Elekma  Autoracing

Reaktiotanko

  • 20 Vastauksia
  • 2100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 559
  • www.vrcf.fi
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #15 : 02.01.2024, 20:02:58 »
Sama. Tuo taempi pultti on M14, ei löydy joka kaupasta.

Poissa tassu70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #16 : 02.01.2024, 20:27:44 »
Sama. Tuo taempi pultti on M14, ei löydy joka kaupasta.

Ok,, Kiitos

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6742
  • Global alligator
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #17 : 02.01.2024, 22:10:31 »
Samalta näyttäis ja oem numerokin täsmää.

Oho, kattelin vaan ykkössivua ja vastasin mutta täällähän se jo olikin. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #18 : 14.02.2025, 00:11:26 »
Tuli hylsy, kun reaktiotangon alapuolen reikä oli kasvanut liian suureksi. Esimerkiksi samanikäisessä Toyota MR2 Turbossa ei ole tuollaista vikaantuvaa osaa, vaan siinä tanko on hitsattu suoraan puslan pesän kylkeen ilman noita vikaantuvia vahvikkeita.

Mistä kohdasta tuon säädettävän reaktiotangon 390,5 mm pituus mitataan? Luulen, että vanhat 36-vuotiaat tangot eivät lähde kokonaisina irti.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 559
  • www.vrcf.fi
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #19 : 14.02.2025, 09:24:15 »
Tuli hylsy, kun reaktiotangon alapuolen reikä oli kasvanut liian suureksi. Esimerkiksi samanikäisessä Toyota MR2 Turbossa ei ole tuollaista vikaantuvaa osaa, vaan siinä tanko on hitsattu suoraan puslan pesän kylkeen ilman noita vikaantuvia vahvikkeita.

Mistä kohdasta tuon säädettävän reaktiotangon 390,5 mm pituus mitataan? Luulen, että vanhat 36-vuotiaat tangot eivät lähde kokonaisina irti.
Mittaat reiän keskeltä tangon päähän, yleensä aina tuo 390,5 tanko. Taemman pultin voi joutua katkaisemaan.

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Reaktiotanko
« Vastaus #20 : 16.02.2025, 02:52:33 »
Kiitos tiedosta  :)
Ilmeisesti se M12 pultti vedetään sitten momenttiin reaktiotangon päätyä vasten. Vähän mietiskelinkin, että caster muuttuu sen pultin tiukkuuden myötä.

Ajattelin varustautua reaktiotangon vaihtourakkaan lainaamalla kaverilta induktiokuumentimen ja vasta kakkosvaihtoehtona teurastaa vanhan reaktiotangon rälläkällä. En alun alkaenkaan uskonut, että se M14x90 pultti lähtisi suosiolla pyörimään siellä puslan sisällä. Olen henkisesti varautunut myös siihen, että se M12x35 pultti katkeaa, kun sen yrittää avata. Siitä M12 pultista ajattelin aloittaa.

Tilasin Scandixilta reaktiotankojen lisäksi M14 laippapultit+laippamutterit ja samalla tukivarren pään himmelit paitsi M12 laippapultit, jotka oli loppu. Käytettyjä M12 löytyy miljoonalaatikosta jos tahdon laittaa oikean laippapultin sinne tavallisen pultin sijaan. Ehkä se vanha lähtee induktiokuumentimella suostuttelemalla liikkeelle.

Näitä kootessa kannattaa pitää turha kiire loitolla ja voidella osat hyvin, että sitten joskus perillisillä seuraava remontti sujuu helpommin. Näiden vanhojen "romujen" kanssa pulatessa tulee ihmeteltyä, että miksi noita pultteja ei viitsitä voidella osia vaihdettaessa. Ylellisyyttä olisi, jos Masentaja Arska viitsisi lopuksi suihkauttaa noihin kotelosuojaa+alustamassaa. Toi on vähän niin kuin vessassa käynti - mikään työ ei ole todella valmis ennen kuin paperityöt on tehty  ;D

EDIT: Ei tarvinnut edes induktiokuumenninta. Pultit lähtivät nätisti auki ja jopa se puslan läpi menevä M14 pultti oli kuin uusi. Ihme, ettei ollut ruostunut kiinni vaikka auto onkin massattu uudehkona. Vähän harmittaa, että jälkinäyttöpäiväksi osui loskainen keli, enkä massannut noita ennen jälkinäyttöä. Tämä katsuri kyllä totesi, että olisin saanut massata (ettei kukaan hitsari viitsi noita itse korjata), mutta aiemmin olen saanut nuhteita ennenaikaisesta massaamisesta.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2025, 18:16:22 kirjoittanut pta »

 

Autoracing  KL-varaosat