Carcom Oy  Elekma

740 m47 kytkintyösylinteri

  • 9 Vastauksia
  • 1266 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anthonn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
740 m47 kytkintyösylinteri
« : 03.10.2020, 15:23:02 »
Kytkimen työsylinteri antautunut mutta miten se tulee kiinni kytkinhaarukkaan oikeaoppisesti? Räjäytyskuvia yrittänyt kattoa mutta en saannu selkoa.
Joku edellisistä omistajista tietenkin hitsannut kiinni. :idiot2:

Ongelma ratkaistu ilmeisesti mutteri ja rikka hitsattu koska kumi pettänyt.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2020, 16:09:06 kirjoittanut Anthonn »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #1 : 04.02.2025, 09:39:26 »
Onkos kellään päässyt luiskahtamaan käyttötanko haarukasta irti?

Omassa haarukan reikä on/päässyt kulumaan 12-milliseksi, joten tein n. 16 millin levyisestä kupumutterista uuden säädettävän pään.



Istuu hyvin koloonsa ja tankohan on suht kohtisuorassa haarukkaan nähden. On myös ihan kohtalaisessa pännissä, ja jotainhan pitäisi hajota, että pääsisi pois paikoiltaan.

Pähkin silti, pitäisikö kupissa pysyminen varmistaa esim. tekemällä mutterin päähän kierre, ja laittamalla pienempi pultti haarukan läpi? Tai tällöin kestävämpi ratkaisu olisi pyöristää jatkomutterin pää, ja tuoda pitempi tanko haarukan läpi...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #2 : 04.02.2025, 13:02:05 »
Onkos kellään päässyt luiskahtamaan käyttötanko haarukasta irt?
Seiskassa kerran, syy jäi tuntemattomaksi.
Ysisatasissa ei, vaikka niissä on se pelkkä muovipää tapissa ja syvennys haarukassa (ei reikää). Sen perusteella tuo kuulamutteriviritys voisi toimia, kunhan ei tule liikaa kitkaa kun on metalli vasten metallia. Mulla on toisessa ysissä nailontangosta tehty säädettävä pää käyttötangossa, on toiminut toistaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2025, 13:08:24 kirjoittanut Acke »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #3 : 04.02.2025, 13:51:19 »
Sen perusteella tuo kuulamutteriviritys voisi toimia, kunhan ei tule liikaa kitkaa kun on metalli vasten metallia.

Tämän vuoksi saatan päätyä jatkomutterista muotoiltuun, niin on ainakin tangon puolesta metallia kulua asti. Tuon mutterin kupu ei ole kuitenkaan määräänsä paksumpi. Siihen voisi sitten mielenrauhansa vuoksi kiertää pultin jatkeeksi, ja hioa ulostulevan kierteen sirommaksi, jos näyttää ettei mahdu reiässä olemaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #4 : 04.02.2025, 15:32:42 »
Joskus ennen nuijasotaa taisin jostain rekipultista tehdä tangon...
Siis lukkopultista.
https://www.motonet.fi/tuote/lukkopultti-din603-a2-rst?product=40-11041

Sitä haarukkaa nyt voi muotoilla miten tykkää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #5 : 04.02.2025, 15:38:49 »
Lukkopultti olisi pinta-alaltaan parempi, mutta paikaltaanmuljahtamisen kannalta taasen epävarmempi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #6 : 04.02.2025, 16:06:13 »
Toimi se hyvin kun tein muutoksen haarukkaan. Hitsasin siihen muistaakseni jonkin isohkon prikan jonka olin pakottanut kuperaksi.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #7 : 04.02.2025, 20:47:01 »
Nojuu, haarukanhan voisi reparoida kuntoon ja käyttää vaikka alkuperäistä tappia, mutta käytännön syistä kehtuuttaa operoida nyt tuolla auton alla, niin tehdään tanko käypäiseksi haarukkaan.



Kehitysversio 2.0  :D Enhän minä tiiä, toimiiko tämä sen paremmin, kuin aiemmin tappiin turattu pultti ja siihen vedetyt prikat ja mutteri, mutta saahan sitä ihminen kokkeilla...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #8 : 04.02.2025, 21:27:26 »
Jos on hitsiä käytössä, hitsaa haarukan reiän umpeen. Umpinainen se on M90:ssäkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 m47 kytkintyösylinteri
« Vastaus #9 : 06.02.2025, 17:59:46 »
Hienosti wörkkii. :)





Sitten vaan säätö, uran ajaminen suojakumille ja reilusti vaseliinia, edes ruostesuojaksi.


Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Futurez  Kulkukoira