Autoracing  KL-varaosat

D2 akun varaus matala

  • 3 Vastauksia
  • 397 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
D2 akun varaus matala
« : 18.03.2025, 14:05:33 »
Volvo V40 D2 Kinetic 6v man.
vm. 2013, 220 tkm ajettu.

Eli ostimme tuollaisen liikkeestä ja koeajolla totesimme että näyttöön tulee heti auton sammuttaessa teksti "Akun varaus matala". Näin ollen kauppakirjaan merkittiin jakopääremontin lisäksi myös että tarkastuttavat autossa sijaitsevat akut.

 Olin siinä uskossa että autossa on 2 akkua, käynnistysakku ja sellainen pieni tuolla puskurin sisässä mutta autoliike sanoi ettei tässä mallissa ole kuin vain 1 akku. Sen olivat testauttaneet ja oli ollut kuulemma ok. Kaiken kaikkiaan auto oli reilun viikon huolloissa kauppojen jälkeen ennenkuin liike sen meille luovutti.

 Jo kotimatkalla auton sammuttaessa huoltoaseman pihaan herjasi heti samaa "Akun varaus matala" - tekstiä. Siitä kaupan pihaan jossa jo lukikin kyseisen tekstin alla "Virransäästö". Otimme kuvat jotka lähetin autoliikkeen myyjälle ja soitin perään. Myyjä oli itse kuulemma ajanut autolla koeajoa 2000 km eikä ollut hänellä ollut moista ongelmaa että kummasti se on meillä vain se vika. Kuulemma pitäisi vaan ladata akku sillä se korjaantuu.

Myöskään start/stop ei toiminut niin koeajolla kuin edelleenkään. Samoin penkinlämmittimet webasto ym. "ylimääräinen" lakkaa toimimasta kun herjaa tuota akun varaustilaa. Start/stop sanoo valikossa että "Akkua ladataan".

 Voiko pelkkä akun manuaalinen lataus oikeasti auttaa tuohon ja onko näissä se 1 vai 2 akkua, jotenkin on semmoinen olo että autoliike yrittää nyt jotain. Perustelivat että se on heille liian kallis ostaa semmonen uusi akku siihen kun pitää olla agm akku. Mutta kauppakirjassa lukee kaupan ehdoissa että myyjäliike uusii akun tarvittaessa...

 Ja uskaltaako tämmöistä tietokonehärveliä ladata ihan suoraan akun navoista kengät kiinni vanhanmallisella 10A akkulaturilla vai sekoaako koko laitos?
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

Poissa Harasoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: D2 akun varaus matala
« Vastaus #1 : 18.03.2025, 15:09:53 »
Kyllä siinä on 2 akkua. Se pieni on kuskinpuolella etupyörän edessä lokarin takana. Mutta siitä tuo ei johdu. Se on se pääakku, joka on finito. Tekee juurikin tuota. Sippiin on autoliikkeen finanssit mennyt jos ei parinsadan AGM:ää ole varaa laittaa. Vaadi uusi akku, ei tuo vika muulla katoa.

Sen vanhan akun latailu on joutavaa nysväämistä ja sitä on ladattava älylaturilla. Eikä sitäkään kytketä akun napoihin.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: D2 akun varaus matala
« Vastaus #2 : 18.03.2025, 16:25:24 »
Nyt sitten kovana autoliikettä vastaan, kuten todettu, uusi pääakku lienee aiheellinen hankinta nyt. Jos myyjän alkuliikehdintä on ollu näin nihkeää, niin pidä huoli, että sinne autoon isketään A) AGM-akku B) oikean kokoinen sellainen, eikä jotain 2005 Yarikseen sopivaa mopoakkua.

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: D2 akun varaus matala
« Vastaus #3 : 22.03.2025, 20:59:54 »
Uusi samantyypin ja koon akku on nyt vaihdettu vanhan tilalle myyjäliikkeen toimesta vaikka saihan siitä kyllä vääntää usean puhelun verran.

 Lopulta järki kohtasi myyjänkin kun akusta sai yleismittarilla lukemia 11.8V - 12.05V välillä. Ihme kyllä auto jaksoi aina lähteä käyntiin. Sammuttaessa tosin rykäisi niin että koko auto tärähti. (Soitin myös autoa autoliikkeen puolesta huoltaneeseen korjaamoon jossa yrittäjä itse kertoi sanoneensa kyseiselle automyyjälle heti että heillä ei ole akun kunnon tarkastukseen soveltuvia välineitä). Myyjää emme enää nähneet vaan meitä palveli tämän jälkeen asiallinen nuorempi myyjä.

 Paikoiltaan löytyi vuosien tomun alta Volvon merkkinen 70Ah agm akku, tiedä sitten olisiko voinut olla alkuperäinen. Näytti olevan aikamoinen työ vaihtaa (n. 40min) kun sivusta seurasi.

 Noin 20 min seuraavan käynnistyksen jälkeen myös start/stop toiminto näytti heränneen henkiin. Vähän täristen auto kävi mutta parani vikakoodit kuittaamalla. Samoin kaikki muutkin sähkölaitteet toimivat nyt. Eikä enää ole tullut akun varaustason herjausta joten asia tuli tällä kuntoon.

 
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

 

Kulkukoira  Proturbo