Juuri kun yksi vika saadaa korjattua, tuppaa seuraava ilmestymään
Potilas on XC60 2.0 D4 (D 5204 T2) manuaali 191 000 km.
Eli aikaisemmin kyselin täältä neuvoja moniurahihnojen vikinään. Vikinä saatiin korjattua paikallisessa korjaamossa kiristimen ja hihnojen vaihdolla. Tämän jälkeen on kuitenkin tullut uusi vika missä olen huomannut auton "nykivän/nypyttävän" hieman tietyillä vaihteilla ilman että myös vakkarilla. En tarkoita mitään terävää liikettä, mutta semmoista pientä pehmeätä heijjaamista, kuitenki selvästi huomattavissa. Tämä tapahtuu kun auto on 2. vaihteella ja nopeutta on 30-45 km/h sekä 3. vaihteella kun nopeutta on 40-50 km/h. Myös 2. vaihteella kiihdyttäessä nopeasti saattaa huomata muutaman "nykäsyn/nypäyksen". Muilla vaihteilla en olen huomannut mitään millään kierrosalueilla. Olen myös kokeillut ottaa ilmastoinnin pois päältä, mutta mitää eroa ei ole tullut tuloksiin. Hihnojen vaihdolla ei pitäisi oman järjen mukaan olla mitään merkitystä tähän vikaan, mutta koska asia ilmeni melkein heti vaihdon jälkeen niin voikohan sillä on merkitystä tähän.
Viime viikko onkin vietetty foorumin parissa etsien mahdollisia vian kohteita ja joitakin toimenpiteitä on tullut tässä tehtyäkin nopeasti:
- MAF-anturin putsaus
- MAP-anturin putsaus
Autosta on myös luettu koodit ja mitään koodeja ei ollut aktiivisena tai tallessa. Vielä en ole aloittanut suunnitella EGR-venttiilin puhdistusta, siinä toivossa että joku muu ratkaisu tähän löytyisi. Olen myös ajatellut että vaihteistoöljyn vaihtoa (viimeksi vaihdettu koko 1,9 l 142 000 km kohilla) ja RVS-käsitellä sen, jos tämä auttaisi tilanteeseen. Kesällä oli tarkoitus vaihtaa Castrolin laatikkoöljyt sisälle, mutta vasemman vetarin kumi petti alkukesästä ja korjaamolla vetivät koko vetarin pois nivelen kunnollista puhdistusta varten. Samalla lisäsivät Comman laatikkoöljyä 1,5 l takaisin huollon yhteydessä.
Mitä mieltä olette?