Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 vilkun/parkin umpion irrotus

  • 9 Vastauksia
  • 1842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoPate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
940 vilkun/parkin umpion irrotus
« : 22.02.2022, 20:32:51 »
Mitenkä ihmeessä tuommosesta -91 mallin 940 :stä irtoaa nuo etuvilkkujen ja parkkien umpiot? Kaikkialla sanotaan vaan että sen kun vetäsee irti ja pitäs olla muutaman sekunnin homma, mutta kun minä olen vääntänyt, kääntänyt, nostanut, työntänyt, kammennut ruuvimeisseleillä ja taivutellut klipsuja mutta ei se kertakaikkiaan inahdakkaan. Nyt kaipaa hölmöläinen erittäin tarkkoja ohjeita, omat keinot loppuu kesken. :idiot2:

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #1 : 22.02.2022, 20:39:24 »
Jos sitä takaklipsiä kääntää aukipäin ja samalla työntää ulos, eikä tuu ni olisko joku liimannu sen aloilleen.

Poissa VolvoPate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #2 : 22.02.2022, 20:47:49 »
Mitä takaklipsiä tarkotat, kun siellä on useampia (kai)? Siellä alhalla on semmonen valkonen, ajovalon vieressä parikin kappaletta ja lokasuojassa reiän takana semmonen musta tappi jonka jo ketutuksissani katkaisin.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #3 : 22.02.2022, 20:49:35 »
Konehuoneen puolelta, ainoo lukitus on siä, 2 polttimonkannan välissä. Muut on ohjaintappeja.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2022, 20:51:10 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #4 : 23.02.2022, 08:41:19 »
Kuten Kankikari kirjoitti riittää että painaa klipsiä lokariin päin ja samalla työntää vilkkua ulos paikaltaan eteenpäin. Jos klipsi on poikki riittää että työntää eteenpäin, ellei ole mitään pirkkapatentteja. Alla olevassa kuvassa klipsi näkyy polttimokantareikien välissä:

Poissa VolvoPate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #5 : 09.03.2022, 17:16:06 »
Kiitoksia kovasti, vänkärin puolen vilkkua kun tutkin, niin sain sen irti juuri niinkuin kuuluukin, ja huomasin noita klipsuja vertaillessa että siitä toisesta vilkusta on juuri tuo keskellä ollut klipsu poikki. Saattaa olla että kankikari on oikeassa että joku on liimannut sen vilkun jollain aloilleen kun tuo sitä kiinni pitävä klipsu on katkastu. Ei kait se auta muu kuin irrottaa väkisin...

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #6 : 09.03.2022, 22:56:10 »
Kiitoksia kovasti, vänkärin puolen vilkkua kun tutkin, niin sain sen irti juuri niinkuin kuuluukin, ja huomasin noita klipsuja vertaillessa että siitä toisesta vilkusta on juuri tuo keskellä ollut klipsu poikki. Saattaa olla että kankikari on oikeassa että joku on liimannut sen vilkun jollain aloilleen kun tuo sitä kiinni pitävä klipsu on katkastu. Ei kait se auta muu kuin irrottaa väkisin...
Vaihda molemman puolen vilkut suosiolla uusiin. Katsastuksessa voi tulla sanomista, jos vanha on eri värinen tai haalistunut vanhuuttaan. Täytyy sanoa, että en ole ainakaan 5 vuoteen enää katsastanut autoa Helsingissä, siellä on aika sairasta niuhotusta. Joskus katsastusmies kyllä pikkukaupungissa Uudenmaan ulkopuolella osaa niuhottaa.

Huomasin, että toisen puolen vilkku jonka olin ostanut ja vaihtanut noin 3 v aiemmin, olikin selvästi eri värisävyä. Kannatti heti tilata sen uudemman vilkun jälkeen myös toiselle puolelle uusi. Hinta oli muistaakseni vain n. 15-17€ kpl tarvike vilkusta. Nyt ovat molemmat puolet aivan samoja värisävyiltään eivätkä ole haalistuneita väreiltään.

 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #7 : 11.03.2022, 08:39:58 »
Mulla on muutaman kerran tullu vastaan tuo sama homma että vilkku/vilkut on ihan älyttömän piukassa.
Vaikka tiedän miten se kuuluu irroittaa niin silti. Syynä on ollu ilmeisesti vaan jotkut niin huonosti istuvat tarvike vilkku/parkit että istuvuus on ollut vähän turhankin jämpti. Konetilan puolta jotenkin koppaamalla tai lyömällä sitten on saanut lopulta irtoomaan ehjänä. Ulkopuolelta vääntämällä olisi hajonnut, eikä ollut liimaa käytetty.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #8 : 01.12.2024, 13:20:15 »
Taidan olla ainoa joka enää maailmassa ajelee aktiivisesti 940:sellä kun joka aiheessa on varoitus että viimeisestä viestistä yli 180 päivää aikaa, haluatko jatkaa.  ::)

No, minähän, vaikka suunnittelen jatkuvasti auton osia, olen erittäin kehno, kokematon ja haluton ropaamaan näitä. Mutta täytyy sanoa että vilkun vaihto oli erittäin mieluisaa. Jos ois jaksanut otsavalon hakea että ei ois tarvinnu toista kättä uhrata kännykän valon pudotusriskiä konehuoneeseen minimoimaan, niin tää ois ollut yhtä juhlaa. Nytkin pimeässä keskellä päivää katoksessa oli lastenleikkiä. Sormella hipaisi vähän sitä salpaa niin kumpikin valo liukui 26v paikallaan olon jälkeen kuin itsestään siihen luukulle. Polttimoiden johdot ois saanu olla vielä pari senttiä pidemmät mutta kyllä se meni nytkin, ja jopa yhdellä kädellä. Hienosti suunniteltu osa kaikenkaikkiaan. Niin joo, ja Motonetista ostin tarvikkeet, valkolinssiset niinku orkkiksetkin. Toimi hyvin ja istuvuus tämmöseen autoon ihan riittävä.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vilkun/parkin umpion irrotus
« Vastaus #9 : 01.12.2024, 23:29:21 »
Taidan olla ainoa joka enää maailmassa ajelee aktiivisesti 940:sellä kun joka aiheessa on varoitus että viimeisestä viestistä yli 180 päivää aikaa, haluatko jatkaa.  ::)

No, minähän, vaikka suunnittelen jatkuvasti auton osia, olen erittäin kehno, kokematon ja haluton ropaamaan näitä. Mutta täytyy sanoa että vilkun vaihto oli erittäin mieluisaa. Jos ois jaksanut otsavalon hakea että ei ois tarvinnu toista kättä uhrata kännykän valon pudotusriskiä konehuoneeseen minimoimaan, niin tää ois ollut yhtä juhlaa. Nytkin pimeässä keskellä päivää katoksessa oli lastenleikkiä. Sormella hipaisi vähän sitä salpaa niin kumpikin valo liukui 26v paikallaan olon jälkeen kuin itsestään siihen luukulle. Polttimoiden johdot ois saanu olla vielä pari senttiä pidemmät mutta kyllä se meni nytkin, ja jopa yhdellä kädellä. Hienosti suunniteltu osa kaikenkaikkiaan. Niin joo, ja Motonetista ostin tarvikkeet, valkolinssiset niinku orkkiksetkin. Toimi hyvin ja istuvuus tämmöseen autoon ihan riittävä.
Minä myös ajalen Volvollani, ja tämä on ainoa autoni, samalla ykkösautoni siis. Sillä on ikää yli 31 vuotta ja minulla on se ollut jo maaliskuusta 2002. Siis kohta on tulossa 23 vuotta täyteen!
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Carcom Oy  Elekma