RallyBaron  Samppasport

965 -95 huoltopäiväkirja

  • 52 Vastauksia
  • 13022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #45 : 09.03.2025, 18:10:50 »
Hitsasin paikat umpeen, koetin siistiä saumoja ja päälle pohjamaali peittämään loput. Ja mikä ei peity voi pistää tarvikepellin erilaisen prässäyksen piikkiin :P





245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #46 : 10.03.2025, 09:30:13 »
On siinä jälkeä.
Erittäin hyvää tekemistä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #47 : 13.03.2025, 20:54:12 »
Eilen tuttu pyyhkäisi helmaan värin päälle kun oli jo kahtena päivänä unohtanut sotkea värin valmiiksi :D Tänään kävin ruuttaamassa kotelosuojat ja alustamassaa sekä laitoin oven ja helmamuovin paikalleen. Helmamuovin etuosan kerkesin hukkaamaan jonnekin joten se piti käydä poistamassa varaosa-autosta. Etuoven alla saumakohta vähän näkyy, mutta se nyt menee.

On se vanhaa parempi sentään ^-^

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #48 : 15.03.2025, 21:57:38 »
Eilen vaihdoin löysemmät takajouset ja arviolla perän korkeus osui aika lähelle sekä ajettavuus on taas mukavampaa sen osalta. Etutolpat ois kiva vaihtaa vähän napakammiksi. Tarkastin aurauksen ja vaihdoin vasemman takasumuvalonpolttimon. Päästöt mittasinkin jo aiemmin.

Tänään kävin katsastuksessa ja sieltä selvisi puhtaalla paperilla. Konttorille mennessä tein vähän ajosäätöjä ruiskuun ja se on enää hienosäätöä vaille.

Odotusten mukaisesti kardaani ravisti. Ravistus alkaa noin 70km/h nopeudessa, on pahimmillaan 85-90 kohdilla ja suhteellisen lievää 110km/h. Vedin pari siivua pois kardaanintukikumista sen löysäämiseksi, koska normaalisti tarvikekumi on liian jäykkä ja aiheuttaa vaivan. Mutta nosturilla ajaessa ravisti edelleen ja pikku silmäilyllä kardaaninpuolikkaat oli koottu väärin tukilaakerinvaihdossa. Eipä mitään, puolikkaat irti ja oikeaan asentoon. Tai siis niin se olisi mennyt mikäli olisi irronneet nätisti. Boori oli niin tiukassa, että parin kilon leka tuntui pieneltä irrottaessa ja siitä ilosta takapätkän pääsee vaihtamaan. Etupätkästä boorin alkupää oli hakattu ympäriinsä ruttuun ja jollei nurkista löydy toista etupätkää, niin pitää siistiä reunus toimivaksi.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #49 : 16.03.2025, 16:30:29 »
Muistelin, että varaosa-auton kyydissä on sen kardaani ja siellähän se oli. Hieman erilainen, koska siinä on perän puolella ristikkolaippa, mutta sai siitä tehtyä yhdessä vanhojen osien kanssa. Töissä varastonnurkassa on suoriltaan sopiva takapätkä, muttei viitsinyt sitä varten käydä ajamassa.

"Uuden" etupätkän tukikumi ja laakeri vaikuttivat asiallisilta, joten naputtelin paketin irti, voitelin laakerin ja tyrkkäsin takaisin. Etupätkänvaihdossa pääsi eroon myös hieman väljästä etunivelestä. Lisäksi suorituksessa tarvitsi poran ja kierretappia, koska vaihtokardaani on ristikollisella takalaipalla jolloin etupätkästä puuttuu boorin lukituspultin paikka. Vanhaan takapätkään vaihdoin "uudesta" booriosan ja voitelin takanivelen. Takanivelessä on pientä klappia eli sekin olisi hyvä vaihtaa.



Lopputulos oli toivotunlainen ja ajokelpoinen. Jotain pientä tutinaa jäi 80-90 välimaastoon josta ei tiedä tuleeko voimansiirrosta vai takarenkaista, koska toinen takarengas on vielä vaihdon jäljiltä painottamatta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #50 : 20.03.2025, 20:13:54 »
Pyörät tasapainotin toissapäivänä ja sillä oli pieni vaikutus. Isompi vaikutus oli eilen takanivelen vaihdolla. Nurkista löytyi takapätkä hyvällä nivelellä. Nyt ei ole enää paljoa tutinoita jäljellä. Omansa tekee toki sekin, että taka-apurungossakin on uretaanit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #51 : 22.03.2025, 00:42:29 »
Eilen vaihdoin löysemmät takajouset ja arviolla perän korkeus osui aika lähelle sekä ajettavuus on taas mukavampaa sen osalta. Etutolpat ois kiva vaihtaa vähän napakammiksi. Tarkastin aurauksen ja vaihdoin vasemman takasumuvalonpolttimon. Päästöt mittasinkin jo aiemmin.

Tänään kävin katsastuksessa ja sieltä selvisi puhtaalla paperilla. Konttorille mennessä tein vähän ajosäätöjä ruiskuun ja se on enää hienosäätöä vaille.

Odotusten mukaisesti kardaani ravisti. Ravistus alkaa noin 70km/h nopeudessa, on pahimmillaan 85-90 kohdilla ja suhteellisen lievää 110km/h. Vedin pari siivua pois kardaanintukikumista sen löysäämiseksi, koska normaalisti tarvikekumi on liian jäykkä ja aiheuttaa vaivan. Mutta nosturilla ajaessa ravisti edelleen ja pikku silmäilyllä kardaaninpuolikkaat oli koottu väärin tukilaakerinvaihdossa. Eipä mitään, puolikkaat irti ja oikeaan asentoon. Tai siis niin se olisi mennyt mikäli olisi irronneet nätisti. Boori oli niin tiukassa, että parin kilon leka tuntui pieneltä irrottaessa ja siitä ilosta takapätkän pääsee vaihtamaan. Etupätkästä boorin alkupää oli hakattu ympäriinsä ruttuun ja jollei nurkista löydy toista etupätkää, niin pitää siistiä reunus toimivaksi.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Omassa ll versio -95 oli 3 mm kuusiokolo lukitusruuvi booreille.Jos ne ei olleet irrottaneet sitä?
Myös ne oli pinnoitettu muovilla.Äänen ja värinän vaimennukseksi?
Alkuperäinen oliko etupätkä,en tiedä?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #52 : 22.04.2025, 21:41:54 »
Pakonokan takastefan vaihdoin joku aika sitten pienen hikoilun takia. Kardaanin takapätkän etupäähän lisäsin painoja vanhasta takapätkästä. Porailin hitsit auki, nosturilla testaillessa käänsin aina varttikierroksen kerrallaan kunnes tilanne oli kohdallaan ja sen jälkeisen ajelun perusteella tutinatilanne on jälleen parempi.

Kuvan ottamisen jälkeen tiukkasin paikalleen puristettavalla kiristimellä.


Lauantaina nousi tekniikka pois muuhun käyttöön(siitä myöhemmin ;)) ja tämä jää odottamaan uusia tuulia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi