Auto on 2009 V70 3.0 T6 AWD ja omituinen metelöinti alkoi noin kuukausi sitten.
Se ilmenee kylmänä kun auton käynnistää, eikä ulkolämpötilan tarvitse olla edes pakkasella. Täysin kylmänä saattaa kuulua hetken kirskuvaa kiljuntaa kuin metalli hankaisi metallia vasten ja toisaalta rapinaa kuin venttiilinnostajat olisivat öljystä tyhjät. Ääni liittyy kuitenkin jotenkin ohjaukseen, tehostajan pumppu ?
Tehostajassa on öljyä MAX määrä ja öljyt on vaihdettu toissa syksynä, Volvo alkuperäinen, väri vihreä, ei musta tms.
Varsinainen ongelma ei ole kuitenkaan tässä vaan kun lähtee ajamaan, niin parin kilometrin ajan joka kerta kun kääntää oikealle, jopa kävelyvauhdissa oikealta puolen kuuluu outoa rohinaa, kuin rengas hankaisi sisälokariin tai jarrut olisivat rauta rautaa vasten tai kardaani ottaisi kiini. Vasemmalle käännettäessä ei kuulu mitään, ainoastaan palauttaessa rattia oikealta vasemmalle sattaa rohahtaa, sekin loppuu kun ohjaus on suorassa. Kun kääntää oikealle ja kiihdytät samalla risteyksestä rohina kuuluu kovemmin. Tulee fiilis ikään kuin vetoakseli tai kardaani ottaisi kiinni johonkin ?
Kun ajaa suoraan ja heiluttaa rattia nopeasti vasen - oikea - vasen - oikea niin rohahtaa joka kerta kun ratti kääntyy oikealle, mutta ei vasemmalle.
Huomannut myös ettei rohinaa kuulu jos rattia kääntelee paikallaan, auton pitää liikkua.
Mitä olen koittanut paikallistaa ääniä, niin käännettäessä kuuluva rohina tuntuisi kuuluvan edestä alhaalta ja oikealta tai keskeltä. Siellä paikkein on juuri turbo, hammastanko, vetoakseli ja kardaani keskellä. Kiljuva ja rahiseva ääni käynnistyksen jälkeen on hankalampi paikallistaa. Moottorissahan ei näissä ole etupäässä (oikealla) yhtään mitään, ei siis jakopäätä tai hihnoja tai apulaitteita, kaikki käsittääkseni moottorin takapäässä.
Kun auto sitten lämpiää, ei kuulu enää mitään ääniä, auto toimii ja kuulostaa muutenkin täysin normaalilta.Sama juttu jos auto on ollut kiertopumpullisessa letkulämppärissä (lämpötila n. 23*C), ei kiljuntaa käynnistäessä ja rohinakin on selkeästi vaimeampaa ja se loppuu myös nopeammin.
Webaston käyttö poistaa kiljunnan käynnistyksen jälkeen, mutta rohina on sama kun kylmänä ekat 2km. Huomattavaa ettei Webaston 10 - 15min/40 - 50*C vaikuta niin tehokkaasti kuin pari tuntia letkulämppärissä.
Lämpötila vaikuttaa selkeästi jotenkin ilmiöön.
Vesipumppuhan on näissä moottorin takapäädyssä ja tehostajan pumppu kiinnittyy vesipumppua vastapäätä siten, että niitä yhteisesti käyttävä hihnapyörä jää niiden väliin. Miettinyt että jos tehostajan pumppu tai vesipumppu olisi laakeri rikki ja kun kiertopumpullinen lohkolämppäri kierrättää lämmintä vettä vesipumpussa, niin voisiko lämpö johtua tehostajan pumppuun parissa tunnissa, eikä se kiljukaan sen vuoksi ?
Jos aiheuttaja tehostajan pumppu, niin tehostaahan se samalla tavalla myös vasemmalle käännettäessä, miksi se rohisee vain oikealle ?
Voisiko se olla jokin kavitaatio ääni, teh.pumppu horii ilmaa/hammastanko vuotaa sisäisesti oikealle käännettäessä ?
Tehostus kuitenkin toimii molempiin suuntiin, ehkä pientä nykimistä havaittavissa ratissa rohinan aikana tai sitten sitä vain kuvittelee.
Voisiko moottorin kumityynyt tai apurungon kumityynyt olla vialliset ja moottori/vaihteisto paketti liikkua ja vaikka pakoputki/kardaani aiheuttaa sitten äänen osuessaan jonnekin ?
Miten ne korjautuisivat lämmettyään, luulisi saman jatkuvan myös lämpöisenä ajettaessa ?
Epäilty tähän mennessä :
- Tehostajan pumppu, sen laakerit ?
- Hammastanko
- Vesipumppu
- Moottorin tuenta, onko näissä jotkut hydrauliset kumityynyt ?
- Apurungon tuenta, kumityynyt, moottoripaketti liikkuu ?
- Turbo, laakerivika, siivet ottaa kiinni pesään ? Ahtaa ja toimii kuietnkin normallisti, ei savuta tai kuluta havaittavasti öljyä.
- Pyöränlaakeri ? Miten hitossa lämmitys vaikuttaa sinne ?
- Moottorissa jotain, venttiilin nostajat tms ? Miten se aiheuttaisi rohinaa rattia käännettäessä oikealle ?
Korjaamolla ihmettelivat ja sanoivat että kiljunta katosi aina ennen kuin ehti konepellin avata tai ajaa auton sisälle. Sitten se jo lämpesikin niin ettei äännellyt. Ajaessa rohisee, mutta eivät osanneet paikallistaa tarkemmin syytä. Mitään ei vuoda, eikä mitään näy missään.
Sovittiin että ajetaan vielä toistaiseksi ja vaihdetaan sitten teh.pumppu ja vesipumppu kokeeksi.
Itellä ei ole paikkaa tutkia talvella, eikä kaveria ihmettelemään, eikä yksin pysty olemaan autossa sisällä ja ulkona yhtä aikaa ja minuutissa kiljunta loppuu.
Jos ei selviä aikasemmin täytyy ajaa auto keväämmällä pukeille ja ryömiä itse alle ihmettelemään, nyt ei pysty.
Vika on kiusallinen eniten siksi kun ei tiedä mistä se johtuu ? Se että auto toimii lämmettyään normaalisti, eikä se ole merkittävästi muuttunut luo mielikuvan ettei se välttämättä ole isokaan, ehkä se on tehostajan pumppu, en tiedä ? Lähinnä sitä vaan kuuntelee ja yrittää paikallistaa muttei tule hullua hurskaammaksi

Saa ehdottaa vikamahdollisuuksia, jos jotain tulee mieleen
