Kulkukoira  Proturbo

V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409

  • 7 Vastauksia
  • 1544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« : 02.08.2024, 09:57:34 »
Potilas polttaa sulakkeita nro 38 (moottoritilan ventiilit) ja nro 32 (A/C-kompressori).

Kompuran magneettiventtiili piti ääntä ja otin remmin pois, koska tässä ilmastoinnin kompura on omalla remmillä. Epäilen laakeria. Sulakkeen polttaminen loppui tai en ole kaivannut ilmastointia. Pitää sitä selvitellä. Ilmeisesti tähän liittyy vikakoodi P2520 AC request A - circuit low. Tämä siis tuli toukokuussa kuntoon sulakkeen vaihdolla mutta nyt sulakkeita paloi usein. Jos ilmastointi käynnistyi niin toimi. tuntui että sulake paloi startissa jos paloi, koska pystyi ajamaan satoja kilometrejä yhteen putkeen ilman että sulake olisi hajonnut.

Mutta sitten ilmeni että auto menee limp modeen ja ei ahda ollenkaan ja EGR 100% eli eikös se ole silloin täysin auki. Palaa sulake nro 38. Vastaavaa oli keväällä ja silloin rassasin mekaanisesti EGR:n puhtaaksi. Viat loppuivat mutta nyt taas vaikuttaa samalta, koska koodit tismalleen samat.
Vikakoodit ovat siis P0047 Turbocharger TC boost control solenoid - circuit low, P0403 EGR - circuit malfunction ja P0409 EGR sensor A - circuit malfunction.
Sulake pysyy ehjänä eikä mene limp modeen kunhan ei kiihdytä rivakasti. EGR arvo vaeltaa sulakeen ollessa ehjä ihan loogisesti 80-90% välillä, joskus mennen 10%. Tuntuu että rivakasti kiihdyttäessä menee siis limp modeen ja pysyy siellä kunnes sulakkeen uusii. Ajatus: Ahtaa liikaa --> polttaa sulakkeen ja sitten EGR alkaa herjaamaan koska sulake palanut.

Akkukotelon viesrestä tulevaa johtosarjaa olen katsellut ja paikka paikoin parsinut kuorta. Akkukotelon vieren osuudelta johtosarja on ulkoisesti ihan ehjä, mutta sitten EGR:n päältä alkaa korjailut. Mitään selkeää katkennutta, hankautunutta maadoittavaa johtoa en ole löytänyt. Turbon säätimelle näkee että ainakin liitin+johdot on kiinni, mutta ei ylhäältä näe koko matkaa kunnolla. EGR:n säätimen/ohjausventtiilin (https://www.autonvaraosat24.fi/pierburg/7009052) liitin ja johto on puhtaat ja ehjät.

Tuo ilmastointi on siis pienempi murhe ja sitä kerkiää tutkimaan myöhemmin, mutta nämä muut hieman jo haittaavat ajamista. Ehdotuksia mitä tutkin seuraavaksi? Pitäisikö turbon säätimen johto vain tutkia huolella läpi?

Mikään vikavalo ei syty.
 
« Viimeksi muokattu: 02.08.2024, 10:07:54 kirjoittanut Hegetti »

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #1 : 03.08.2024, 22:03:47 »
Tarkastaisin ahtopaine-antureiden lukemat että näyttävät samaa (map ja tmap) ja sen ahtopainesäätimen voi putsata myös. Ja maffin putsaus myös.

Ne egr:n korjatut johdot käyttäisin auki kerta polttaa sulaketta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 542
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #2 : 07.08.2024, 08:44:00 »
Johtosarja hankautuu näistä puhki useista eri paikoista. Paikat ovat teippauksien sisällä eli teippi on ehjä mutta johdot oikarissa. Noilla ajometreillä on varmasti akkukotelon lisäksi huohotus lämmittimen ympäristössä puhki olevia johtoja pitkin johto haaroituksia. Sekä öljyä reilusti oikean etupyörän etupuolella olevasa isossa johtosarja liittimessä.
S80 -07

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #3 : 15.09.2024, 12:07:36 »
Johtosarja, joka tulee tulipellistä akkukotelon vierestä, oli hankautunut niin että kuparia oli jäänyt akkukotelon muoviin. Korjasin johdon teipillä ja teippasin johtosarjan. Hetken oli vika poissa. Täytyy jatkaa johtosarjan läpikäyntiä eteenpäin egrlle päin. Missä huohotuslämmitin sijaitsee?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #4 : 15.09.2024, 22:25:31 »
Johtosarja, joka tulee tulipellistä akkukotelon vierestä, oli hankautunut niin että kuparia oli jäänyt akkukotelon muoviin. Korjasin johdon teipillä ja teippasin johtosarjan. Hetken oli vika poissa. Täytyy jatkaa johtosarjan läpikäyntiä eteenpäin egrlle päin. Missä huohotuslämmitin sijaitsee?
Huohottimen lämmitin on imuputkessa öljynsuodattimen yläpuolella. Kannattaa katsoa siltä alueelta muutenkin kaikki johdot, koska huohottimelta tuleva öljy liottaa johtojen eristeet ja johdot on muutenkin sillä kohdalla vedetty tehtaalta siten että voivat hangata toisiinsa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #5 : 22.09.2024, 13:56:22 »
Egr:n yläpuolelta ei löytynyt rispaantuneita johtoja. Tiedättekö kuinka tuon egr venttiilin toimilaitteen (pierburg)  sähkösyöttö mitataan?

Kun sulakkeen 38 (10 A) vaihtaa niin vikakoodit voi kuitata ja ne pysyvät poissa tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa. Mutta kun vaihteen laittaa päälle ja pitää vielä jarrua pohjassa eli auto ei liiku, niin egr (p0403 ja p0409), ac (P2520)ja tc  (p0047) viat tulevat samantien.

Kun egr toimilaitteen liittimen ottaa irti niin tulee vikakoodi P0403 ja P0409 egr circuit failure (tietenkin). Mietin että kun vaihteen laittaa päälle niin onko tuo egr vain niin jumissa että haukkaa virtaa ja sen vuoksi sitten muut viat tulevat.

En ole vielä tutkinut tuota öljynsuodattimen edustan johtonippua.

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #6 : 22.09.2024, 14:29:51 »
Kokeilin egr toimilaitteen liitin irti ja kaikki viat tulevat kun laittaa vaihteen päälle eli luultavasti sulake palaa silloin. Toisin sanoen egr toimilaite ei polta sulaketta.

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 2008 D5 350tkm P2520 P0047 P0403 P0409
« Vastaus #7 : 10.10.2024, 17:23:27 »
Löytyi piirikaavio ja sieltä mitä sulakkeen takana on (egr, ahtopaineanturi, turbon ohjainlaite ja ilmastoinnin magneettikytkin), minkä värinen johto ja missä solmupisteet. Nyt on helpot paikat purettu ja tutkittu (koko iso johtosarja tulipellistä öljynsuodattimelle) ja näiltä osin johdot ovat ehjät. Yleisesti ottaen antturien johtimia oli hankautunut ja niitä korjattu, mutta eivät liittyneet vikaan.

Vidalla voi ajaa egrää ja näin vikaa tutkittiin keväällä, mutta voiko sillä ajaa tuota turbon ohjainlaitetta? Mietin että ahtopaineanturi ei ole toimilaite niin ei se ainakaan polta sulaketta. Ilmastoinnin kytkimen johdon voi vaikka katkaista testin ajaksi ja kolvata takaisin helposta paikasta (koko johtoa ei pääse tarkistamaan ylhäältä). Toisaalta ilmastoinnin magneettikytkin naksahtaa päälle ja pois eli ei se sitä sulaketta polta.

Eli turbon toimilaitetta mietin seuraavaksi mutta sen virtajohtoa ei saa vedettyä ylhäältäpäin irtojohdolla kun ei riitä käsissä pituus liittimen irrotukseen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo