Mulla oli väärä tankki niin kun tohon alotusviestiin korjasin kuvat.
Tankkivarusteen saisi Volvolta tilaamalla mutta hinta 200€! Ei ainakaan ykkösvaihtoehto.
Nyt vaan mettästään purku-varustetta ja ehjää lukkorengasta. Varusteen kanssa painiminen periaatteessa tuttua, olen sen tohon autoon jo kerran vaihtanut. "uusi" varuste oli vaan niin hapero ettei kestänyt kun muutaman vuoden.
Oliko vanhan tankin irrotus kova homma kun vaihdoit itselles ton tankin?
Noista varustevalikoimakuvan malleista taitaa olla sama löytääkö ton ekan tai tokan vaihtoehdon, lähdöt vaan vähän eri asennoissa..?
Niin pieni kuva, että ei saa selvää... Itsellä ainakin se paketti sellainen, missä on pyöreä muovipallo kohona. Paalaamolta voisi löytyä. Jos asut lähellä Huittista, niin voin antaa numeron, josta kysellä.
Vanha tankki lähtee irti helposti, muutaman virheen siinä voi tehdä. Kiinni keskisauman läpi menevillä pulteilla. Olikohan kaksi sivuilla ja sitten auton etupäätä kohden yksi. Se etupään pultti on ainut ongelmallinen, koska se on sellaisessa lattarautatangossa kiinni ja se tanko on yleensä ihan hapera. Lähtee vaan pyörimään pultin mukana. Sen voi joko katkaista ja tehdä uuden tai jättää kokonaan pois, ei käytännössä ole tarpeellinen. Nosturi ja vaihteistotunkki ovat kova sana hommassa, mutta sekin riittää, että auton perä ylhäällä ja tukee hallitunkilla tms. sen tankin, kun laskee pois. Sama nostaessa paikalleen.
Täyttöputkea ei pidä irrottaa tankista! Se on kiinni vain sillä bensaluukun kumikaulurilla auton korissa ja takalootassa on sellainen superlonieriste. Molemmat irroitat, niin putki on irti. Putki on kiinni tankissa nimittäin klemmarilla, jonka avaaminen ja sulkeminen tankin ollessa kiinni autossa on liki mahdotonta. Ei kannata turhaan hajottaa putkea tai klemmaria, avaa sen vasta kun koko paketti on irti. Putki on alumiinia, ei tartte pelätä että on mätä jostain. Bensaputken loppupää, joka kaartuu ylöspäin kohti tankkia on usein aivan mätä. Putkileikkurilla tai rautasahalla poikki ja hyvää bensaletkua tilalle.
Usein vuotanut tankki on aiheuttanut höyryillään ruostevaurioita takalootan pohjaan, ne kannattaa tarkistaa ja korjata samalla.
Uuden tankin maali on vain varastomaali. Ei kestä meikäläisiä olosuhteita. Itse laitan noihin päälle aina kaksi kerrosta Ferrexiä, yhden Miranolia ja lopuksi kiveniskumassan ainakin pohjaan. Lukkorenkaan ja tankkivarusteen väliin vaseliinia reilusti, niin ei ihan hetkessä ruosteella hitsaudu yhteen.