KL-varaosat  Race.fi

XC70 alhainen akun jännite

  • 25 Vastauksia
  • 1414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #15 : 28.11.2024, 09:19:47 »
En oo ollu tarvetta mittailla nykyautoista latausjännitettä, mutta eikös tuo mainittu latausjännite 14.6-15V ole normi lyijyakulle liian korkea latausjännite?
Aikanaan "harrastevehkeissä" latausjännite oli ok, kun oli 14.2-14.3V
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #16 : 28.11.2024, 09:48:41 »
Mulla latausjännite on 14,5V, just se mikä laturin penkkilapussa oli.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #17 : 28.11.2024, 12:23:38 »
En oo ollu tarvetta mittailla nykyautoista latausjännitettä, mutta eikös tuo mainittu latausjännite 14.6-15V ole normi lyijyakulle liian korkea latausjännite?
Aikanaan "harrastevehkeissä" latausjännite oli ok, kun oli 14.2-14.3V
Noin 15 vuoden ajan uusissa Volvoissa on ollut AGM akku, joka tarvii hieman perinteistä lyijyakkua korkeamman latausjännitteen. Ja filosofia on kerätä jarrutusenergiaa talteen moottorijarrutuksessa. Suomeksi se tarkoittaa, että akku pidetään aina vajaana, jotta moottorijarrutuksessa akkua voidaan ladata jopa 15,8 voltin jännitteellä. Kiihdytyksessä akkua ei ladata lainkaan. Siksi latausjännitteen pitäisi vaihdella suunnilleen 12,8 ja 15,8 voltin välillä ajotilanteesta riippuen. Pääsääntöisesti latausjännitteen pitäisi kait olla jotain 14,7 V. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #18 : 28.11.2024, 14:04:25 »
Noin 15 vuoden ajan uusissa Volvoissa on ollut AGM akku, joka tarvii hieman perinteistä lyijyakkua korkeamman latausjännitteen. Ja filosofia on kerätä jarrutusenergiaa talteen moottorijarrutuksessa. Suomeksi se tarkoittaa, että akku pidetään aina vajaana, jotta moottorijarrutuksessa akkua voidaan ladata jopa 15,8 voltin jännitteellä. Kiihdytyksessä akkua ei ladata lainkaan. Siksi latausjännitteen pitäisi vaihdella suunnilleen 12,8 ja 15,8 voltin välillä ajotilanteesta riippuen. Pääsääntöisesti latausjännitteen pitäisi kait olla jotain 14,7 V.

Meinaatko että jo 15v vanhoissa Volvoissa on ollut tuo jarruerergian talteenotto akkuun?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #19 : 28.11.2024, 16:59:22 »
Meinaatko että jo 15v vanhoissa Volvoissa on ollut tuo jarruerergian talteenotto akkuun?
On ollut muissa koneissa paitsi 5-sylinterisen yhteydessä ominaisuus tuli paljon myöhemmin - noin 10 vuotta sitten siihenkin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #20 : 28.11.2024, 17:18:07 »
Voihan se ollakin, en vaan ole ainakaan tuossa omassa siihen "törmännyt" eikä manuaalissakaan siitä mitään mainita.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #21 : 28.11.2024, 17:18:41 »
Ainakaan vuoden 2017 S60:ssä ei ollut alkujaan AGM akkua, vaan EFB. Jos nyt ei ihan perinteinen lyijyakku, niin ei varsinaisesti AGM akkukaan.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #22 : 28.11.2024, 17:58:21 »
Ainakaan vuoden 2017 S60:ssä ei ollut alkujaan AGM akkua, vaan EFB. Jos nyt ei ihan perinteinen lyijyakku, niin ei varsinaisesti AGM akkukaan.

Samanlainen akku oli tuossa omassakin vm -16 XC70:ssä vaikka onkin S/S-toiminto. Nyt siinä jo hiukan isompi AGM.

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #23 : 29.11.2024, 07:30:02 »
Ainakin omassani vm13/14 v70 on S/S ja Agm akku myös manuaalinkin mukaan.Vasta toinen akku menossa.

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #24 : 29.11.2024, 13:01:15 »
Tätä jouduin omassani tutkimaan xc60 ainakin pyrkii pitämään akun 83% kun saavuttaa sen lataus jännite laskee ja moottori jarrutuksissa nostaa latausjännitettä.Tämän voi todeta bluethoot kalikalla joka näyttää puhelimeen live tietoa tuosta

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 alhainen akun jännite
« Vastaus #25 : 29.11.2024, 15:29:29 »
Akkuliikkeessä testasivat kuormituskokeella (irrallaan) vanhaa akkua, ei ollut vielä täysin vaihtokuntoinen, mutta ei hyväkään.
Lähdin helpoimmasta päästä liikkeelle, nyt on uusi akku paikallaan, katsotaan vieläkö ongelmat jatkuu...

 

Samppasport  Futurez