Carcom Oy  Elekma

V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä

  • 5 Vastauksia
  • 544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Auto on 2009 V70 3.0 T6 AWD ja omituinen metelöinti alkoi noin kuukausi sitten.

Se ilmenee kylmänä kun auton käynnistää, eikä ulkolämpötilan tarvitse olla edes pakkasella. Täysin kylmänä saattaa kuulua hetken kirskuvaa kiljuntaa kuin metalli hankaisi metallia vasten ja toisaalta rapinaa kuin venttiilinnostajat olisivat öljystä tyhjät. Ääni liittyy kuitenkin jotenkin ohjaukseen, tehostajan pumppu ?
Tehostajassa on öljyä MAX määrä ja öljyt on vaihdettu toissa syksynä, Volvo alkuperäinen, väri vihreä, ei musta tms.

Varsinainen ongelma ei ole kuitenkaan tässä vaan kun lähtee ajamaan, niin parin kilometrin ajan joka kerta kun kääntää oikealle, jopa kävelyvauhdissa oikealta puolen kuuluu outoa rohinaa, kuin rengas hankaisi sisälokariin tai jarrut olisivat rauta rautaa vasten tai kardaani ottaisi kiini.  Vasemmalle käännettäessä ei kuulu mitään, ainoastaan palauttaessa rattia oikealta vasemmalle sattaa rohahtaa, sekin loppuu kun ohjaus on suorassa. Kun kääntää oikealle ja kiihdytät samalla risteyksestä rohina kuuluu kovemmin. Tulee fiilis ikään kuin vetoakseli tai kardaani ottaisi kiinni johonkin ?
Kun ajaa suoraan ja heiluttaa rattia nopeasti vasen - oikea - vasen - oikea niin rohahtaa joka kerta kun ratti kääntyy oikealle, mutta ei vasemmalle.
Huomannut myös ettei rohinaa kuulu jos rattia kääntelee paikallaan, auton pitää liikkua.
Mitä olen koittanut paikallistaa ääniä, niin käännettäessä kuuluva rohina tuntuisi kuuluvan edestä alhaalta ja oikealta tai keskeltä. Siellä paikkein on juuri turbo, hammastanko, vetoakseli ja kardaani keskellä. Kiljuva ja rahiseva ääni käynnistyksen jälkeen on hankalampi paikallistaa. Moottorissahan ei näissä ole etupäässä (oikealla) yhtään mitään, ei siis jakopäätä tai hihnoja tai apulaitteita, kaikki käsittääkseni moottorin takapäässä.

Kun auto sitten lämpiää, ei kuulu enää mitään ääniä, auto toimii ja kuulostaa muutenkin täysin normaalilta.

Sama juttu jos auto on ollut kiertopumpullisessa letkulämppärissä (lämpötila n. 23*C), ei kiljuntaa käynnistäessä ja rohinakin on selkeästi vaimeampaa ja se loppuu myös nopeammin.
Webaston käyttö poistaa kiljunnan käynnistyksen jälkeen, mutta rohina on sama kun kylmänä ekat 2km. Huomattavaa ettei Webaston 10 - 15min/40 - 50*C vaikuta niin tehokkaasti kuin pari tuntia letkulämppärissä.
Lämpötila vaikuttaa selkeästi jotenkin ilmiöön.

Vesipumppuhan on näissä moottorin takapäädyssä ja tehostajan pumppu kiinnittyy vesipumppua vastapäätä siten, että niitä yhteisesti käyttävä hihnapyörä jää niiden väliin. Miettinyt että jos tehostajan pumppu tai vesipumppu olisi laakeri rikki ja kun kiertopumpullinen lohkolämppäri kierrättää lämmintä vettä vesipumpussa, niin voisiko lämpö johtua tehostajan pumppuun parissa tunnissa, eikä se kiljukaan sen vuoksi ?
Jos aiheuttaja tehostajan pumppu, niin tehostaahan se samalla tavalla myös vasemmalle käännettäessä, miksi se rohisee vain oikealle ?

Voisiko se olla jokin kavitaatio ääni, teh.pumppu horii ilmaa/hammastanko vuotaa sisäisesti oikealle käännettäessä ?
Tehostus kuitenkin toimii molempiin suuntiin, ehkä pientä nykimistä havaittavissa ratissa rohinan aikana tai sitten sitä vain kuvittelee.

Voisiko moottorin kumityynyt tai apurungon kumityynyt olla vialliset ja moottori/vaihteisto paketti liikkua ja vaikka pakoputki/kardaani aiheuttaa sitten äänen osuessaan jonnekin ?
Miten ne korjautuisivat lämmettyään, luulisi saman jatkuvan myös lämpöisenä ajettaessa  ?

Epäilty tähän mennessä :
 
- Tehostajan pumppu, sen laakerit ?
- Hammastanko
- Vesipumppu
- Moottorin tuenta, onko näissä jotkut hydrauliset kumityynyt ?
- Apurungon tuenta, kumityynyt, moottoripaketti liikkuu ?
- Turbo, laakerivika, siivet ottaa kiinni pesään ? Ahtaa ja toimii kuietnkin normallisti, ei savuta tai kuluta havaittavasti öljyä.
- Pyöränlaakeri ? Miten hitossa lämmitys vaikuttaa sinne ?
- Moottorissa jotain, venttiilin nostajat tms ? Miten se aiheuttaisi rohinaa rattia käännettäessä oikealle ?

Korjaamolla ihmettelivat ja sanoivat että kiljunta katosi aina ennen kuin ehti konepellin avata tai ajaa auton sisälle. Sitten se jo lämpesikin niin ettei äännellyt. Ajaessa rohisee, mutta eivät osanneet paikallistaa tarkemmin syytä. Mitään ei vuoda, eikä mitään näy missään.
Sovittiin että ajetaan vielä toistaiseksi ja vaihdetaan sitten teh.pumppu ja vesipumppu kokeeksi.

Itellä ei ole paikkaa tutkia talvella, eikä kaveria ihmettelemään, eikä yksin pysty olemaan autossa sisällä ja ulkona yhtä aikaa ja minuutissa kiljunta loppuu.
Jos ei selviä aikasemmin täytyy ajaa auto keväämmällä pukeille ja ryömiä itse alle ihmettelemään, nyt ei pysty.
Vika on kiusallinen eniten siksi kun ei tiedä mistä se johtuu ? Se että auto toimii lämmettyään normaalisti, eikä se ole merkittävästi muuttunut luo mielikuvan ettei se välttämättä ole isokaan, ehkä se on tehostajan pumppu, en tiedä ? Lähinnä sitä vaan kuuntelee ja yrittää paikallistaa muttei tule hullua hurskaammaksi :-\

Saa ehdottaa vikamahdollisuuksia, jos jotain tulee mieleen  ???
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä
« Vastaus #1 : 13.02.2025, 13:03:04 »
Moottorin käyntirahiinaan voisin kuvitella vian löytyvän apulaitehihnan rullista. Hihnan vaihtoväli on 160tkm ja sanoisin että rissat pitää jo vaihtaa samaan aikaan. Alkupäässä näitä SI6 koneita oli mekaaninen vesipumppu joka korvattiin jossainkohtaa säköisellä. En tiedä vuosimallia missä kohtaa se tapahtui. Ota ilmanputsarikotelo pois niin näät jo hihnan kunnon silmällä. Kiristimen ja rissojen vaihto vaatii jo äheltämistä. Samalla voi kokeilla onko vesipumpussa käteen tuntuvia vikoja. Jos ei ole jo sähköinen 2009 mallissa. Toinen on että on voinut ottaa kipeää laturin vapaakytkin mikä aiheuttaa kylmällä koneella enemmän edestakas hakkausta jakopäähän ja sinne suuntaan. Kuuma kone käy siivommin joten hakkaus ei ole niin kova.

Käännä renkaat ihan vasemmalle ja kurkista oikean pyörän pyöräkoteloon että näkyykö siellä poikkinaista jousta tai muuta vikaa. Ei haittaa myös että kääntää oikealle ja tarkastaa vasemman ja oikean puolen tilanteen. Renkaan ottamalla pois näkee huomattavasti enemmän.
S80 -07

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä
« Vastaus #2 : 13.02.2025, 17:29:29 »
Tarkoitat varmaan sähköistä tehostajan pumppua, tässä on vielä mekaaninen ja jossain 2010 - 11 paikkeilla se muuttuu sähköiseksi. Vesipumppua vedetään käsittääkseni hihnalla molemmissa. Tässä on se typerä systeemi jossa pumput on asennettu vastakkain ja hihnapyörä on niiden välissä.
Hihnat ja kiristäjä rullineen on vaihdettu vuosi sitten, ilmastoinninkompura vikisee kyllä ja menee vaihtoon jossain vaiheessa. Kompuran saa kuitenkin pois kun ottaa ilmastoinnin pois päältä, ei vaikuta mitenkään.
Laturin ja apulaitteiden vetoratas/sen pultti se kiljunta voisi tietty olla, mutta luulisi tekevän sitä jatkuvasti ? Kaipa siinä laturissakin on joku vapaakytkin, voisi se kiljunta olla sekin. Laturi lataa näillä keleillä jatkuvasti 14.4 - 14.5V kuten pitääkin.

Alipainepumppuun on vaihdettu tiiviste muutama vuosi sitten, voisi kai sekin kiljua kylmänä, näytti olevan kunnossa ainakin silloin. Siihen lämpö vaikuttaa myös suoraan.

Jakopäätä olen myös miettinyt, ketjulla ja varmaan joku hydraulinen kiristys ?

Öljyt on tällä hetkellä LiquiMoly 0W-30 Volvolle suunniteltu, jota olen käyttänyt Castroll Edge:n ohella. Niillä on ajettu nyt 5500km ja viimeistään 10 000km kohdalla vaihdan ne. Näyttävät ihan puhtailta ja kirkkailta.
Lisäsin koemielessä öljyä ylämerkkiin, normaalisti pidän sen tikun puolivälissä .
Ohjaustehostimeen laiton kokeeksi myös MAX merkkiin asti kylmänä, sekin on kuumana vähän liikaa. Määrällisesti ero on varmaan pari limupullon korkillista.

Enempi tässä kuitenkin häiritsee se rahina ja rohina käännettäessä.

Tiedän että oikea etuiskari (Four-C) hikoilee ja iskarit menee vaihtoon varmaan kesällä. Mitään ei näy pyöräkotelossa ja hetken ajettua se rahinakin loppuu. Jos jousi olisi poikki tms, niin se rahisisi varmaan jatkuvasti. Iskarin yläpää ja sen laakeri, kyllä, varmaan vaihtoiässä ja vaihtuukin kun iskarit vaihdetaan. Alustansäätö ei tunnu vaikuttavan onko Comfort/Sport/Advanced, (nehän vaikuttavat myös ohjaukseen), mutta ei vaikuta rahinaan oikealle käännettäessä.

Vetoakseli tai vetonivelet, ehkä, mutta miksi vaan kylmänä ja oikealle käännettäessä ?

Muuten auto toimii ihan normaalisti kuten ennenkin, voi ajaa hitaasti ja nätisti tai kovempaa tai
potkia rajumminkin, ei tunnu vaikuttavan mitenkään. Työmatkalla löytyy ihan valinnan mukaan kuoppaista hiekkatietä, pientä kylätietä, tavallista tietä ja moottoriteitä ja joka puolelta löytyy perhanan routareikiä ja hidaste töyssyjä, ei mitään.

Voihan olla että tässä on lopulta kaksi eri vikaa jotka vain sattumalta alkoivat samaan aikaan :o

En tiedä, todella outo juttu :o
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä
« Vastaus #3 : 14.02.2025, 18:47:28 »
Laturissa itsessään ei ole kuin kova pyörä. Vaan se vapaakytkin on sen kumisen vetorenkaan toisessa päässä. Eli jakoketjun päässä. Vesipumppu on alkupään koneissa samalla hihnalla kuin kompura ja tehostin. Uudemmissa revisioissa vesipumppu nimeomaan korvautui sähköisellä. Vaikka hihna yms ovat uusia, niin ite kyllä painuisin konehuoneeseen korva tiukkana kuuntelemaan kun toinen starttaa tai juoksisin heti sinne kuuntelemaan ite että miltä suunnalta ääni tulee. Metallinen rutina/rallatus ei ole tälle mosalle ominaista. Jos voi niin ota vaikka apulaitehihna pois siten että sitten kylmänä käynnistät hetkeksi ja kuuntelet uudelleen että tuleekö ääniä. Kompuraa ei saa mennä irroittamaan äkkipikaisesti kaikki pultit irroittaen. Silloin menee sen sijoitus pieleen ja se vaatii silloin ajoitustyökalun. Sen saa pois siitä kun irroittaa tietyt pultit vaan.
Rakenteen typeryydestä en tiedä. Ahdasta ja sijainti erikoinen niin siitähän se tulee. Lienee yksi syy miksi siirtyivät sähköisiin on tässä. Näistä on ilmeisesti myös paukahdellut noita mekaanisia vesipumppuja.
S80 -07

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä
« Vastaus #4 : 24.02.2025, 13:12:45 »
Tuo oli yllätys että uudemmissa onkin sähköinen vesipumppu eikä ohj.tehostin, olen aina ollut siinä käsityksessä että ohjaustehostin muuttui sähkölle.

Saattaa olla sitten vesipumppu, jostain sieltä se ääni taitaa kuulua ja siihenhän moottorin lämmitys vaikuttaa suoraan.
Toinen epäilty on se laturin ja apulaitteiden vetopyörä-kytkin-systeemi, melkoista ruostemössöä ollut joillakin sisällä kun Youtube:sta katselin. Siihen ei vaan lämpö vaikuta yhtä helposti.
Olen tullut siihen tulokseen että autossa on kaksi eri asiaa äänille, niihin vain alkoi kiinittää huomiota yhtä aikaa kun jotain alkoi kuulua.
Moottorin kitinää/räminää/kirskuntaa kylmäkäynnistyksissä en pidä ainakaan toistaiseksi merkittävänä, jokin apulaite, ehkä juuri vesipumppu ?

Rohina/kahina oikealle käännettäessä etenkin kylmänä heti liikkeelle lähdettäessä on häirinnyt enempi. Sen saa kuuluviin myös lämpimänä kun lähtee vaikka kadunkulmasta oikealle ja kiihdyttää äkkiä tai kiertää rinkiä kiihdytellen sopivasti jossain, silloin sen saa toisinaan kuulumaan hetkittäin. Sen olen paikallistanut melkoisella varmuudella oikeaan etupyörän laakeriin.
Luulen että laakerin sisäkehällä on jostain kohtaa pinta rikki koolin reunasta ja kun laakeri on kylmä niin välystä enempi, lämpimänä se on tiukempi. Muistelen että laakeri vaihdettiin kun ostin auton, en vaan muista varmuudella enää kumpi ?

Kyllähän noita ääniä alkaa kuulua aina enempi kun kuuntelee, varmaan 6 - 7 erilaista löytyy. Yksi on vaihdelaatikosta kun kytket pakin päälle ja polkaset äkkiä kaasua, silloin jokin vinkaisee, mutta sekin on ollut aina. Kun pidät autoa jarrulla ja kytket pakin päälle, niin jokin peltinen ääni alkaa rämistä, vielä jos painat vähän kaasua ääni kuuluu paremmin jne.

Täytyy yrittää saada aika korjaamolta kun palailevat talvilomilta, vaihdattaa vesi- ja tehostimen pumppu, sekä etupyörän laakeri ja kesemmällä sitten ilmastoinnin kompura.

Jos ei auta niin sitten se laturin vetopyörä, laturi ja vetarin nivel, vetari jne. Luulisi hiljenevän viimeistään kun moottorikin vaihdettu  >:(
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 -09 metelöi kylmänä oikealle käännettäessä
« Vastaus #5 : 27.02.2025, 21:11:27 »
Yksi kerrallaan paneudut ääniin. Sillä ne lähtee pois.
S80 -07

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy