RallyBaron  Samppasport

b230ft nokka-akselin ajoitus

  • 12 Vastauksia
  • 4494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volle 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
b230ft nokka-akselin ajoitus
« : 16.06.2019, 11:45:46 »
Moro. Netistä lueskellut nokka-akselin ajoituksista eikä oikein löytynyt vastausta miten sen tapahtuu. Olisiko kellään antaa helppoa ohjetta miten se tehdään?
Nokka-akselina KLR S/T4
Volvo 244 b230ft -80
Volvo 240 b23 2.5L -88
Volvo 740 b230ft 450hp -87

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #1 : 16.06.2019, 14:17:52 »
Mikä siinä on säätöarvo?
 
Ykkösen imu auki x mm TDC vai imun maksimin asteluku?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa volle 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #2 : 16.06.2019, 16:14:22 »
Mikä siinä on säätöarvo?
 
Ykkösen imu auki x mm TDC vai imun maksimin asteluku?

TDC lyft ca 3,5-3,7mm
Volvo 244 b230ft -80
Volvo 240 b23 2.5L -88
Volvo 740 b230ft 450hp -87

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #3 : 16.06.2019, 20:51:59 »
Onko sulla moottori irti vai kiinni?

Kiinni olevassa moottorissa voi ajoittaa hihnapyörän avulla mutta tarkista että dampperin Ykk on paikoillaan. Ne joskus vaeltaa.

Onko säädettävä hihnapyörä?

Hihnapyörän säätöruuvit auki, mittakello kiinni ja käännä nokkaa avaamaan imuventtiiliä että se on tuon mitan verran auki.
 
Käännä moottori Ykk asentoon, kato että nokka ei liiku.

Ruuvit kiinni.

Done.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #4 : 18.05.2020, 21:57:24 »
itellä sama nokka ja säädettävä pyörä ei vaan riitä pyörässä säätö siihen että imu auki 3.5mm
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Kankikari

  • Vieras
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #5 : 18.05.2020, 22:20:09 »
itellä sama nokka ja säädettävä pyörä ei vaan riitä pyörässä säätö siihen että imu auki 3.5mm

Ei varmasti jos jakomerkit kohdillaan. Laittaa nokan merkin pieleen ja säätää.

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #6 : 18.05.2020, 22:30:29 »
juu tähän tulokseen tulin, nokka pyörästä pultit kokonaan pois ja jakokohillaan pyöritin pelkkää nokkaa niin että se on 3.5mm imu auki ja sit koppaan merkki ja remmipois ja sit uudelleen jako kohilleen uuteen merkkiin.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #7 : 21.05.2020, 22:12:49 »
tänään käynnistys ja starttaus ääni kertoi jo että ei tule toimimaan...tämä ohje ei toimi. eihän se imu voi auki olla ykissä? ehkä sitä voidaan säätää nokkapyörästä 3.5-3.7mm aukipäin mutta jos sen auki laittaa ja pyörän pieleen nii moottorissa ei kyllä enää puristuksia ole  ;D
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #8 : 31.05.2020, 13:16:21 »
tänään käynnistys ja starttaus ääni kertoi jo että ei tule toimimaan...tämä ohje ei toimi. eihän se imu voi auki olla ykissä? ehkä sitä voidaan säätää nokkapyörästä 3.5-3.7mm aukipäin mutta jos sen auki laittaa ja pyörän pieleen nii moottorissa ei kyllä enää puristuksia ole  ;D

Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #9 : 31.05.2020, 14:36:29 »
Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa

sitä mietin itekki että siellä se lähimpänä ois...heitin sääjettävästä pyörästä 3pykälää oikealle, ja oli tarkotus penkissä koitella enenmmänki mutta se jäi..tulos kuitenki ihan kelvollinen voiman suhteen 544whp 2.5bar paineella pakopaineen ollessa 2bar
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa FKvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #10 : 29.03.2025, 15:56:46 »
Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa

Itsellä enem k15T ajoitus meneillään ja ohje sanoo että:
Inlet valve opened at TDC 2,6mm
Exhaust valve still to close at TDC 2,0mm

Onko nyt näin että nelosen mukaan säädetään noihin arvoihin? Sillein vaikuttais ainakin järkevimmältä ;D

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #11 : 29.03.2025, 16:22:04 »
Kannattaa sitten ottaa sekin huomioon noissa nokan ajoituksissa että yleensä nämä säätöarvot ilmoitetaan nollavälyksellä. Eli venttiilinvälys pitää vähentää noista avautumista jotta molemmat osuu kohdalleen.

Poisto ja imutahdin välillähän on juurikin tuo tilanne että mäntä käy ykk kun pakoventtiili on sulkeutumassa ja imuventtiili avautumassa. Joka toisella kierroksella se osuu ykköselle ja joka toisella neloselle.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2025, 16:32:15 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa FKvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #12 : 29.03.2025, 21:42:37 »
Kannattaa sitten ottaa sekin huomioon noissa nokan ajoituksissa että yleensä nämä säätöarvot ilmoitetaan nollavälyksellä. Eli venttiilinvälys pitää vähentää noista avautumista jotta molemmat osuu kohdalleen.

Poisto ja imutahdin välillähän on juurikin tuo tilanne että mäntä käy ykk kun pakoventtiili on sulkeutumassa ja imuventtiili avautumassa. Joka toisella kierroksella se osuu ykköselle ja joka toisella neloselle.

Joo tuossa enemin ohjeessa käskettiin ensin säätää välykset niin luulisi että silloin tuota ei tarvitse ottaa huomioon?

Joo tuo vaan hämmensi kun jos nokkapyörän ajoitusmerkkiä laittoi kohdalleen niin silloin oli nelosessa juuri tuo kuvattu tilanne

 

Samppasport  Futurez