Tuli sellainen "onnettomuus" jakopään laiton yhteydessä S70 vm 2000:ssa, että luotin merkkeihin, jotka edellinen asentaja oli maalannut nokkapyöriin valkosella maalilla. Kahtoin että kampura oli kans merkissään, remmi irti ja kun uutta aloin suunnittelemaan paikalleen niin huomasin, että nokkien alkuperäiset merkit olivatkin ihan toisella puolella näitä nokkapyöriä.

Youtubesta löyty RobertDIY:ltä video, jossa näytti että ainakin P80-korisissa autoissa voisi nokkapyöriä pyörittää vaikka miten paljon ilman että mitään vahinkoa tulee, jos kampura on vaan merkissään. Noh, kokeilin sitten itse yhdellä kädellä pyörittää pyöriä myötäpäivään ja kyllä ne ilman väkivaltaa pyörähti ja merkit näyttisivät nyt kaikki olevan paikoillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=01Lh7yWZCn0Robertin videossa operaatio tehtiin vain koneella, jossa ei ole VVT-pyöriä. Omassani löytyy imupuolelta VVT. Mutta näytti toimivan tässäkin.. hihnan jätin vielä irti ja postissa on tulossa nokkien lukitustyökalu, pakko saada varmistettua että nokat on sitten 100% vaaterissa ihan oman mielenterveyden vuoksi. Homma luultavasti on sama myös P2-korisissa autoissa. Onko tästä muilla kokemuksia? En jaksaisi uskoa että itseltäni löytyisi niin paljon jerkkua ranteesta, että saisi venttiileitä väännettyä solmuun, mutta eihän tässä nyt vahingossakaan ole tapahtunut mitään vahinkoa?
