Futurez  Kulkukoira

XC70 d5 automaatti vm 2011 dpf tyhjennyspoltot

• 9 Vastauksia
  • 772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
XC70 d5 automaatti vm 2011 dpf tyhjennyspoltot
« : 04.02.2025, 16:03:25 »
Voiko koko keulan viimasuojilla umpeenlaitto vaikuttaa hiukkassuodattimen tyhjennyspolttojen tiheyteen...?  :idiot2:

Viimeisen noin vuoden ajan seurannan perusteella otsikon kulkine on tehnyt tyhjennyspoltot aika tarkasti 700 - 1000km välein, ensinmainitun ollessa lähempänä. Aina kun poltto on käynnistynyt olen jatkanut ajamista niin kauan että poltto on päättynyt - poislukien erittäin yksittäiset tapaukset liittyen esim. työkiireisiin.

Nyt on menty kuitenkin yli 1500km eikä tyhjennyspolttoa ole tapahtunut. Ja ainut muutos mitä olen tehnyt, on se että oon laittanut koko maskin viimasuojilla umpeen. Ajot eivät ole niin paljoa muuttuneet, ja olen aina tankannut ABCn tai ST1sen dieseliä eli polttoainekaan ei ole vaihtunut. Työmatkatkin ajelen vaihtelevasti joskus vähän pidemmän kautta kuin normaalisti, en koskaan lyhintä mahdollista reittiä.

Onko kellään antaa kunnollista faktaa tyhjennyspolttojen tiheydestä ym. että tietäisi mitä tässä odotella?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Paikalla Diisseliätankkiin

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 d5 automaatti vm 2011 dpf tyhjennyspoltot
« Vastaus #1 : 04.02.2025, 17:24:41 »
Voiko koko keulan viimasuojilla umpeenlaitto vaikuttaa hiukkassuodattimen tyhjennyspolttojen tiheyteen...?  :idiot2:

Viimeisen noin vuoden ajan seurannan perusteella otsikon kulkine on tehnyt tyhjennyspoltot aika tarkasti 700 - 1000km välein, ensinmainitun ollessa lähempänä. Aina kun poltto on käynnistynyt olen jatkanut ajamista niin kauan että poltto on päättynyt - poislukien erittäin yksittäiset tapaukset liittyen esim. työkiireisiin.

Nyt on menty kuitenkin yli 1500km eikä tyhjennyspolttoa ole tapahtunut. Ja ainut muutos mitä olen tehnyt, on se että oon laittanut koko maskin viimasuojilla umpeen. Ajot eivät ole niin paljoa muuttuneet, ja olen aina tankannut ABCn tai ST1sen dieseliä eli polttoainekaan ei ole vaihtunut. Työmatkatkin ajelen vaihtelevasti joskus vähän pidemmän kautta kuin normaalisti, en koskaan lyhintä mahdollista reittiä.

Onko kellään antaa kunnollista faktaa tyhjennyspolttojen tiheydestä ym. että tietäisi mitä tässä odotella?
Dpf:n tiedot moskan määrästä grammoina ja prosentteina ainakin VDD-lisäpulikalla. Omassa autossa näyttää 9.2g ja 39.3% tällä hetkellä(100% ollessa jotain 23.3g tuon mukaan). Parametreistä ja ehdoista milloin poltto aloitetaan ei mitään käryä(melko huomaamaton), mutta lämmin moottori auttaa asiaa. Ei tarkkaa tietoa milloin poltto aloitetaan, mutta +75% tienoilla. Itse pyrkinyt kiinnittämään huomiota polttoon n. 80% tienoilla, mutta aina ehtinyt poltto tapahtua varkain. Eli voisiko olla jäänyt vaan huomioimatta?
« Viimeksi muokattu: 04.02.2025, 17:26:52 kirjoittanut Diisseliätankkiin »

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 04.02.2025, 19:51:40 »
27g kohdilla polttaa itsellä ja ihan kaupunki ajossakin suorittaa tuon, vdd pulikasta tuon näkee, tänään juuri käryytteli pöntön nollille.

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 04.02.2025, 21:38:39 »
Mulla D3 VEA koneella ja poltot melko tarkkaan 1200 km välein. Keula ummessa, plussakelleillä maantiellä otan pois kun lämpöä piisaa ilmankin, ei vaikutusta polton väleihin. 17 prossaa ollut useimmiten täyttöaste, kun poltto noilla metreillä alkaa.

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #4 : 04.02.2025, 22:01:28 »
Auto kävi testerin päässä, ja hiukkassuodattimen soot määrä oli n. 23g, eli aika pian varmaan alkaa tekemään polttoa. Seuraan tilannetta.

Lisäksi löytyi kasa eri vikakoodeja, mm. -24 tammikuun kovilta pakkasilta Webaston kaksi koodia kun Webasto ei ekalla käynnistyksellä lähtenyt käyntiin. Koodit nollattiin eikä yksikään tullut takasi. Aika jännä jotta tää auto ei nollaa koodeja x-määrän ajosyklien jälkeen mikäli koodi ei ole uusiutunu, vaan jättää ne sinne näkyviin.

On mahdollista että yksittäinen tyhjennyspoltto on jäänyt huomaamatta, mutta epätodennäköistä. Nyt kun tiedän tuon soot määrän, seuraan entistä tarkemmin seuraavat päivät mitä pirssissä tapahtuu.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 04.02.2025, 22:10:35 »
Jää ne sinne näkymään mutta ne eivät ole aktiivisia eivätkä vaikuta toimintaan, aktiiviset tasd päällä olevia koodeja ja yleensä jotain herjaa tai toimintaan liittyvää ilmenee.

Poissa Ande92

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 04.02.2025, 22:26:30 »
Itsekkin aikanaan ihmettelin, kun ei meinannut grammoja kertyä nokipöntöön talvisin. Sitten taas kesäsin alkoi kertymään huomattavasti nopeammin "normaaliin" tahtiin.

Jostain tuli sitten luettua, että talvilaatuinen diesel nokeaa vähemmän, kun kesälaatuinen.

Huoli pois, eiköhän kaikki ole täysin kunnossa  :)
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #7 : 05.02.2025, 08:56:35 »
Itsekkin aikanaan ihmettelin, kun ei meinannut grammoja kertyä nokipöntöön talvisin. Sitten taas kesäsin alkoi kertymään huomattavasti nopeammin "normaaliin" tahtiin.

Jostain tuli sitten luettua, että talvilaatuinen diesel nokeaa vähemmän, kun kesälaatuinen.

Ai hitto, tää ei tullut edes mieleeni. Ei kyllä tullut pieneen mieleenkään että talvilaatuinen löpö voisi olla vähempinokista. Täytyypä seurailla tilannetta.

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 05.02.2025, 10:39:13 »

Tää tukis mun samanlaista havaintoa 2012 D3 volvoa mulla. VDD:llä tarkastellen talvella kertyy tyyliin 10x hitaammin nokea. Työmatkassa kertyy talvella aika lailla 0,2 g per päivä ja kesällä 1-2 g päivässä

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #9 : 07.02.2025, 08:28:25 »
Nyt Volvo teki tyhjennyspolton.

Kesto oli ehkä aavistuksen lyhyempi, kun normaalisti poltto on kestänyt n. 30km, nyt se oli vähän reippaan 20km jälkeen ohi. Mutta polttotapahtuma saattoi olla epätavallisen "voimakas", kun polton aikana hetkellinen kulutus oli 13 litraa satasella kun yleensä polton aikana kulutus maantieajossa on 10 - 12 litraa.

Osaako joku kertoa onko näissä jokin kaksitasoinen tai -vaiheinen poltto? Vai johtuuko tuo ero juuri kesä ja talvinaftasta? Kun jo jonkun aikaa auton kulutus normaalissa maantieajossa on huidellut litran-puolitoista enemmän kuin normaalisti. Ja jos se on asettunut sinne normaaliin niin se on kestänyt tovin että kulutus on normalisoitunut. Mutta silti kulutus on moottorijarrutuksissa tippunut nollaan, tosin hitaasti. Ja juuri tuosta syystä olen sitten vähän ihmetellyt ja murehtinut tuota reilusti yli 1500km väliä aiempaan polttoon.

Nyt kun poltto on tehty ja ohi, kulutus tippuu moottorijarrutuksessa nollaan huomattavasti helpommin ja nopeammin, ja normaalissa maantieajossa kulutus on sen normaalin noin kuusi litraa satasella, plus miinus litra.

Race.fi  Puotilan autokorjaamo