään laatikkoon liittyvää vikakoodiakaan ole tullut rempan jälkeen tässäkään autossa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3023
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #23 : 08.09.2024, 18:37:25 »
Olisko niin että laatikon öljyn paineet nyt heittelee niin eihän se sopeutuskaan silloin onnistu ja mene läpi.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #24 : 11.09.2024, 22:56:07 »
Olisko niin että laatikon öljyn paineet nyt heittelee niin eihän se sopeutuskaan silloin onnistu ja mene läpi.

Jokinhan siellä sopeutuksen estää, miksei tuokin. Mutta kuitenkin kummastelen, että sopeutuksen tarkoitushan olisi ajaa säädöt uusiksi jos laatikkoon on vaihdettu uutta osaa. Ja miksi sitten vaihtaa laatikkoon uutta osaa jos sitä ei saa sopeutettua...

Kuvittelisin, että nuo pääsolenoidit ovat täysin TCM:n käskytettävissä, niin miksi se ei sitten käskytä niitä? Vertailin solenoideja vaihtaessa uusien ja vanhojen karojen syvyyttä (siltä päästä niitä saa meisselillä ruuvattua enemmän tai vähemmän syvemmälle), eikä niissä silmin nähden isoja eroja ollut. En käynyt niitä käsipelillä mihinkään suuntaan säätämään, ajattelin sopeutuksen hoitavan homman kotiin. Enkä tiedä saako noita edes pelkästään silmämääräisesti tarpeeksi kohdalleen.

Jos se on tuosta karan tarkasta asennosta kiinni, niin sitten pitäisi varmaankin oikeasti porata sinne venttiilikanteen säätöreijät noiden solenoidien kohdalle.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 02 2.4 vapari automaattilaatikon sopeutus ei sopeuta
« Vastaus #25 : 12.09.2024, 08:37:38 »
Entäpä tuliko hankittua aivan varmasti identtiset solenoidit joissa sama taajuuslukema? Hz.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi

 

RallyBaron  Samppasport