Potilas polttaa sulakkeita nro 38 (moottoritilan ventiilit) ja nro 32 (A/C-kompressori).
Kompuran magneettiventtiili piti ääntä ja otin remmin pois, koska tässä ilmastoinnin kompura on omalla remmillä. Epäilen laakeria. Sulakkeen polttaminen loppui tai en ole kaivannut ilmastointia. Pitää sitä selvitellä. Ilmeisesti tähän liittyy vikakoodi P2520 AC request A - circuit low. Tämä siis tuli toukokuussa kuntoon sulakkeen vaihdolla mutta nyt sulakkeita paloi usein. Jos ilmastointi käynnistyi niin toimi. tuntui että sulake paloi startissa jos paloi, koska pystyi ajamaan satoja kilometrejä yhteen putkeen ilman että sulake olisi hajonnut.
Mutta sitten ilmeni että auto menee limp modeen ja ei ahda ollenkaan ja EGR 100% eli eikös se ole silloin täysin auki. Palaa sulake nro 38. Vastaavaa oli keväällä ja silloin rassasin mekaanisesti EGR:n puhtaaksi. Viat loppuivat mutta nyt taas vaikuttaa samalta, koska koodit tismalleen samat.
Vikakoodit ovat siis P0047 Turbocharger TC boost control solenoid - circuit low, P0403 EGR - circuit malfunction ja P0409 EGR sensor A - circuit malfunction.
Sulake pysyy ehjänä eikä mene limp modeen kunhan ei kiihdytä rivakasti. EGR arvo vaeltaa sulakeen ollessa ehjä ihan loogisesti 80-90% välillä, joskus mennen 10%. Tuntuu että rivakasti kiihdyttäessä menee siis limp modeen ja pysyy siellä kunnes sulakkeen uusii. Ajatus: Ahtaa liikaa --> polttaa sulakkeen ja sitten EGR alkaa herjaamaan koska sulake palanut.
Akkukotelon viesrestä tulevaa johtosarjaa olen katsellut ja paikka paikoin parsinut kuorta. Akkukotelon vieren osuudelta johtosarja on ulkoisesti ihan ehjä, mutta sitten EGR:n päältä alkaa korjailut. Mitään selkeää katkennutta, hankautunutta maadoittavaa johtoa en ole löytänyt. Turbon säätimelle näkee että ainakin liitin+johdot on kiinni, mutta ei ylhäältä näe koko matkaa kunnolla. EGR:n säätimen/ohjausventtiilin (
https://www.autonvaraosat24.fi/pierburg/7009052) liitin ja johto on puhtaat ja ehjät.
Tuo ilmastointi on siis pienempi murhe ja sitä kerkiää tutkimaan myöhemmin, mutta nämä muut hieman jo haittaavat ajamista. Ehdotuksia mitä tutkin seuraavaksi? Pitäisikö turbon säätimen johto vain tutkia huolella läpi?
Mikään vikavalo ei syty.